Thursday, February 26, 2009

Penilaian bermula...


Assalamualaikum / Good Day.....
Ini hari kedua aku di Shah Alam.
Sekali lagi aku bersyukur kerana diberi kepercayaan untuk bersama-sama menjayakan program kelolaan KPM.
Selaku AJK Teknikal, aku ditugaskan untuk memastikan bahan grafik dan aspek teknikal penerbitan seperti format, saiz, tipografi, reka letak halaman, jenis bahan grafik, persembahan dan lain-lain yang berkaitan dengan grafik dibuat mengikut spesifikasi.
Ini bertujuan memastikan bahan yang diterbitkan dinilai tepat mengikut kriteria penilaian yang ditetapkan oleh KPM.
Tahap kualiti setiap komponen akan dinilai samada boleh diterima atau ditolak sebagai bahan pengajaran dan pembelajaran.
Justeru, komitmen setiap AJK panel penting bagi memastikan penilaian dibuat secara berkesan dan sempurna.
Kewibawaan kami diuji.
Semoga usaha dan sumbangan kami diberkati.

Menjalankan tugas bersama Ustaz Yusof Yaacub, lulusan Al Azhar, Mesir dari Pulau Pinang. Broadband yang dipinjamkannya mengeratkan silaturahim dan jalinan kasih.

Ustaz Tn. Hj. Mohamad Rahim memberi taklimat mengenai mesyuarat yang akan berlangsung selama lebih seminggu. Beliau menggantikan Ustaz Hamdan Muda, selaku Penyelaras Projek. Ustaz Hamdan bercuti kerana uzur. Moga Ustaz Hamdan segera sembuh dan kembali bertugas seperti sediakala.

Antara AJK Panel yang terdiri dari Ustaz Yusof, Dr.Hakim (UDM), penulis, Ustaz Mohd.Zahar dan Ustaz Annuar sedang mendengar taklimat mengenai Sukatan Pelajaran dan Huraian Sukatan Pelajaran Bahasa Arab Tahun 3.
Aku turut cuba memahami untuk memastikan penilaianku terhadap elemen grafik sesuai dan berkesan.
Seperti tahun-tahun sebelum ini, penglibatanku dalam program seperti ini akan membuka minda dan jambatan persahabatan. Inilah faedah sampingan yang aku perolehi. Moga lebih ramai lagi yang aku kenali.

Beib berbangga menjadi
penilai.....
....bahan, meneliti dari satu bab ke satu ba B
bagi membantu anak bangsak U
dengan bahan terbai K
moga menjadi manusia berilm U
*Nilai diri terletak pada hatibudi...
terdetik juga di hati...bagaimana orang menilai diri kita...?

2 comments:

azza_irah said...

tidak kita meminta pujian dengan apa yang telah kita sumbangkan..lakukan seikhlas hati ..dengan harapan ianya memberi sedikit manfaat utk digunakan bila tiba masanya nanti.

penilaian individu tidak akan sama. bergantung pada situasi/kewajaran/relevan/sebab musabab. orang boleh menilai kita apa saja namun tindak tanduk/perilaku/sumbangan/hasil/sikap dari kita yang menentukan sejauh mana positif atau negatif penilaian itu.

arsaili said...

salam...kalau teks book zaman dulu...boring sungguh grafik nya..hope now lebih contemporary, bright color...good image