Monday, November 2, 2009

Langkawi: Indah...Nostalgik...


Assalamualaikum / Good Day.....

Aku ke Langkawi lagi. Pulau yang sentiasa menimbulkan sensasi nostalgik bak cinta Mahsuri. Perasaan itu tercatat di sini, sini, sini.

Pemergian kali ini ialah untuk meneruskan misi menyiapkan Transformasi Kurikulum PSV tingkatan 1 yang akan digunakan pada tahun 2010. Baca sini dan sini .

Amanah yang berat, tanggungjawab yang hebat. Lantikan dan jemputan yang tidak harus dilepaskan. Bukan kerana ianya diadakan di Langkawi, shopping haven bagi sesetengah orang, tetapi kerana tahap priority yang tinggi.

Air tangan sebelum bersara tentu sahaja menjadikan kita lebih mengerti nilai hidup.

"Leave something before you leave,
and make sure that its worth it."

Frasa ciptaan sendiri sebagai motivasi diri. Teringat juga kata orang tua-tua,

"Harimau mati meninggalkan belang,
manusia mati meninggalkan nama."

Secara fizikal, Langkawi tidak banyak berubah. Mungkin namanya sahaja yang di telah ubahsuai. Dahulunya, gugusan 99 pulau indah ini dikenali sebagai Pulau Langkawi. Kemudian pada 15 Julai 2008, sempena Jubilee Emas pemerintahan DYMM Sultan Abdul Halim ia dinamakan sebagai Langkawi Permata Kedah.

Sebelum itu, pada 1 Jun 2007, UNESCO telah memberi status World Geopark kepada Langkawi. Tiga lokasi yang popular iaitu Machincang Cambrian Geoforest Park, Kilim Karst Geoforest Park dan Dayang Bunting Marble Geoforest Park dikenali sebagai Langkawi Geopark.

Rebranding
atau penjenamaan semula ini menjadikan Langkawi makin gah di mata dunia. Selain dari terkenal sebagai Pulau Bebas Cukai dan perlumbaan Le Tour de Langkawi serta Pameran LIMA , Langkawi kini mashyur dalam pemuliharaan, pendidikan dan pembangunan warisan geologi alam sekitar.

Bertuahlah seorang teman yang dapat melawat serta menikmati keindahan landskap Langkawi Geopark ini entah ke berapa kalinya. Aku bercadang untuk mengunjungi lokasi ini di lain kali kerana kesuntukan masa dan kesempitan ruang.InsyaAllah.

Kalau Langkawi gah dengan warisan geologinya, Terengganu pula terkenal dengan warisan budayanya. Baca sini dan sini untuk maklumat lebih lanjut.

LT Sultan Mahmud, KT akan bertaraf antarabangsa dalam masa terdekat

Meninggalkan KT menuju Langkawi melalui KLIA membuatkan hati sayu. KT tempat aku menjalani hidup dan mencari rezeki. Langkawi, merupakan sebahagian dari negeri Kedah, tempat tumpah darah dan tanah kelahiranku.Kedua-dua jajahan ini amat terkesan di hati.

Dalam penerbangan selama 1 jam, aku terfikirkan masa depanku. Adakah bila aku bersara nanti aku dan kembali ke tanah tumpah darahku atau kekal menetap di tanah aku mencari rezeki?

LT Antarabangsa Langkawi venue LIMA 09

Persoalan ini aku biarkan berlalu tanpa kata putus. Bak kata orang "disana menanti di sini menunggu". Di bawah langit dan di atas bumi Allah ini, aku akan berikan tumpuan yang sepenuhnya untuk memastikan aku tinggalkan yang terbaik setakat yang aku mampu walau di mana aku berada.
"Di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung."

Mesyuarat kurikulum yang akan aku hadiri nanti merupakan sesuatu yang amat besar impaknya dalam pendidikan, terutamanya PSV.
Biarlah itu menjadi tumpuan utamaku setakat ini. Berfokus.

Aku tidak sanggup untuk hadir ke mesyuarat sebagai passengger, tanpa memberikan sebarang input dalam mesyuarat atau sesi perbengkelan.
Hanya menanti waktu untuk keluar berbelanja di H.I.G atau di Idaman Suri.

Golongan ini biasanya dikenali dengan akronim C.H.O.G.M.
yang bukan bermaksud Commonwealth Heads of Government Meeting tetapi Come Holiday On Government's Money!

Sanggupkah anda menjadi golongan ini?

Beib teringin nak ke...
... Geopar K
salah satu destinas I
yang menceritakan banyak ha L
mengenai struktur geolog I
dan kejadian ala M
*Gua ke Gua...Pulau ke Pulau...air bukan lagi fobia.

No comments: