Thursday, April 17, 2008

Kangaq Peghelih

Assalamualaikum / Good Day.....
Dah lama tak mai Peghelih. Dulu masa kecik-kecik dok lalu jugak kot Kangaq ni nak pi Padang Besaq. Masa zaman skolah menengah lagi la ligat, dok pi Padang Besaq sampai kadang-kadang tlajak pi Hatyaai, Siam. Hangpa jangan dok ingat bukan-bukan, aku pi sana pi shopping ja tau...
Las skali aku mai Kangaq bila aaa..? Isyhh...lama dah, 5 taon lebih dah kot? masa tu pi caghi pokok bonsai jeriti kat jalan Kaki Bukit. Masa tu bawak anak bini. Aku isi pokok jeriti tu sendat dalam Pajero aku.
Kat Penghelih ni pun ada juga memba aku dulu masa taon 70an.
Yang aku ingat depa dok di Arau, Syed Jamal Syed Ahmad (anak bekaeh ADUN Arau taon 70an dulu), laa ni dia dok Kola Lumpo dan Hisham Hassan (anak bekaeh imam masjid Arau). Aku taktau dia dok mana laa ni. Kalau terjumpa blog aku ni, tolong kontek aku balik.
Soghang lagi nama dia Mohd Saghir @ BOB. Memba masa dok Tanjung Malim taon 78-80. Sogha dia..fuhh! macam Breory @ Bob Tutupoly. Sebab tu oghang pangge dia BOB.
Dok mana tak tau dah dia ni. Asai oghang Kaki Bukit. Aku asai Anak Bukit. Kalau jumpa, aku nak sughuh dia nyanyi lagu Widuri... Kalau hangpa dengaq, lughuh jantung...
Laa ni pun bila tengok Kangaq macam dulu jugak. Tak banyak beghubah. Pekan dia santai jaa.
Empat haghi dok di Kangaq ni pun aku tak pi mana. Lepaih mesyorat aku dok dalam bilik, rehat.
Malam pun dok lepak dalam bilik jaa. Nak kluaq pun tak dak tempat nak pi. Dok sembang dengan room mate, Melton oghang Sarawak. Dak pun dok ngadap laptop, bertenet.
Minggu lepaih tujuh haghi dok KB pun camtu jugak. Dok melengkaq dalam bilik jaa. Habih-habih tughun kat lobi, bukak laptop, bertenet.
Mungkin sebab dah takda apa nak dicaghi kot? Lagipun satu haghi dok pulun mesyorat, malam kena rehatlaa..
Apa pun, Kangaq memang bandaq yang tenang dan santai....
Sesekali syok jugak dok sini...
Beib selalu...
berhagha P
dapat jumpa balik membe-memb E
yang sama-sama blaja R
bermesra, berkawan dan bergau L
untuk kembali mengingat I
saat-saat indah di kampu S

1 comment:

Aluguel de Computadores said...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Aluguel de Computadores, I hope you enjoy. The address is http://aluguel-de-computadores.blogspot.com. A hug.