Thursday, April 24, 2008

Kak Wan pi shopping

Assalamualaikum / Good Day....
Bila Kak Wan pergi out station barulah terasa gelabah. Makan, minum, pakai yang selama ini di uruskannya aku kena buat sendiri sebab tak ada pembantu rumah.
Baru la aku tau rupa-rupanya semasa aku tak ada di rumah inilah kerja yang dia kena buat.
Pagi tadi, aku kejutkan dua orang anak dara aku tu, Acik dengan Adeq. Siapkan makanan dan minuman. Roti, mini pizza, oren jus dan soya aku sediakan atas meja.
Selesai mandi, solat subuh, pakai uniform dan bersarapan aku hantar mereka ke sekolah. Orang Kedah kata "Ghenyah juga" (teruk/berat).
Untuk makan tengahari dah standby roti sebagai pengalas perut dulu sebelum aku balik. Pocket money dilebihkan supaya mereka boleh membeli makanan yang mengeyangkan di sekolah. Nasib baik anak-anak aku ni tak memilih sangat bila makan. Biasanya dia orang makan rojak ayam Terengganu atau nasi ayam saja. Kalau rajin, dia orang masak sendiri saja apa-apa yang patut. Minum petang dengan biskut saja.

Acik buat scramble egg
Adeq sedang membiasakan diri di dapur
Antara tugas yang leceh ialah menyidai kain baju yang baru dibasuh. Huh.. mula-mula kena ambil yang dah kering, lepas tu sidai yang basah pula.
Walaubagaimana pun, kena senyum sokmo. Bukan tiap-tiap hari kena buat tugas ni.
Bila dah angkut ke dalam rumah takkan nak biarkan saja? Melipatlah pulak. Bersilalah aku depan TV sambil menonton sambil lipat kain baju.

Sebenarnya aku dah biasa buat benda ni masa kecil dan semasa bujang dulu. Malahan sampai sekarang pinggan dan gelas aku basuh sendiri selepas makan atau minum.
Aku rasa ianya adalah satu tanggungjawab yang mudah yang dapat meringankan beban isteri.
Sesekali begini relax juga. Amacam, sanggup buat? Kalau sebelum ini aku yang keluar outstation dan Kak Wan bantu jaga anak-anak, kali ni aku pula yang duduk rumah jaga anak-anak. Harap Kak Wan enjoy shopping kat Langkawi sampai hari Sabtu ni sebab hari Isnin 28 April aku pula nak terbang ke Kuching. Hehehe...
Beib tak kisah buat kerja...
dapu R
kerana selama ni pun sudah membant U
tugas isteri pun kena faha M
takkan nak biarkan dia buat sorang saj A
apatah lagi kalau tak ada ama H

3 comments:

ILA said...

salam tuan umah...
ohhh..baru faham mcm mana nak buat kerja rumah & segalanya.
so ila nak wish "KAWOSSSS!!!"


psstt..sila semak kamus jawa;)

BEiB said...

wkmsalam...
hmmm...tu baru tgk sikit.Yg baiki, beli, memasak, bersih belum tengok...heheh
KAWOSSSS....setahu Beib temapat cuci kereta..heheh kini popular dengan SNOW WASH....

jiwa kacau said...

betuahnya kakwan dapat laki cam cikgu....molek berdooh...semoga ceria selalu...