Sunday, January 4, 2009

Datuk Razali yang kukenal.....

Assalamualaikum / Good Day.....

Timbalan Menteri Pelajaran Datuk Razali Ismail, 59, yang telah meninggal dunia di Institut Aminuddin Baki, Genting Highlands pada 29 November 2008, kira-kira 6.30 petang merupakan mantan boss aku semasa di Maktab Perguruan Pasir Panjang, Kuala Terengganu pada tahun 1997.

Beliau juga merupakan Pengarah Jabatan Pendidikan Terengganu sebelum menjawat jawatan Pengarah Bahagian Pendidikan Guru dan seterusnya merupakan Ahli Parlimen Kuala Terengganu selama dua penggal berturut-turut.

dari lensa kamera D60 aku

Susulan kematian beliau, pilihanraya kecil akan diadakan pada 17 Januari 2009 bagi kerusi parlimen P036 Kuala Terengganu. Inilah yang sedang hangat berlaku di KT sekarang.

Kematian beliau merupakan satu kehilangan besar kepada KPM.

menandatangani catan yang diberikan sebagai cenderamata

Allahyarham dilahirkan di Hulu Terengganu pada 25 Jun 1949.

Beliau mendapat pendidikan menengah di Sekolah Menengah Tengku Ampuan Intan, Kuala Berang sebelum meneruskan pengajian di Sekolah Menengah Sultan Sulaiman, Kuala Terengganu.

Kemudian, Razali melanjutkan pengajian di Universiti Malaya dalam bidang sejarah. Setelah mengajar beberapa tahun, beliau tidak melepaskan peluang untuk membuat Sarjana Pendidikan di Birmingham, United Kingdom.

menghayati keindahan catan

Memulakan kerjaya sebagai guru, allahyarham juga pensyarah di beberapa buah maktab perguruan di Malaysia.

Menjadi timbalan pengetua di Maktab Perguruan Kota Bharu sebelum dilantik pengetua Maktab Perguruan Pasir Panjang, Kuala Terengganu dan kemudiannya di Maktab Perguruan Batu Rakit, Kuala Terengganu.

Setelah itu, beliau telah dinaikkan pangkat sebagai pengarah Jabatan Pendidikan Negeri Terengganu.

signed, sealed, delivered....

Beliau kemudiannya dilantik sebagai pengarah Bahagian Pendidikan Guru, Kementerian Pelajaran pada 2002.

Allahyarham bersama Nooraini dikurniakan lima orang anak yang kesemuanya lelaki.

Sebagai seorang yang bervisi dan mementingkan peningkatan ilmu dalam bidang pendidikan, beliau sentiasa menggalakkan staf-stafnya membaca. Aku juga tak terkecuali.

Semasa aku berkhidmat sebagai pensyarah di Maktab Perguruan Pasir Panjang, Kuala Terengganu di bawah pentadbiran beliau, aku sering dinasihat serta digalakkan untuk membaca buku-buku self help.

Malah di hari pertama aku melaporkan diri pada Januari 1997, aku dikuliahkan dengan isi-isi dari buku ini. Teruja aku dengan kepetahan beliau berucap.

Tujuh prinsip utama petikan dari buku kegemaran beliau ini digarap sebegitu rupa sehingga aku kemudiannya terus membeli dan cuba menghayatinya.

Buku kegemaran beliau ialah tulisan Dr. Stephen R Covey iaitu The 7 Habits of Highly Effective People. Jika berbicara tentang buku ini, beliau akan nampak teruja.

Bagi mereka yang mengenali beliau tentu saja akan memperaku bahawa isi buku ini adalah modal utama beliau dalam hampir setiap ucapan kepada warga pendidik.

Aku terhutang budi kepada beliau kerana memperkenalkan buku ini yang memberi satu dimensi baru dalam melihat diri sendiri.

"if established as habits, the seven principles are supposed to help a person achieve true interdependent effectiveness"

Itulah sebenarnya yang ingin aku capai dan kecapi. Moga terlaksana.....

Beib doakan agar arwah dirahmati...
dan ditempatkan di syurg A
bersyukur dengan ilmu yang beliau tingga L
sehingga kini dijadikan beka L
dalam menjalani hidup, agar berjay A
meningkatkan diri, masyrakat dan umma H

1 comment:

azza_irah said...

moga allahyarham ditempatkan bersama para solihin..
moga juga segala ilmu yg ditinggalkan kepada 'waris' beliau - tidak terkecuali cikgu beib..kan memberi manfaat kepada semua..terutama dalam meningkatkan kualiti diri, perwatakan, cara berfikir dan bertindak..