Friday, January 25, 2008

SEPUPUKU

Mad Dee dari Alor Madi
Assalamualaikum / Good Day.....
Kekadang bila dah lama berjauhan di perantauan, perhubungan dengan sanak saudara dan sepupu sepapat kian renggang. Tapi, ada juga kalanya makin mengeratkan kerana perasaan rindu dan 'kehilangan' meruntun jiwa.
Jadi, apabila dapat bertemu semula, keakraban dan silaturrahim terikat semula.
Sebelum maghrib tadi, Muhammad Md Zain (Mad Dee), sepupuku dari Kedah telah menghantar SMS menyatakan hasratnya untuk datang ke rumahku. Aku amat teruja kerana dialah antara sepupuku yang sering bertanya khabar dan menjengukku bila aku balik kampung.
Selama dua hari beliau akan menjalankan tugasan di BERNAS, Bukit Kenak, Jerteh.
Bertugas di Ibu Pejabat BERNAS di Alor Setar membolehkan dia menjalankan kerja-kerja luar di semua pejabat BERNAS di seluruh negara.
Aku masih ingat semasa kecil dulu kilang padi yang terletak di seberang sungai Anak Bukit berhadapan rumah arwah Pak dikenali sebagai Government Rice Mill (GRM). Ianya wujud sejak sebelum perang lagi. Gudang padi dan beras terbesar di negeri Kedah.
Kemudian, ia dikenali sebagai Lembaga Padi dan Beras Negara (LPN) dan di swastakan pada Januari 1996 selepas diambilalih oleh Padiberas Nasional Berhad (BERNAS).

Sesekali makan 'western food' sedap juga

Mad Dee ni dah acapkali dia ke Jerteh, cuma tak berkesempatan untuk singgah di rumahku.
Jadi, bila ada peluang sebegini, banyaklah cerita dan berita yang kami kongsi bersama.
Sambil menanti kedatangannya, aku terbayangkan masa kecil dulu bila kami sama-sama main bola di sawah (bendang: istilah orang Kedah) yang telah dituai padinya.

Bendang yang dipenuhi pokok padi. Musim selepas menuai, menjadi padang bola.

Selain dari itu, kami sama-sama berenang menyeberangi Sungai Anak Bukit, bermain perahu, berlumba basikal sekitar kampung, main toi, main 'police and thief' dan sentry, main combat: main perang-perang menggunakan senapang kayu berpelurukan buah ceri atau main capelong berpelurukan buah cenerai.

Wau, gasing, menahan bubu di sungai dan taliair, memancing - menyua dan taut, menyerkap ikan di bendang, berbasikal mengambil buah-buahan di dusun TokWan di Kampung Bukit Pinang dan lain lain permainan yang tak terfikirkan oleh generasi kini.

Pangkalan tempat aku mandi dan main perahu
Jika ingin tahu serba sedikit berkenaan kehidupanku semasa kecil sila klik sini.
Terasa pilu bila mengenangkan zaman itu telah berlalu hampir 40 tahun yang lalu. Sesekali tergamam juga bila sedar bahawa ianya tidak akan kembali lagi dan kenangan nostalgik itu akan hanya berada dalam memori.
Selagi daya ingatan dan memori masih kuat berfungsi, semua yang dialami pada zaman 'Tok Nadok' dulu akan tetap dalam kenangan...
Selamat datang Mad Dee, sepupuku, dari Kampung Alor Madi, Anak Bukit, Alor Setar, Kedah......
Beib gembira dapat jumpa...
anak Mak Ngah yang juga wari S
yang lebih dikenali sebagai Mad De E
semoga sihat, sejahtera dalam hidu P
bersama keluarga m U
Terima kasih kerana sudi singgah wapun sekeja P
kenangan lalu tak mungkin luput dari ingatank U

4 comments:

Noushy Syah said...

emmm..perhaps Chelsea could train @ that real field..

Zaman tok nadok =what's that Beib?

(sorry I don't know the meaning)

BEiB said...

yes..We shall see(Chelsea) if training at Chelsea's pitch could improve our ranking...heheh
Zaman tok nadok - Kedahans,Perlisian and Penangites slang = zaman dulu-dulu, old days, yesteryears,jurassic years..heheh.

mad.redo1 said...

ganu = zaman tok kadok... hehehe...

tu jersi liverpool 1987-88 tu kan, beib? walaupun dah lama tapi tak sampai taraf tok kadok lagi rasanya... hehehe...

Anonymous said...

Beib,kenangan silam terlalu indah untuk di kenang.Apatahlagi melihat dan menjamah embun pagi di hujung jemari.Bendang yang luas menghijau indah menguning bila tiba masa nya.Those fond memories sering membuat kita termangu dalam nostalgia.