Saturday, February 7, 2009

antara gajah dan bilik darjah

Learn naturally, engage interactively, speak confidently and best of all — have fun!

Assalamualaikum / Good Day.....

Sepatutnya aku sudah berlepas ke Tasik Kenyir pagi ini, menemani Clare, peserta program ETA, dan 9 orang rakannya melawat Loji Tenaga Hidro Elektrik Sultan Mahmud, Santuari Gajah, Kampung Tekila, Tasik Kenyir (rujuk santuari di sini) dan berkelah di Air Terjun Sekayu.
Antara tiga lokasi tersebut, Santuari Gajah belum pernah aku lawati (rujuk trip aku ke Tasik Kenyir).

Sudah 3 hari aku usahakan agar mereka ini dapat ke sana melawat beberapa tempat yang menarik dan melakukan pelbagai aktiviti riadah.
Malangnya aku tidak dapat turut serta. Terkilan sungguh.

Aku terpaksa menarik diri untuk menghadiri satu kursus singkat sehari.
Kursus 'Acquired Content' adalah berkaitan dengan penggunaan internet, website dan portal sebagai bahan P&P khas bagi Terengganu Cyber School Project (TCSP).

TCSP ialah program strategik tiga tahun di mana 10 buah sekolah terpilih dibekalkan dengan teknologi serta alatan komputer, hardware dan software. Kandungan bahan bertaraf dunia diharap dapat membantu P&P.
Peralatan multimedia dan kandungan web yang dibangunkan untuk pendidik diharap dapat dikongsi dalam menyebarkan ilmu.
Tiga objektif utama projek TCSP ini ialah:
  • To support Terengganu’s aspirations to achieve the best national schools in its PMR and SPM examinations.
  • To put in place a world class integrated education system (class without borders) enhanced by the latest technology enabling teaching and learning capabilities and delivery system.
  • To provide conducive ICT environment to students and teachers as catalysts to become the best “Knowledge Society”.
Dalam kursus singkat ini, aku dan tiga orang teman (Empat orang? Ya, kami hanya empat orang sahaja) didedahkan dengan beberapa website yang menarik.

Diberi pengetahuan secara hands-on yang berkaitan dengan program Language Learning with Rosetta Stone , penjelajahan maya melalui Learnz
dan mengetahui peri pentingnya penilaian berdasarkan kehendak CIE.
Kursus yang dikendalikan oleh VDSL Network banyak memberi manfaat kepadaku walaupun singkat.

Aku pulang dengan ilmu yang bertambah.
Terlepas melihat gajah tapi bermanfaat di bilik darjah.

Beib amat gembira kerana mendapat ilmu melalui...
latihan yang berimpa K
sesuatu yang baik dan bar U
perlu diseba R
selain dari memudahkan tuga S
sebagai seorang gur U
ia bermanfaat bagi setiap orang dalam kela S

*taknak berada di zaman jurassic...

No comments: