Saturday, January 10, 2009

Mat Salleh masuk kampung...

Bersama menyambut ETA dengan sepanduk dan bunga manggar

Assalamualaikum / Good Day....

Aku tiba di Lapangan Terbang Sultan Mahmud (LTSM) jam 3.15 ptg selepas dimaklumkan tentang perubahan jadual persiapan menyambut kedatangan peserta program The Fulbright English Teaching Assistantship ( ETA ).

Mengikut jadual asal, aku patut berada di sana sebagai pegawai penyambut pada jam 3.45 ptg. Disebabkan tiada pegawai lain yang tiba, salah seorang guru yang membawa pelajar untuk majlis sambutan ketibaan menelefon aku agar segera datang untuk menguruskan acara.

Jarak 4 km antara rumah dan LTSM biasanya hanya mengambil masa 6 minit sahaja. Namun, aku terkejut bila tiba di LTSM dalam keadaan penuh sesak dengan orang dan kenderaan. Rupanya, Boeing 747 MAS baru sahaja tiba dari Jeddah membawa pulang jemaah Haji.
Berasak-asaklah aku untuk ke balai ketibaan.
Ini ditambah pula dengan bilangan pengunjung yang terdiri dari pelbagai lapisan masyrakat yang datang ke KT kerana ingin'memeriahkan' PRK P036 yang sedang memuncak menjelang hari mengundi pada 17 Januari nanti.

Oleh kerana ramai sanak saudara yang menanti untuk menjemput jemaah haji yang baru pulang dari Mekah, polis terpaksa mengawal lalu-lintas dan pergerakan orang ramai keluar masuk ke balai ketibaan. Aku juga dilarang memasuki balai ketibaan. Memandangkan penerbangan akan tiba dalam beberapa minit sahaja lagi dan persiapan menyambut tetamu dari jauh ini masih belum teratur, aku mengambil inisiatif untuk berbincang dengan pegawai polis yang bertugas.
Setelah memperkenalkan diri mewakili jabatan dan menerangkan tujuan kami berada di situ, kami dibenarkan masuk ke balai ketibaan menanti tetamu dari negara Uncle Sam.

Aku kemudiannya bergegas ke kaunter MAS untuk memastikan bahawa tetamu kami berada dalam penerbangan jam 3.45 ptg.
Sah!

Jam 3.56 ptg, kesemua 23 orang tetamu muncul di pintu balai ketibaan, seorang demi seorang. Mereka kelihatan tergamam bila aku perkenalkan diri dan menyambut mereka dengan SELAMAT DATANG ke Malaysia dan Terengganu.

Sambil bersalaman aku mengumpulkan mereka serta menerangkan perjalanan sambutan kedatangan mereka di balai ketibaan.
Setelah berucap mengalu-alukan kedatangan tetamu dari benua Amerika Utara ini, kami bergambar seketika.

Tugasku selesai bila mereka selamat menaiki bas. Seterusnya perjalanan mereka akan dikendalikan oleh pegawai-pegawai dari Setiausaha Kerajaan Negeri Terengganu (SUK). Mereka akan dibawa menginap di Hotel Seri Malaysia, KT untuk beberapa hari.

Mereka akan mengikuti kursus orientasi sebelum dihantar ke beberapa buah sekolah di seluruh negeri Terengganu sebagai English Teaching Assistants(ETA) sehingga bulan November 2009.
Aku berharap agar kehadiran mereka akan menyemarakkan penggunaan Bahasa Inggeris di kalangan pelajar Terengganu.

Apa itu ETA?
The program places American college graduates as teachers in elementary, middle, and high school English classrooms in Malaysian schools. Beginning in 2008, the Malaysian Ministry of Education and Malaysian-American Commission On Education Exchange (MACEE) is particularly supportive of the ETA program for stressing the importance of placing native English speaking teachers outside the capital of KL in the less developed areas of Malaysia. ETAs in return feel that their efforts have more meaning outside of KL in areas where the people are not yet accustomed to seeing foreigners on a daily basis.
More about ETA here , here and here.

Menanti ketibaan ETA di balai ketibaan dengan Tn. Hj. Nasir Abd Rahman, wakil PPD KT.

Mengurus perjalanan majlis sambutan kedatangan ETA dari USA

Memberi taklimat dan alu-aluan

Kedatangan disambut dengan bunga manggar

antara 23 orang yang akan berada di Terengganu sehingga November 2009

James E. Wright dari University of Arkansas akan ditempatkan di Hulu Terengganu

Selesai satu lagi tugasan aku di hujung minggu sebagaimana tugasan ku sebelum ini. Sila baca sini.
Aku cuma membantu memastikan perjalanan program lancar dan sempurna.
Sesungguhnya, anak bangsa perlu diberi perhatian dan keutamaan.

Beib harap pelajar-pelajar Terengganu akan mendapat manfaat dari...
Students Exchange Programm E
di samping penguasaan Bahasa Inggeris terus meningka T
dari masa ke semas A

2 comments:

azza_irah said...

salam cikgu beib..
terbukti...terserlah bakat, ketenangan dan pengalaman apabila berhadapan dengan situasi begini. segala kemahiran digunakan untuk memastikan segalanya berjalan seperti yang dirancang. tahniah...

seumpama...jalan A tertutup..jalan B pasti kan diredah untuk smpai juga ke seberang sana...

commey78 said...

wowwww...tahniah sir