Selesai mesyuarat dan bengkel jam 10 pagi, aku bergegas balik ke bilik mengemas pakaian. Penerbangan balik ke KT sebenarnya ialah pada jam 7.45 malam - MH 1338.
Oleh kerana, tiada apa yang ingin aku lakukan di KL - aku sunyi dalam keriuhan- rasanya lebih baik aku dapatkan penerbangan yang lebih awal.
Bila dihubungi, MAS punya banyak tempat kosong dalam penerbangan MH 1336 jam 2.50ptg.
Aku dapatkan teksi dari Hotel ke Stesen KL Transit di Bandar Tasik Selatan untuk perjalanan ke KLIA.
Jam 12.oo aku sudah berada di pejabat MAS, KLIA menguruskan pertukaran penerbangan.
Selesai mengalas perut dengan sebiji burger, potato wedges dan milo ais, aku terus ke departure lounge gate A4. Sambil menanti waktu berlepas, aku sempat juga online dan menelefon teman untuk bertanya khabar.
Katanya: Penat. Ditinggalkan. Kesian. Dilema. Rehat @ shopping. Terapinya ada.
2.35ptg, penumpang dimaklumkan bahawa penerbangan tertunda lagi 10 minit. Kemudian, kami diarahkan bertukar pintu masuk (gate) B8. Aduh! hampir 1 km jauhnya.
Setelah 10 minit berada di gate baru, penerbangan tertunda lagi sehingga kami benar-benar berlepas pada jam 4.15 ptg.
Alhamdulillah...selamat tiba di KT jam 5.06 ptg.
Bengkel yang aku hadiri membuka mata aku tentang peri pentingnya kurikulum yang relevan dan berkesan. Kurikulum ialah dokumen negara. Ianya melibatkan social engineering.
Kurikulum ialah, a specific learning program dan A curriculum collectively describes the teaching, learning, and assessment materials available for a given course of study.
Pengertian lain, A curriculum is prescriptive, and is based on a more general syllabus which merely specifies what topics must be understood and to what level to achieve a particular grade or standard.
Ini melibatkan masa depan generasi, anak bangsa kita. Kecacatan dalam penggubalan kurikulum akan membawa akibat dan natijah yang buruk kepada anak didik di masa depan.
Sesuatu yang tidak boleh diambil ringan dan enteng terutamanya ahli panel penggubal. Berat tanggungjawab dan amanahnya.
Selesai kami memurnikan HSP Seni Visual untuk Tingkatan 4 dan 5 bagi Sekolah Seni, kami diminta membantu membuat pemetaan kurikulum atau curriculum mapping bagi PSV T1 yang akan mula digunakan pada tahun 2010.
Curriculum mapping requires a cultural shift in certain schools. The curriculum needs to be perceived as a 'work-in-progress', a 'living and breathing' document, whose ultimate owners are students.
Teruja sangat aku.
Pandangan dan pendapat mengenai perubahan serta pindaan samada sedikit atau menyeluruh, tentu sahaja akan memberi impak yang besar terhadap P&P PSV.
Kami dilontarkan dengan persoalan:
i. Bagaimana mencorakkan kurikulum baru?
ii. Apakah penekanan utama?
iii. Content knowledge dan Learning Outcome - masih sama?
iv. Bagaimana dengan aktiviti dan subject matter - berbeza?
Seolah sebagai pasukan think tank kami cuba mendapatkan satu rumusan yang standard supaya transformasi kurikulum ini berkesan dan berfokus.
Beberapa faktor lain diambil kira dalam memeta kurikulum PSV ini, antaranya:
a. Pembahagian waktu - bagi 240 buah Sekolah Menengah di seluruh negara yang ada mata pelajaran Pendidikan Seni Musik, PSV diajar berselang minggu.
b. Mampukah sukatan pelajaran dihabiskan?.
c. Format mana yang sesuai? Lama atau diubahsuai.?
d. Rombakan atau Penambahbaikan?
e. Keperluan modul dalam membantu pengajar yang bukan option.
f. Adakah kurikulum Kesenian Sekolah Seni Malaysia dijadikan asas perubahan?
g. Kesimbangunan kurikulum Sekolah Rendah perlu diambil kira.
Persoalan ini kami cuba bincang bahaskan supaya satu resolusi dapat dibuat dengan tepat.
Kendati pun persoalan ini akan diperhalusi dalam sesi mesyuarat dan perbengkelan akan datang. InsyaALLAH.
Bagi sesi kali ini kami berjaya menyelesaikan:
1. Kandungan Pemetaan dan Agihan Modul Mengikut Minggu untuk Sekolah Seni.
2. Menghalusi Unit Pembelajaran Lukisan, Seni Halus, Apresiasi dan Pengurusan Seni Tingkatan 4 dan 5 Sekolah Seni.
3. Pemetaan Transformasi Kurikulum PSV Tingkatan 1.
Moga hasrat murni KPM berjaya dirangka dan dilaksanakan. Transformasi bukan sekadar nama, tetapi lebih kepada Transformation Design yang terarah kepada, a human-centered, interdisciplinary process that seeks to create desirable and sustainable changes in behavior and form – of individuals, systems and organizations – often for socially progressive ends.
Yang pasti sistem pendidikan Malaysia diharap berjaya melahirkan insan kamil selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) melalui transformasi kurikulum ini.
Beib bangga dan bertuah menjadi sebahagian dari ahli...
...panel yang bernia T
membawa perubahan kepada pelaja R
dari segi jiwa dan mind A
melalui tranformasi kurikulum pendidika N
berasa S
perubahan ala F
serata seanter O
sejaja R
dengan misi dan visi KP M
menjadikan pelajar insan muli A
selara S
dengan FPK yang menekan keseimbangan J E R I
* Terkilan... ada orang yang transform begitu cepat -ceriamajuk- membawa perubahan kepada pelaja R
dari segi jiwa dan mind A
melalui tranformasi kurikulum pendidika N
berasa S
perubahan ala F
serata seanter O
sejaja R
dengan misi dan visi KP M
menjadikan pelajar insan muli A
selara S
dengan FPK yang menekan keseimbangan J E R I
No comments:
Post a Comment