Sunday, June 14, 2009

Choralsical dan CCEM: Pengantarabangsaan

Assalamualaikum / Good Day.....

Tak habis- habis lagi mengenai choralsical (CS).
Kali ini persembahan kami sempena 17th Conference of Commonwealth Education Ministers (CCEM) di K L Convention Center (KLCC) dari 15-19 Jun 2009. Baca di sini.
Kumpulan kami dijemput ke KL dari 11 - 16 Jun 2009 untuk persembahan di Majlis Welcome Tea Reception Teachers Forum pada 14 Jun di KLCC.


Pelawaan untuk mempersembahkan CS datangnya dari Tan Sri Zulkurnain Awang, KSU Kementerian Pelajaran Malaysia, setelah beliau menyaksikan persembahan kami yang menarik minatnya pada Hari Guru Peringkat Kebangsaan di KT. Baca di sini.
Satu penghargaan buat kumpulan CS dari Terengganu.
Peluang yang tidak wajar dilepaskan.
Setelah surat jemputan diterima, hanya dua orang jurulatih iatu Moke Mee Yoke dan aku, yang dapat bersama dengan ahli kumpulan CS ke KL.
Jurulatih lain tidak dapat ikut serta kerana ada komitmen yang pelbagai.
Aku turut dilantik sebagai Ketua Kontigen CS.
Tugas yang agak berat dan mencabar.
To say NO is not nice, terutamanya yang melibatkan tanggungjawab peringkat nasional dan antarabangsa. Selagi terdaya dan mampu, aku akan jalankan dengan sebaik mungkin.
Lagipun, sokongan dan dorongan teman-teman CS membuatkan aku bertambah yakin dengan tugas yang diamanahkan.
Perjalanan selama lebih kurang 9 jam dengan bas ke KL memenatkan tapi penuh keriangan dalam memenuhi misi kami.
Persembahan mesti terbaik! Itu tekad kami.

Selama 5 malam kami akan berkampung di IPG Kampus Bahasa Melayu (dahulu dikenali sebagai IPBMM) di Lembah Pantai, KL.
Di kampus ini jugalah Qaqaq, anakku sedang melanjutkan pelajarannya dalam Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan, mengkhusus dalam Pendidikan Khas (PK). Dia kini sedang cuti semester selama 3 minggu.
Aku berharap agar bila dia graduat nanti akan menjadi seorang guru PK yang setandingan dengan guru PK yang aku kenali.
Sabar, mesra, dedikasi, komited, serta bertanggungjawab pada tugas dan anak didiknya walaupun diberi beban tugas tambahan yang terpaksa dipikul hingga memenat dan memeningkan.
Aku juga mau jadi sehebat itu dalam menjalankan tugas sebagai ahli kumpulan, jurulatih dan ketua kontigen CS ini.
3 dalam 1.

Sebagai orang yang diamanahkan, perbincangan dibuat bagi menentukan jadual sesi latihan dan pergerakan ahli CS.
Kami bersetuju menjalankan latihan selama 3 jam diwaktu pagi bermula jam 8.30 di dewan kuliah aras bawah tempat penginapan kami.
Selepas jam 11.30 pagi, ahli berehat dan bebas memenuhi masa dengan ber shopping atau melawat sekitar KL.

Latihan seterusnya bermula jam 8.00 hingga 11.00 malam di dewan Zaaba, IPG KBM.
Nampak gayanya semua ahli berpuas hati dengan jadual yang ditetapkan. Komitmen mereka tinggi.
Sebagai sebahagian dari anggota CS, aku merasa amat teruja dengan semangat mereka. Kami pasti akan membuat yang terbaik.

Menjalani latihan dan raptai di bawah pengawasan Stage Manager, En. Shah BPG, serta beberapa orang anggotanya sangat berkesan. Kendaliannya profesional. Segalanya berjalan lancar dan licin.
Perubahan dan penyesuaian kepada pentas yang akan kami gunakan keesokan hari bergantung kepada pengelolaan Stage Manager.

Inilah pentas persembahan kami yang berukuran 24'x 12'. Sempit, sendat dan kompak. Sistem audionya, hebat dan canggih. Tiada rungutan. Persembahan mantap dan menarik perhatian ramai.
Teruja bila audiens yang terdiri dari delegasi pelbagai negara Commonwealth mengangkat dan melambaikan tangan semasa kami menyanyikan lagu We Are The World.
Tepukan gemuruh dan respons yang memberangsangkan diterima bila kami menyanyikan lagu-lagu evergreen yang diubahsuai berdasarkan skrip yang bertemakan Guru.
Lagu-lagu seperti Aint No Mountain High, Seasons in The Sun, Geram, Yesterday Once More memang mengembalikan nostalgia ramai audiens yang hadir.
Campuran Bahasa Melayu dan Inggeris serta loghat Terengganu didalam CS diterima baik oleh audiens. Sesuatu yang unik dan menarik.

Bagi memastikan semua ahli CS merasa selesa dan bersemangat tinggi, aku terpaksa bekerja keras mengurus dan menyelia makan minum, tempat tinggal dan pengangkutan. Dengan harapan mereka selesa dan dapat mempersembahkan yang terbaik.


Siapa sangka dalam kesibukan dan kemeriahan acara, aku bertemu dengan sahabat lama, Ismail Abd. Rahman (Mae), bersama anaknya
Mujadilah.
Mengurus pasukan caklempong selepas bersara, Mae merupakan teman lama semasa pertama kali akau posting ke Terengganu pada tahun 1980. Sama-sama bertugas di SESMA sebagai guru BI dan jurulatih Tae Kwon Do. Berbagai nostalgia bersamanya.

Selesai persembahan, kami berpeluang bergambar bersama VVIP yang turut hadir menyaksikan persembahan CS.

Dikesempatan ini, aku berpeluang bergambar bersama Y. Bhg. Tan Sri Alimuddin Md. Dom, KPPM.
Pn Haniza dan En. Norman dari Unit Dasar BPG telah banyak membantu menyelesaikan perkara-perkara yang berkaitan dengan persembahan CS, penempatan dan pengangkutan.
They have been very helpful and accomodative.
Banyak tugasku sebagai Ketua Kontigen dibantu oleh mereka. Terima kasih.

Di bahagian sekretariat aku banyak dibantu oleh En. Zainuddin BPG, atau dikenali dengan Pak Din, dalam memproses tag nama untuk 40 orang ahli CS.
Penantian selama 4 jam untuk mendapatkan tag nama berbaloi kerana ianya merupakan satu-satunya momento yang istimewa sempena CCEM ini.
Sesungguhnya, pengalaman membuat persembahan di peringkat antara bangsa sangat membanggakan.
Siapa sangka choral speaking yang diubahsuai sebagai choralsical berjaya memikat hati pemerhati dan pendengar. Ada ura-ura yang aku dengar bahawa entiti ini akan dipertandingkan antara guru di peringkat kebangsaan mulai tahun depan.
Jika ia menjadi kenyataan, maka sumbangan kerdil aku sebenarnya diiktiraf juga secara tidak langsung.
Moga CS diterima semua sebagai salah satu saluran penyebar ilmu yang berkesan.
Beib bangga menjadi sebahagian dari anggota CS yang...
...sanggup mengambil peluan G
menerima jemputan persembahan untuk pelbagai acar A
dalam atau luar daera H

No comments: