Saturday, January 24, 2009

Acik: Qada Qadar dan nasib baik.....

genggaman erat Acik menahan sakit

Assalamualaikum / Good Day.....

Qada dan qadar ialah ketetapan Allah yang telah ditentukan sejak dari azali lagi berdasarkan ilmuNya yang Maha Tinggi, disusuli dengan kejadian seperti mana yang telah ditetapkan. Sebagai contoh, Allah menetapkan kaum wanita dan bukannya kaum lelaki yang mengandung dan melahirkan anak dan hakikat ini juga tidak boleh diubah. Allah menetapkan mata sebagai alat untuk melihat dan telinga untuk mendengar dan fungsi ini akan berterusan sampai ke bila-bila.

Wikipedia menjelaskan percaya kepada qada dan qadar adalah mempercayai bahawa segala yang berlaku adalah ketentuan Allah semata-mata.

Sebagai seorang Islam wajiblah kita sedar bahawa kita adalah makluk yang lemah, bahawa Allah itulah yang maha Perkasa dan maha Berkuasa dan segala sesuatu adalah berlaku dengan ketetapanNya sahaja. Lantaran itu kita wajib beriman kepada takdir, bahawa segala sesuatu telah ditentukan oleh Allah.

Walaupun begitu kita masih boleh berusaha dan berdoa kerana dengan limpah rahmatnya, Allah mampu mengubah takdir kita.

Kata orang 'malang tak berbau'. Itulah yang berlaku petang semalam.

Dressing di tempat luka oleh doktor

Acik terkena pintu grill dekat rumah petang semalam. Bahagian tumitnya luka sepanjang lebih kurang 3 sentimeter. Darah tak banyak cuma isi (flesh) nampak jelas, keputihan.
Setelah dicuci dan disapu minyak gamat, yang selama ini amat kami yakini kemujarabannya, bahagian yang luka itu dibiarkan sahaja begitu. Tidak dibalut.

Malamnya, aku bercadang untuk membawa Acik ke klinik tapi dia tidak mengadu sakit. Tawakkal saja lah, moga luka itu akan pulih seperti biasa.

Hari ini, hati rasa gelisah memikirkan kesan dari luka semalam.
Acik terhencot-hencot berjalan. Kebimbangan melanda.
Adakah achilles tendon atau calcaneal tendon Acik terkoyak?
Tercederakah calcaneus atau heel bone Acik?
Mungkinkah plantaris juga luka?

Darah sudah kering. Luka nampak bertangkup. Tapi aku tidak berani mengambil risiko untuk membiarkan begitu sahaja.

Jam 9.30 pagi kami sudah berada di Klinik An-nisa', Bt 6, klinik yang kami sentiasa kunjungi jika tidak sihat. Rujuk sini.

Dr. Che Faridah sedang bercuti.
Doktor pengganti yang kami temui memaklumkan bahawa luka itu perlu dijahit. Agak serius katanya walaupun tendon tidak terkoyak atau putus. Nasib baik!

Tapi klinik itu tiada surgical suture dan rawatan itu tidak dapat dibuat. Aku pun heran, setahu aku klinik sekecil mana pun patut ada alat ini untuk minor surgery. Tak apalah, aku dapatkan nasihat serta gunakan kaedah lain.

Aku dinasihatkan membawa Acik ke Unit Kecemasan Hospital Sultanah Nur Zahirah, KT atau ke klinik berhampiran yang lain yang ada perkhidmatan pembedahan kecil.

Kami: Acik, Adeq dan aku, kemudiannya singgah di satu klinik swasta lain lebih kurang 500 meter dari Klinik An-Nisa.

Setelah diberitahu bahawa ada perkhidmatan pembedahan kecil, kami mendaftar dan menanti giliran.
Hampir 20 minit menunggu, akhirnya kami dapat berjumpa dengan doktor yang bertugas.
Melihat keadaan tumit Acik, beliau mengesyorkan agar jahitan dibuat bagi mengelakkan jangkitan kuman pada bahagian yang luka.
Pemeriksaan dibuat untuk memastikan tiada tendon atau saraf yang tercedera.
Alhamdulillah..seperti mana yang disebutkan doktor awal tadi, cuma luka kecil tetapi agak dalam dan panjang.


Bahagian tumit (calcaneous) yang luka dicuci dengan bersih menggunakan iodine sebelum jahitan dilakukan. Aku agak fobia dengan darah tetapi dalam waktu-waktu tertentu aku jadi kuat dan berani. Aku mesti tunjukkan sikap dan sifat itu kepada Acik dan Adeq supaya mereka yakin dan tabah.

Acik menahan pedih akibat cucian dibahagian yang luka. Tidak perlu dressing dengan bandage atau gauze kerana ia akan disapu dengan gel. Ini adalah penting untuk mengelakkan luka dijangkiti kuman atau infection.

Pembantu klinik menyiapkan alat dan bahan untuk melakukan sutures pada bahagian yang luka. Sebelum itu satu suntikan pada bahu kiri dilakukan untuk mengelakkan jangkitan tetanus. Ini penting sebagai pencegahan akibat dari kesan luka yang dalam yang diakibatkan oleh bahan yang tercemar ( contaminated) terutamanya besi atau logam. ( Pintu grill yang mencederakan itu adalah dari bahan besi).

Doktor melakukan suntikan bius (Injection (intravenous anaesthetics) terlebih dahulu bagi mengurangkan rasa sakit dan seterusnya melakukan interrupted suture bagi mencantumkan bahagian yang luka agar proses penyembuhannya kemas dan tidak berparut.

Walaupun telah diberikan suntikan bius, Acik masih tidak dapat menahan sakit. Sesiapa pun dalam keadaan itu akan menangis:

1. Sakit disuntik anti tetanus

2. Sakit kerana disuntik bius (anaesthetics)

3. Sakit kerana dijahit( sutures).

Selesai di sutures, doktor menyapu gel bagi menghalang luka dari dicemari habuk serta kotoran. Ia juga dapat melindungi bahagian luka dari terkena air yang mungkin mengakibatkan pedih dan sakit.

Bahagian yang luka yang telah dijahit dan disapu gel. Hanya dua jahitan dilakukan oleh doktor walaupun luka itu panjang. Alhamdulillah, semua berjalan dengan baik dan lancar. Aku berharap agar Acik akan cepat sembuh dan tidak lagi berdencot bila berjalan.

Selesai menerima rawatan Acik kembali ceria menanti ubat yang akan mempercepatkan proses penyembuhan.
Lima hari lagi Acik akan kembali ke klinik ini untuk membuka non absorbable sutures yang diperbuat dari nylon. Diharap tiada parut atau scar.
InsyaALLAH, segalanya akan pulih seperti sediakala.

Beib akan sentiasa ambil perhatian dengan...
kecederaan walaupun keci L
kerana bermacam kesan boleh berlakU
akibat dari lambat bertinda K
hingga menjejaskan pergerakan anggot A

2 comments:

azza_irah said...

pengalaman mematangkan..sedikit kelukaan buat kita semakin kuat..

BEiB said...

Azza...
kekuatan terbina bila kita menerima kudrat dan qada qadar.
Luka mengajar kita supaya tidak leka...