Sunday, November 7, 2010

Kursus:...Cungkil Kemahiran, Pengetahuan, Harapan & Pengalaman.

 
Assalamualaikum / Peace be upon you...
Mengagumkan...
Kehadiran penuh guru-guru yang dipanggil untuk berkursus mengujakan urusetia dan JU.
Inilah yang diharapkan. Penurunan ilmu dan perkongsian pengetahuan akan menjadi lebih bermakna.
Nampak riak-riak wajah yang dahagakan ilmu. Menanti di'isi' dengan penuh minat. Pendidik-pendidik ini yang datang dari berbagai pelusuk Dungun dan Kemaman sejak awal pagi mengharapkan sesuatu untuk dibawa balik dan dicurahkan kepada anak didik mereka.
Sambutan yang hebat ini membuatkan kami, Urusetia dan JU, tambah bersemangat.

Perjalanan Kursus Orientasi KSSR untuk guru-guru tahun satu selama 2 hari di Dungun dan Kemaman dianggap sangat berjaya.
Perhatian, kesungguhan serta keterlibatan yang mereka tunjukkan tentu sahaja mencapai objektif kursus walaupun ramai diantara mereka bukan dari kumpulan guru opsyen PSV.
Ada beberapa orang guru yang sempat aku tanya menyatakan betapa beruntungnya dapat menghadiri kursus ini. Maklumat, isi serta kaedah P&P akan membantu mereka dalam bilik darjah nanti.
Latihan praktikal dan sesi perbengkelan banyak memberi manfaat kepada mereka. Bakat kreatif mereka terserlah dalam karya-karya yang dihasilkan. Sesi apresiasi dan pembentangan membuatkan mereka lebih yakin menerapkan kemahiran yang dipelajari.
 

Tentu sahaja harapan kami tinggi untuk melihat pengetahuan serta kemahiran ini disalurkan kepada anak-anak didik.
Tidak sia-sia aku memandu selama sejam dari KT ke premis kursus di Dungun untuk memantau dan melihat wajah-wajah ceria guru yang menjalankan aktiviti.
Separuh hari di sana, aku meneruskan perjalanan sejam lagi ke Kemaman untuk bersama pendidik-pendidik dari daerah itu. Mereka juga kelihatan bersemangat dan teruja.
Aku? Lihatlah reaksi spontan bila bersama mereka dalam foto di atas. Nilaikan sendiri.
Semasa aku diberi peluang untuk berucap, aku tegaskan tentang pentingnya melaksanakan KSSR PSV dengan baik dan berkesan. Asas mengenai PSV atau foundation berdasarkan apa yang tertera dalam KSSR amat perlu supaya murid tahun satu berada di landasan yang betul dari awal lagi.
Aku tidak mahu apa yang aku lihat dan alami semasa mengajar di Sekolah Menengah selama 30 tahun berulang lagi. Kurang pengetahuan mengenai Asas Seni Reka membantutkan proses P&P. Moga kursus ini akan mentransformkan sistem pendidikan dalam era globalisasi.
Harapanku: pengetahuan, pengalaman dan kemahiran yang diperolehi dari kursus ini akan menjana satu semangat baru dalam diri pendidik PSV ditahun 2011.
Cukuplah dengan anggapan bahawa PSV hanya mata pelajaran tempelan. Dengan anugerah dan gelaran yang diberikan kepadaku serta keinginan yang tinggi untuk memartabatkan PSV, aku bertekad untuk memastikan andaian skeptik adalah salah.
Biarlah aku seorang yang silap mencongak perasaan serta rasa hati dan disalahtafsir walaupun bertahun bertahan, namun aku tidak mahu kesilapan dalam menyampaikan matlamat transformasi menghancurkan satu generasi anak didik.
Nauzubillah himinzaalik...
Aku tidak akan serik berusaha untuk memartabatkan PSV sebagaimana aku tetap cekal menghadapi dugaan dan ujian perasaan dari Allah.
Sesungguhnya, DIA maha mengetahui.
In HIM I trust!

Beib loves...
...arts and craft S
and consider it as an integral part of our lif E
to be taught to our childre N
as should have been taught to you and  I
 *andai berkerat rotan berpatah arang yg terbaik...

No comments: