Thursday, November 12, 2009

Luhur...Ikhlas... Niat...

Panel kertas konsep...

Assalamualaikum / Good Day.....

Bila bercakap tentang pencapaian murid sekolah rendah dan menengah bagi mata pelajaran Bahasa Inggeris (BI) di negeri Terengganu, aku turut merasakan tempiasnya.

Sejak 1980 sehingga kini, aku masih mengajar BI selain dari Pendidikan Seni Visual (PSV). Aku menyaksikan perkembangan yang ketara dalam penggunaan BI sejajar dengan hasrat dan aspirasi negara. Sebagai lingua franca dan bahasa ilmu masa kini , BI terus mendapat perhatian.

Berdasarkan kepada analisis, tahap pencapaian murid di Terengganu agak memuaskan. Pada tahun 2008, murid-murid yang lulus BI dalam peperiksaan awam adalah seperti berikut:
UPSR - 76.9 % PMR - 71.3 % SPM - 72.5 %

Namun begitu pencapaian ini tidak menggambarkan situasi sebenar berkaitan dengan keupayaan dan kemahiran menggunakan BI dalam komunikasi seharian murid-murid di Terengganu.

Penggunaan BI amat terhad. Rasa malu, segan, takut dan kurang confident melanda hampir semua murid. Senario ini pernah aku jelaskan dalam syarahanku di sini.

Lantaran itu, amat jarang kita dengar murid-murid sekolah di sini bertutur dalam BI antara satu sama lain atau dengan sesiapa sahaja di tempat awam.

Langkah-langkah yang berkesan perlu diambil untuk menggalakkan penggunaan BI dalam komunikasi. Amat malang kerana pengajian selama 11 tahun di sekolah rendah dan menengah masih tidak mampu membolehkan murid-murid bertutur dan memahami BI dengan baik. Niat dan hasrat kita terbantut dek sikap diri sendiri.

memeta konsep

Di mana silapnya? Tidak guna menuding jari mencari kesilapan sahaja. Kalau ia suatu masalah, mari kita sama-sama cuba atasi dan selesaikan. Kita perlu bersikap positif dan proaktif.

Sesuatu perlu dilakukan. Dengan segala kemudahan yang ada di alaf ini, kita sepatutnya berupaya memantapkan penguasaan BI di kalangan anak-anak kita.

Antara langkah yang berkesan yang boleh diambil ialah dengan memperbanyakkan aktiviti ko-akademik di sekolah. Ruang dan peluang yang ada akan membolehkan murid memahirkan diri dalam BI secara lisan.

Sebelum ini, aktiviti-aktiviti di luar bilik darjah seperti Public Speaking, Pidato BI, English ala Parliamentary Debate, Choral Speaking dan One Act Play diadakan bagi menggalakkan penggunaan BI. Ini adalah proses pengkayaan selain dari aktiviti formal dalam bilik darjah.

Menyedari pentingnya aktiviti sokongan seperti ini, Yayasan DiRaja Sultan Mizan telah mengorak langkah untuk membiayai beberapa aktiviti tambahan yang telah disenaraikan. Antaranya, Speech Choir - in betweens Choral Speaking dan Choralsical - Story Telling, Action Song dan English in Camp.

Jabatan Pelajaran Negeri Terengganu (JPNT) akan membantu dan mengelolakan aktiviti-aktiviti ini.

Diharap Program Galakan Penggunaan BI di kalangan murid ini dapat melonjakkan penguasaan BI untuk komunikasi.

Menjunjung Kasih dan tahniah kepada Yayasan DiRaja Sultan Mizan atas keprihatinan dan dokongan. Keluhuran pihak istana memungkinkan semua aktiviti yang dilaksana dengan jayanya.

Sebagai salah seorang panel penggubal kertas konsep untuk aktiviti Speech Choir (nama yang belum dimuktamadkan lagi), aku bersama Mr. Yzel Sumarno, C.K Zarina dan Estee amat berharap agar peruntukan kewangan yang dianggarkan sebanyak RM177,000.00 dapat membantu meningkatkan penguasaan BI di kalangan murid sekolah di Terengganu.

Mesyuarat selama sehari bersama Tn. Hj. Mohd.Tamidi Sidek dan Pn. Siti Rohaya, dari JPNT yang berlangsung di PPD Hulu Terengganu memberikan aku gambaran betapa perlunya anak didik kita diperkasakan dengan penguasaan BI.

Sumbangan kecil ini membuatkan aku rasa selesa dan bahagia. Pengorbanan yang tidak seberapa ini memungkinkan anak bangsa berjaya dalam hidup.

Aku cuba lari sebentar dari PSV untuk mencari pengalaman baru. Setiap hari adalah perjuangan yang mesti dihadapi. Perjalanannya masih jauh, umpama melalui lebuh raya.

Online walaupun ikon putih...

Seperti seorang teman yang keluar dari rutinnya mengadap laptop dan mengambil langkah berani untuk merempuh halangan dan menentang fobia, aku juga perlu yakin dan cekal memasang tekad.

Walau tanpa pelindung dan pemantau jarak jauh, aku yakin dengan keiklasan kerjaku. Aku bangga menjadi sebahagian dari entiti baru Speech Choir sebagaimana aku menjadi perintis Choralsical.

Beib sentiasa yakin keikhlasan kita bergantung kepada...
... hati yang suci dan ama N
tanpa prejudis dan dengk I
atau sifat-sifat cel A
yang membuatkan kita merasa hidup itu nikma T

No comments: