Saturday, October 31, 2009

I'm Russian, Always Happy

Makarov Sergey dan Krasnov Roman, tetamu dari Russia..

Assalamualaikum / Good Day.....


Aku menerima SMS dari teman pagi tadi yang meminta aku hadir ke majlis sambutan tetamu dari luar negara di balairaya Teluk Ketapang (BRTK). Aku difahamkan tetamu ini dari Russia. Aku tidak mengharapkan mereka bertandang ke rumahku kerana mereka tidak ramai, hanya 11 orang. Mungkin ahli Homestay yang lain diberi keutamaan.

Sesampainya aku di BRTK, aku dimaklumkan bahawa dua orang warganegara Russia ini akan diserahkan kepadaku sebagai tetamu selama 2 hari 1 malam.
Aku tergamam.
Dari Russia..? Hmmm....

Setahu aku mereka adalah ahli rombongan agensi pelancongan dari Moscow. Kedatangan mereka adalah untuk meninjau peluang mengadakan pakej pelancongan dengan Homestay Teluk Ketapang (HTK).

Sambutan meriah diberikan kepada mereka mengikut tradisi Melayu siap dengan silat pulut, bunga manggar, taburan bunga rampai dan gendang silat.Terpegun mereka melihat sambutan yang begitu hebat.

Leonid Isaev, selaku ketua rombongan begitu kagum dengan layanan dan resepsi yang diberikan. Dia menyatakan terharu melihat persembahan yang menarik meraikan kedatangan mereka ke sini.

Sudah seminggu mereka di Malaysia, melawat KL, Melaka, Pulau Pinang dan Langkawi. Sambutan di sini amat mengujakan, katanya.

'Anak angkat' dewasa dari Moscow

Selepas ucapan aluan diadakan majlis penyerahan ahli rombongan kepada keluarga angkat.

Aku menerima Mr. Krasnov Roman dan Mr. Makarov Sergey. Kedua-duanya dari Moscow. Walaupun penguasaan Bahasa Inggeris mereka agak terhad, kami cuba berhubungan dengan bahasa isyarat dan gesture. Aku yakin mereka memahami walau pun tidak sepenuhnya.

Selesai majlis, mereka dihidangkan dengan pelbagai kuih muih Melayu Terengganu serta pertunjukan kraf tradisi Terengganu. Demonstrasi lukisan batik lukis (canting), menyirat jala, melukis inai, permainan congkak, sepak raga bulat dan kraf lidi kelapa menarik perhatian mereka.

Acara kemuncak ialah upacara bersanding olok-olok yang sangat memikat ahli rombongan dari Russia ini. Apatah lagi apabila diberi peluang untuk merenjis air mawar serta dihadiahkan dengan bunga telur.

"Its nice, its beautiful", kata Ms Isaeva Svetlana, isteri Leonid yang juga General Manager sebuah syarikat pelancongan terbesar di Moscow.

Kelulusan dan persetujuan Leonid dan Isaeva akan memungkinkan HTK sebagai destinasi pelancongan bagi warga Russia ke sini.

Sambutan meriah rombongan dari negara terbesar di dunia

Kami warga HTK, berharap agar kunjungan wakil-wakil pelancongan Russia ini dapat membuka mata dan minda orang-orang Russia tentang keharmonian rakyat Malaysia amnya dan rakyat Terengganu khasnya.

Roti canai dan teh tarik hidangan untuk tetamu istimewa

Roman dan Sergey yang menjadi 'anak angkat' aku terpegun dengan kemajuan dan keindahan sekitar KT.

Walaupun penguasaan BI mereka agak terhad, mereka menyatakan bahawa taraf kehidupan di sini jauh lebih baik dari di Russia.

"Teacher here rich, teacher in Russia no money", kata Roman sambil thumbs up untuk rakyat Malaysia. Aku merasa terharu dan bangga dengan kenyataan iklas Roman. Dia memberikan komen itu setelah aku maklumkan bahawa ramai jiranku adalah guru. Dia tidak sangka rumah guru sehebat yang dilihatnya.

Aku nyatakan bahawa rumahku bukanlah hebat mana berbanding dengan rumah guru lain disekitar kawasan perumahanku. Dia tersenyum.

Di Russia, bukan sahaja guru malah pegawai kerajaan Russia yang lain tidak mampu memiliki kereta apatah lagi rumah yang sehebat yang dilihatnya di sini. Aku katakan kepada Roman dan Sergey bahawa semuanya blessings from God.

Aku harap mereka faham dan terima walaupun aku sendiri tidak tahu pegangan agama mereka.

Cenderamata dan tanaman pokok sebagai kenangan

Pengalaman selama 2 hari bersama warga Russia amat berharga walaupun komunikasi agak terhad.

Pertemuan dan perkenalan yang singkat dengan tetamu dari negara bekas USSR ini memberi banyak pengajaran kepadaku. Erti kehidupan menjadi lebih bermakna. Moga kita bertambah kesyukuran bila membandingkan kehidupan di negara kita dengan negara mereka.

Susah payah kehidupan di bawah pemerintahan Russian Federation tidak diperlihatkan oleh kedua tetamu aku ini. Mereka tetap kelihatan ceria dan puas. Itu yang aku nampak. Di dalam hati, Tuhan sahaja yang tahu.

Namun sepatah kata Roman, " I always happy".

Beib harap akan dapat lagi tetamu dari....
...negara lua R
supaya dapat menambah pengetahuan dan ilm U
mengenai kehidupan pelbagai ra S
disamping berkongsi pengalaman mani S
merai tetamu di rumah sendir I
bersama dengan ahli keluarg A

*ada seseorang happy nak pergi berkursus...moga selamat...makin cekal...dan berjaya menjadi JL!

8 comments:

DrSam said...

Priceless moment and experience. Hope your good gesture and warm hospitality will be embedded and stay in their memory for years to come.

p/s: and thank you for promoting Ganu kite - on behalf :)

arsaili said...

salam ...yea thinking will make me alive ahaha....owh russian, pernah ada good friend from russia masa kat UK...very tall guy.

Rashid said...

salam

wah seronoknya. bersama tetamu dari luar. tentu macam-macam diorang tanya soalan. lenguh nak dijawabnya..

Tak bagike diorang try nasi kerabu ke.. colek malaske.. nasi ikan patin tempoyak ke..

zizo said...

jangan2 dier ahli KGB tak..hehehe.

BEiB said...

Dr Sam:
They were very eager to know more about us and our culture. Its unfortunate that we were unable to explain more due to the language barrier.
I've done my part.
I've done my best. Hope they will come back later with an entourage...
Good for us,our country and economy...

BEiB said...

Arsaili:
I was quite apprehensive at first but later found that they were nice and pleasant.
Hope they have a good impression of our life and culture..
heheh..Sarawakian meeting a Russian in England...thats nice..

BEiB said...

cg Rashid:
Seronok dapat bergaul dengan orang dari pelbagai negara sebagaimana yang Cg Rashid tegok dlm FB saya.
Malangnya, tak sempat nak bagi dia orang rasa semua tu...
Cuma makan roti canai, nasi dagang serta keropok lekor je...hehehehe...

BEiB said...

zizo:
Mereka datang ke tempat yang betul!
Saya ialah ahli KGB.
Tempat saya ialah:
Kampung Gong Badak..heheh
Nak join...?