Friday, November 5, 2010

KSSR: Latihan Satu Permulaan

mengendalikan mesyuarat bersama Wan Razali Wan Nawang Penyelia PSV dan PMuzik JPNT

Assalamualaikum / Peace be upon you...
Minggu yang agak meletihkan dengan pelbagai aktiviti dan program yang perlu dibereskan. Otak masih serabut, kadang-kadang kosong, kosong sekosong-kosongnya. Entah lah!. Semua berbaur. Dugaan Tuhan memang kena terima. Rela dan redha.
Walau apapun, sikap profesional perlu dipertahankan.
Sejak dari minggu lepas, hampir berselang hari bermesyuarat di jabatan. Aktiviti yang berkaitan dengan seni silih berganti.
Transformasi Kurikulum (sedikit overview boleh dibaca di sini) yang diperkenalkan oleh KPM akan mula diperkenalkan dalam sistem pendidikan kita mulai tahun depan. Sila rujuk penglibatanku di sini, sini dan sini.
Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) untuk mata pelajaran PSV akan turut digunapakai pada tahun 2011. Kursus orientasi untuk guru-guru tahun 1 mesti dijalankan sebelum sesi persekolahan berakhir pertengahan November ini. Ini bertujuan untuk memberi maklumat mengenai KSSR dan latihan asas bagaimana merujuk modul PSV.
Aktiviti hands-on juga diharap akan memantapkan penguasaan peserta kursus dalam penggunaan modul.
Untuk menjayakan kursus ini, aku turut dijemput sebagai JU dan urusetia.
Mencabar, kerana ia adalah tugas pertama sejak aku beralih ke sekolah rendah.
First hand knowledgeku mengenai KSSR agar terhad. Selama ini aku terlibat dengan kurikulum sekolah menengah dari tingkatan  1 - 6.
Namun, aku sangat yakin akan dapat menggarapkannya dengan ketekunan membaca, mentelaah dan bertanya kepada yang lebih arif.
Mesyuarat kali ini membincangkan tentang logistik serta perkara yang berkaitan dengan pengurusan kursus selama 2 hari bagi setiap daerah di Terengganu. Ada lapan daerah semuanya. Setiap pusat kursus akan aku lawati dan pantau bersama pegawai JPNT. Tentu sahaja agak sibuk tetapi tugas dan tanggungjawab lebih utama.
Moga perjalanan program dari 2 November yang akan berterusan hingga 18 November lancar dan berjaya mencapai matlamat.
Seharian bermesyuarat meletihkan minta dan jasad apatah lagi dengan insomnia yang masih berlarutan tetapi Alhamdulillah, sanity masih terkawal.
Kesibukan begini diharap akan dapat membantu minda dan jiwa.
Oleh kerana rutin biasa yang bertahun diamalkan sudah mula terhakis, aku memaksa diri untuk mengisi masa dengan sesuatu yang juga bermanfaat. Antaranya berblog dan memerapkan diri di alam pembacaan.
Sebenarnya 'gatal tangan' masih ada, tapi oleh kerana responsnya tiada, haruskah aku tebalkan muka lagi jika aku sudah tiada dalam kamus hidup? 

Beib kembali teruja terlibat dengan...
... kurikulum dan pendidikan kanak-kana  K
sambil membantu mengendalikan kursu S
yang diadakan kha S
bagi guru-guru tahun satu samada dalam atau luar banda R
*tiada lagi nota kaki yg berupaya menambat ht...

No comments: