Friday, October 30, 2009

Zahirkanlah...

dengan power tools dan toolbox

Assalamualaikum / Good Day.....

Jumaat, hujung minggu di sini. Ada kalanya sambung rehat dan santai selepas subuh. Dalam waktu yang lain, mungkin menyelesaikan sesuatu yang tertangguh di minggu sebelumnya.

Banyak juga yang 'terbengkalai' atau on hold sejak akhir-akhir ini. Kesibukan dan tumpuan kepada perkara lain menyebabkan benda yang kecil ditinggalkan. Kecil tetapi penting walaupun tidak sangat mendesak.

Teringat aku akan time management matrix yang dipelopori oleh Stephen Covey melalui bukunya “First Things First”.

Apakah yang penting dalam hidup kita? Adakah ianya diberikan perhatian, keutamaan dan masa yang sepatutnya diberikan? Berbeza dari buku pengurusan masa yang lain yang mengutarakan cara bagaimana menjadi lebih efisen, dengan kaedah singkat atau shortcut, buku First Things First menunjukkan bagaimana penggunaan masa dari sudut yang yang berlainan.

Teknik yang dipaparkan akan membantu kita mengimbangkan antara tanggungjawab personal dan profesional dengan meletakkan keutamaan dulu serta bertindak atasnya.

Proses pengurusan masa yang reka oleh Covey membantu kita untuk mengkategorikan tugas supaya kita lebih berfokus kepada apa yang penting dan bukan sekadar segera.

Pertama kita bahagikan tugas dalam kuadran:

(aku rasa elok dikekalkan dalam bahasa asal kerana ia lebih tepat. Sekurang-kurangnya kita belajar juga BI secara tidak langsung)

1. Important and Urgent (crises, deadline-driven projects)
2. Important, Not Urgent (preparation, prevention, planning, relationships)
3.Urgent, Not Important (interruptions, many pressing matters)
4. Not Urgent, Not Important (trivia, time wasters)

Kebanyakkan kita akan menghabiskan banyak dalam kuadran 1 dan 3, manakala kuadran 2 ialah di mana kualiti diutamakan.

Seperti kata Covey,"Doing more things faster is no substitute for doing the right things".

Dia juga menekankan keperluan sebenar manusia --"to live, to love, to learn, to leave a legacy"-- dan bagaimana mengimbangkan masa untuk mencapai hidup yang bermakna, bukan sekadar melaksanakan tugas dengan jayanya.

Oleh itu, bila menjalankan tugas, pastikan keutamaan dikenalpasti. Kesempatan yang ada di masa luang hujung minggu ini aku cuba selesaikan beberapa perkara kecil yang tertangguh selama ini:
1. Rail langsir di ruang tamu yang tertanggal.
2. Rak buku yang sudah 4 bulan tersadai dicelah kabinet dapur.
3. Lampu tidur bilik anak-anak yang dibeli 4 bulan lalu yang masih dalam kotak.

Ini semua memerlukan perhatian dan sekaranglah masa yang sesuai untuk menyelesaikannya. Aku bukanlah begitu mahir dalam DIY tetapi minat dan kesungguhan acap kali membolehkan aku melakukannya dengan betul. Ini pun berbantukan buku panduan dan manual.

Untuk Jumaat ini, aku berjaya laksanakan 3 tugasan di atas dengan baik. Ahli famili puas hati, aku gembira. Masa digunakan sebaiknya. Sambil bersantai tugas terlaksana.
Bagi aku, inilah satu cara menzahirkan bakat dan kemahiran yang ada, walau pun kecil.

Bak kata seorang teman:
Bertugas dan bersantai dua perkara yang berbeza. Namun kebijaksanaan mengendali mampu membuatkan keduanya berjalan seiring. Tugas tetap komited dan tidak terabai, bersantai mereda ketegangan sambil mencari erti diri..

Beib ingin memajukan diri dengan...
...pelbagai kemahiran, tanpa ha D
boleh buat segalanya sendir I
dan membeli bahan di kedai Cash and Carr Y

2 comments:

Syfqa H said...

papa, psang xlg kiteorg py bed lamps yang bli kat IKEA tuh?

BEiB said...

syhh...dah pasang, siap!
jangan riuh sgt nanti ada org komen...