Thursday, January 15, 2009

Demam PRK P036 KT...

Kempen Pilihanraya di Phnom Penh
semasa aku di sana Julai 2008


Assalamualaikum / Good Day.....

Masyarakat Malaysia terutamanya peduduk Bandaraya Kuala Terengganu: Bandaraya Warisan Persisir Air sedang menghitung hari menanti tibanya satu lagi saat penentuan pemilihan wakil rakyat ke Parlimen Malaysia.


Pilihan Raya Kecil (PRK) P036 Parlimen Kuala Terengganu(KT) bakal mengambil tempat pada 17hb Januari 2009 seperti mana yang ditetapkan oleh Suruhanjaya PilihanRaya Malaysia(SPR). Sebelum ini satu PRK telah diadakan di Permatang Pauh, Pulau Pinang. Lihat sini.

Penamaan calon akan diadakan pada 6hb Januari 2009. PRK ini bakal menentukan halatuju kepimpinan Parlimen KT untuk tempoh lebih kurang 4 tahun akan datang. Legasi dan bakti yang cukup besar yang disumbangkan oleh mantan Ahli Parlimen terdahulu iaitu Allahyarham Dato’ Razali Ismail akan menjadi penanda aras untuk disaingi.

Ini juga merupakan satu pilihanraya bagi menentukan samada pemerintahan establishment masih diterima atau sebaliknya oleh masyarakat Malaysia umumnya dan masyarakat KT khasnya.

Bagi rakyat Malaysia dan penduduk KT, kita sewajarnya tunggu dan lihat dengan penuh sabar sambil berdoa pada ALLAH agar segalanya berjalan lancar.

Perang psikologi sedang dimainkan oleh kedua-dua badan siasah yang akan bertanding melalui pelbagai media massa terutamanya media elektronik.

Ada sahaja berita yang sensasi yang dipolitikkan dan disiarkan untuk menarik perhatian pengundi di KT.

Ini aku temui di dinding sebuah bangunan

di Bukittinggi, Sumatera pada Disember 2008.

Sepertimana semasa pilihanraya umum ke-12 pada bulan Mac 2008 yang lalu, terutamanya beberapa hari sebelum hari pembuangan undi, macam-macamlah berita akan disiarkan tetapi kali ini tentu sahaja melibatkan KT secara khusus. Semuanya adalah untuk meraih simpati pengundi-pengundi terutamanya yang 'di atas pagar' yang masih mencari-cari calon terbaik dihati masing-masing untuk mewakili mereka di parlimen.

Inikan Demokrasi?

Di Sawahlunto, Sumatera Barat, Indonesia

Pilihanrayanya ialah pada bulan September 2009.

Bendera dan 'banner' siap dipasang mulai November 2008 di Kecamatan DesaTalawi.

Perkara seterusnya yang sedang hangat dibincangkan ialah perihal calon-calon yang akan bertanding merebut tempat dalam PRK nanti dan seterusnya menjadi Ahli Parlimen KT.

Kedua-duanya diwar-warkan sebagai sangat berkaliber dan menepati citarasa sebagai pemimpin.
Calon-calon yang sudah dipersetujui oleh parti siasah masing-masing dipilih berdasarkan sensitiviti serta mentaliti masyarakat setempat yang menginginkan calon yang dianggap bersih dan mesra rakyat. Walau apapun, calon tempatan tetap menjadi pilihan.

Semoga segalanya berjalan lancar dari hari penamaan calon, semasa berkempen dan di hari pembuangan undi.

Aku amat berharap agar tidak akan timbul suasana tegang atau kekecohan yang boleh mengeruhkan suasana aman yang selama ini dinikmati oleh penduduk KT.

SELAMAT MENGUNDI KakWan, sekali lagi selepas mengundi masa ini.

Aku mengundi di DUN dan Parlimen lain.

merasakan suasana PRK di Paloh

Bukan sahaja calon malah poster juga 'berperang' sengit

Pulau Rusa menyaksikan perang poster yang hebat
(foto: Adeq)

Beib berharap emosi tidak mengatasi kewarasan dalam...
kehangatan kempen yang meruap-rua P
biarlah semua berjalan lanca R
sebagai warga dalam negara yang demokrati K

No comments: