Sunday, April 20, 2008

Balik tengok Mak

Mak lepaeh semayang
Assalamualaikum / Good Day.....
Lepaih habih mesyorat di Kangaq aku balik ke Anak Bukit sat. Nak jumpak Mak. Lama dah aku tak balik, dekat-dekat 4 bulan dah...Tu pun aku balik masa kendughi sepupu aku. Cuba baca sini.
Kesah pasai Mak dah aku tulih sini dan sini.
Aku tak dan nak balik pasai kena pi buat kheja meghata. Kalau oghang dah minta tolong, kita pi la bagi bantuan. Esok-esok kita nak bantuan, ada pulak oghang lain tolong kita.
Daghi Kangaq aku naik teksi lalu kot Jalan Simpang Empat - Ayaq Hitam- Meghegong-Jalan Gunong-Anak Bukit.
Drebar teksi tu nama dia Zulbahar bin Musa, asai daghi Kampung Simpang Empat, Peghelih. Dia tak cakap banyak, dia cuma tanya sikit-sikit pasai hal politik Terengganu. Aku pun goreng la.
Dah 29 taon dok Terengganu, banyak la aku boleh cghita kat dia. Baghu dia tau hai-hai 'wang ehsan', Masjid Kristal, Monsoon Cup dan lain-lain. Ghupanya dia dok dengaq ceghita macam lain. Aku kata kat dia, kalau nak soheh pasai ceghita-ceghita ni, kena tanya oghang yang dok sana (Terengganu) bukan dengaq daghi oghang yang tak tau hujung pangkai!
Dia stuju. Aku pun bukan pandai sangat pasai politik ni, tapi ghajin juga dok dengaq oghang dok besembang di Kola Terengganu. Selain daghi baca kot internet, maklumat teghuih daghi oghang yang berkenaan aku dapat jugak. Jadi cengita aku ni kigha soheh la jugak.
Sat saja, tengah dok seghonok-seghonok ceghita, tut! tut! sampai dah ghumah Kak aku di Taman Aman, Anak Bukit. Dalam aku dok cenghita sakan pun aku kena bayaq sewa teksi lima puluh ghinggit.
Oih! banyak pulak cghita pasai naik teksi. Aku nak cghita pasai Mak aku...
Sampai saja ghumah Kak aku, aku bagi salam, masuk dalam ghumah, teghepa pi caghi Mak. Aku tak bagitau dia yang aku nak balik. Mak dok dalam bilik, tegejut tengok aku cueh masuk. Aku bagi salam, celapak pi kat dia, huluq tangan, salam, cium tangan, pipi dan peluk kemaeh.
Mak tak kata apa-apa cuma ayaq mata dia meleleh, seghonok tengok anak jantan dia balik.
Aku pun sebek jugak! Sedih sebab lama tak jumpa. Aku nak jaga Mak tapi dia tak mau ikut aku pi dok di Kola Terengganu. Besa la oghang tua. Seghonok boleh jumpak Mak.
Mak sebenaqnya tak sakit, cuma tak laghat nak mangkit pi jalan jauh-jauh. Mak pakai tongkat bila dia nak jalan kluaq ghumah. Umoq dia dah 82 taon. Makan nasi pun sekepai aja. Boh lauk ikan temenung goreng sikit, sayoq bayam sikit cukupla untuk tubuh dia yang kecik tu.
Yang aku sangat bersyukur ialah ingatan dia baik, tak nyanyok, ingat kenai habih ceghita lama-lama, mata ceghah, tak dak penyakit kronik -daghah tinggi ka, kencin manih ka, jantung ka. Cuma dia ada batu kaghang ja, tu pun dah buat operesyen dah.
Sakit belakang biasala bagi oghang dah berghumoq macam dia. Dulu dia kheja kuat. Pi bendang dok tolong arwah Pak.
Aku pun ingat lagi masa aku kecik-kecik dulu dok tolong Mak Pak aku pi padang/bendang. Menggala, menyisiaq, menaboq, menanam, mengumput, membaja, paehtu mengeghat, mukoi dan lain-lain lagi. Teghukkan kheja bendang? Tu pun oghang dok komplen ghega beghaih naik. Depa buat kheja teghok bukan main, kita syok ja makan nasik. Dahla tu baziaq pulak bila makan terutama masa makan buffet. Ambik penuh pinggan, makan secoet!
Laani, aku cuma haghap Mak akan berehat dan beribadat. Toksah dok pikiaq hai-hai yang tak bekenaan. Jaga makan minum, makan ubat dan bitamin, solat, baca Quran, berehat banyak. Hat lain seghah kat anak cucu.
Dapat balek tidoq dengan Mak dua malam pun kigha oklaa. Lepaeh ghindu.
Doa aku lepaeh semayang moga ALLAH sentiasa memberkati dan melindungi Mak dari segala-galanya.
Teghima kasih Mak!
Beib akan terus berdoa untuk...
memastikan Mak tentera M
sentiasa sihat dan bahagi A
walaupun tidak lagi bersama Pa K

No comments: