Saturday, November 14, 2009

Pak walikota dari SawahLunto....


Assalamualaikum / Good Day.....

Berjabat tangan dengan Ir. H. Amran Nur, Bapak Walikota (Dato Bandaraya) Sawahlunto, Sumatera Barat, mengembalikan nostalgia pertemuan pertama dengannya pada tanggal 26 November 2008 di kantornya di Sawahlunto.

Selaku Ketua Pegawai Pengiring Program Pertukaran Pelajar Terengganu - Sumatera Barat, aku berpeluang berbual dan bertukar fikiran mengenai banyak hal terutamanya tentang kemajuan Kota Sawahlunto di waktu itu.

Pengalaman di Sawahlunto boleh dibaca di sini dan sini.

Sudah hampir setahun pertemuan yang bersejarah itu dan kini kami bersua lagi tetapi di Laman Budaya, Homestay Teluk Ketapang, KT.

Turut serta dalam rombongan ini ialah isteri Bapa Walikota Sawahlunto, Ketua DPRD Kota Sawahlunto Ali Yusuf dan Sdr. Dirwan Ahmad Darwis, Pengarah DSS Bridge Asia SB, sebuah syarikat konsultansi perhubungan antara bangsa.

Pertemuan singkat ini turut disertai oleh YB Ahmad Razif Abdul Rahman, Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains & Teknologi dan Sumber Manusia negeri.

Berbagai perkara menarik yang dibincangkan dalam kunjungan singkat sehari Bapak Walikota. Antara yang menarik perhatian ialah Majlis Makan Bajamba yang diadakan di Kota Sawahlunto pada setiap 1 Disember sempena menyambut Hari Ulangtahun penubuhan Kota Sawahlunto.
Aku coretkan pengalamanku di sini.

Idea untuk mengadakan majlis yang seperti ini mengujakan YB Ahmad Razif yang juga merupakan ADUN Seberang Takir.

Satu lokasi yang sesuai di Teluk Ketapang atau Seberang Takir turut dicadangkan. Dalam gurauan, majlis ini mungkin dinamakan Majlis Makan Bersila.

Bagi aku, ini merupakan satu gagasan yang baik untuk kemajuan pelancongan. Antara perkara yang perlu dikenal pasti ialah lokasi, tarikh, penglibatan, sumber kewangan, logistik dan tidak terkecuali komitmen serta kesungguhan pelaksanaan.

Faktor-faktor lain boleh dibincangkan secara terperinci jika idea ini ingin dijadikan kenyataan.

Aku berharap sangat agar ianya menjadi realiti. Banyak kesan positif , spin-off atau offshoot yang akan muncul dari majlis ini. Malahan, keunikan program ini akan menjadikan lokasi ini satu daya tarikan pelancong yang unik.

Teluk Ketapang tidak akan lagi seperti yang kita kenal dulu. Di masa ini pun pembangunan pesat sedang dijalankan. Satu projek integrasi, perumahan, kedai dan rekreasi sedang dilaksanakan. Ianya dijangka siap menjelang akhir tahun 2010. Aku juga punya visi di situ. Ini akan aku kongsi bersama kemudian.

Seorang teman pernah tinggal di kawasan Telaga Daeng, bersebelahan Kampung Teluk Ketapang, lebih kurang 20 tahun dahulu. Dia kini bertugas di utara semenanjung. Jika dia kembali ke sini, tentu saja akan terpegun dengan perubahan yang sedang berlaku. Pengalamannya berbasikal ke sekolah serta bermain di Pantai Teluk Ketapang (PTK) akan hanya menjadi sesuatu yang amat nostalgik.

Dengan kemajuan dan perubahan masa, aku yakin dia kini telah berjaya dan bergaya dalam hidup. Tidak lagi 'karat' seperti masa dulu. Masih ingat temanmu ini?.

Sesungguhnya, lawatan singkat Walikota Sawahlunto diharap dapat memberikan inspirasi untuk membangunkan daerah ini. Aku tumpang gembira dan aku yakin temanku juga.

Di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung.

Beib percaya ada orang yang masih ingatkan...

... kenangan yang telah lama di pera P
bermain, bergaul dengan teman-teman terdeka T
berbasikal, berkejaran, menyusup serta bermain masak-masa K

No comments: