Sunday, January 11, 2009

Mat Saleh lagi....

Over a cup of Cappucino
Assalamualaikum / Good Day.....

Sesekali aku keluar ke bandar KT untuk minum-minum. Ketika singgah di sebuah restoran elitis (saja nak rasa ambience dan menu makanannya yang mahal giler ) aku terserempak dengan Anuar Mc Afee Abdullah. Semalam dah jumpa Mat Saleh, hari ini pun jumpa lagi!. Hehehe...

Ini membuka ruang untuk informasi terbaru. Tidak sah kalau tidak dimaklumkan tentang aktiviti birding atau bird watching yang diceburinya. Dia baru saja pulang dari Tasik Kenyir meninjau burung katanya. Tentu saja menarik di sana seperti yang aku alami.

Perkenalan kami sudah menjangkau belasan tahun. Tugasnya sebagai pensyarah BI di UDM kampus KUSZA sering menemukan aku dengannya dalam beberapa majlis tertentu dan di masjid KUSZA, Kubang Badak sewaktu solat jumaat. Sejak berpindah ke rumah baru, bulan Ramadan lepas, beliau kini menjadi ahli qariah Seberang Takir. Kini kami agak jarang dapat bersua, hanya selisih di jalan sahaja. Minatnya dulu ialah menunggang basikal. Kini telah berubah pada bird watching. Entry bersamanya boleh dibaca di S.I.N.I.

Dalam pertemuan singkat ini, aku diperkenalkan dengan Syukur, seorang pensyarah di American University of Sharjah (AUS), UAE. Beliau pernah berkhidmat di KUSZA beberapa tahun dahulu.

Perbualan kami berkisar kepada kerjaya, politik semasa dan bird watching.
Aku dimaklumkan bahawa Anuar kini telah menemui 4 lagi spesies burung yang baru di Terengganu menjadikan 439 kesemuanya. Satu yang menarik. Spesies burung di Terengganu ditemui oleh seorang Mat Salleh dan tidak warga tempatan. Aku amat kagum dengan penemuan burung enggang (Great Hornbill), oleh Anuar. Ini merupakan salah satu spesies yang unik dan lebih hebat dari spesies di Sarawak. Komitmen beliau memang aku sanjung.

Syukur sendiri menyatakan kekaguman beliau terhadap sahabatnya.
Sesungguhnya, pertemuan ini menjalinkan ukhuwah antara dua orang "orang putih" yang berasal dari Canada dan USA dengan seorang "orang kelabu"dari Kedah.
Berbual dan berbincang dengan insan berlainan budaya dan cara hidup mematangkan kita. Semangat serta roh positif diambil sebagai pelangkap hidup.
Yang pastinya, BI aku bertambah baik dan Public Relations aku bertambah bagus.

Beib berharap dengan pergaulan yang baik akan dapat menambah...
kenalan dalam dan luar neger I
berbual tentang pelbagai ha L
politik, sains, bisnes atau umu M
disamping mematangkan fikiran dan berkongsi ilm U

4 comments:

azlishukri said...

mesti banyak ilmu yg saudara peroleh.

BEiB said...

Sdr Muhammad Azli...
Alhamdulillah...
Terima kasih...itulah yg saya cari..
ILMU PELITA HIDUP..

azza_irah said...

salam cikgu beib..
pergaulan yg luas mematangkan cara dan sudut berfikir ..bermanfaat utk kita membuat keputusan dan btindak...juga mgkin membantu org lain yg memerlukan pandangan dan panduan..

BEiB said...

Ya..salah satu cara kita mendapatkan ilmu ialah dgn bergaul.
Moga ilmu yg kita dapat boleh dikongsi dgn yang lain...
PERKONGSIAN iLMU...
Bagi saya, tak akan miskin kerana berkongsi ilmu