Wednesday, November 4, 2009

Langkawi: Indah Nyaman...

Papantanda perkhidmatan Bro Mail yang ramah

Assalamualaikum / Good Day.....

Kita hentikan soal teknikal dan ilmiah mengenai kurikulum. Kita bersantai di Pulau Lagenda meronda di Pantai Cenang.

Bersembang dengan pemilik/pengusaha sewaan PWC -Personal Water Craft yang beroperasi di pantai ini amat mengujakan. Salah konsep dan silap faham tentang jentera ini membuatkan aku (kita) malu sendiri.

Harga sebuah PWC boleh beli rumah

Jentera ini dikenali sebagai PWC bukan Jetski atau Sea Doo. Kita selama ini menyebut jentera ini mengikut jenamanya bukan namanya!

Kekeliruan ini juga berlaku bila kita mengaitkan semua kenderaan pacuan 4 roda (4WD) dengan panggilan Pajero, Jeep atau Trooper suatu masa dulu.
Sedangkan Pajero, Jeep dan Trooper ialah jenama bagi kenderaan jenis 4WD.

Begitu juga dengan Kodak bagi semua jenis filem fotografi. Pampers bagi semua jenis diapers atau lampin pakai buang bayi. Mee Maggi untuk semua jenis/jenama mee segera.
Jahilnya kita!

PWC yang bernilai RM145,000.00 sebuah ini boleh disewa dengan kadar RM120.00 untuk setengah jam. Memang mahal tetapi berbaloi dengan enjin dan keupayaannya.

Inboard engine dan pump jet mampu memberi kuasa sehingga 260 horse power dan boleh mencecah kelajuan 110ksj. Kuasa dan kelajuan yang hebat bagi sebuah jentera air.

Dengan enjin Rotax 4 lejang serta fuel injection, PWC ini adalah yang tercanggih dalam kategorinya. Munasabahlah dengan harganya yang begitu tinggi.

Aku tidak mampu membelinya, hanya mampu duduk untuk posing sahaja.
Sedikit ilmu yang aku dapat dari pemilik PWC di Pantai Cenang.

Bangunan resort di belakang dikunjungi teman beberapa hari lalu...selisih.

Berbual dengan Bro. Mail (Ismail Kayak), yang berasal dari Kangar, seorang pengusaha pelancongan memang seronok. Keramahan dan santainya membuatkan sesiapa sahaja terpukau dengan gayanya.

Banyak yang diceritakan mengenai situasi Bumiputera di Langkawi. Berkaitan dengan perusahaan pelancongan serta perkhidmatan berasaskan pelancongan seperti yang dijalankannya. Naik turun perniagaan di musim-musim tertentu umpamanya di bulan Ramadan. Tidak ramai pelancong yang datang hingga menjejaskan perniagaan mereka di sini.

Syarikat Travel Agency yang begitu banyak menyebabkan persaingan yang sengit. Dia adalah di antara pengusaha yang tersepit kerana saingan perkhidmatan yang hebat.

Untuk lawatan ke Kilim Geopark (Fish Farm, Eagle Feeding, Bat Cave, Mangroove Swamp, Crocodile Cave dll.) dia menawarkan harga istimewa kepadaku sebanyak RM70.00 berbanding dengan harga standard iaitu RM85.00. Malangnya, aku kesuntukkan masa. Mungkin di lain kali aku akan rebut peluang itu.

Lain pula dengan seorang temanku yang beruntung kerana dapat melawat tempat-tempat itu tanpa sebarang bayaran. Bussiness and pleasure comes in a package. Malah dia berpeluang island hopping, ke Tasik Dayang Bunting dan menaiki cable car, free!
Rezeki dan tuah seseorang sukar diramal.

Aku tak mahu menjadi seorang pendengki, irihati atau cemburu. Tuhan berikan dia rezeki begitu dan aku yakin Tuhan akan juga berikan aku rezeki dalam bentuk lain. Syukur atas nikmat yang diberikanNya.

Kalau dapat honeymoon kat sini ok gak..
pemandangan sangat-sangat cantik....
ada yang sudi nak jadi suri? heheh...


Bersama kenalan, aku di bawa ke Awana Porto Malai. Tempat yang menarik, pemandangan yang mengasyikkan. Indah dan nyaman. Memang sesuai untuk bercuti atau bersantai.

Seakan Ha Long Bay, Vietnam di Quảng Ninh province, satu lokasi yang diiktiraf sebagai UNESCO World Heritage, Porto Malai juga mempunyai landskap yang hampir serupa.

Latar belakang bukit bukau batu kapur memberi impak yang mempesonakan.
I wish I could be there longer.
Kesuntukan masa memaksa kami balik ke tempat penginapan.

Sesungguhnya, lawatan singkat ke beberapa lokasi membuka mata dan menambah ilmu dlam diriku.

Kursus dan mesyuarat yang dihadiri sebenarnya 'an eye opener'. Mata dan minda terbuka untuk pengalaman baru dalam hidup.

Oleh itu, buat teman yang hendak berkursus. Tempohilah dengan cekal dan tekal. Segala rintangan dan kesulitan ( berjemur panas, tak mandi seharian, basah kuyup kerana hujan, tiada komunikasi dll) adalah sebahagian dari latihan untuk mencekalkan diri.
Moga berjaya dan terpilih.
Biar rebah diri, jangan berubah hati.

Beib nak tenangkan diri dengan...
... berehat dan bermalas-mala S
sambil menikmati suasana Pulau Lagend A
mengambil angin dan berjalan-jala N
ke tempat peranginan yang mana sempa T
kalau dapat nak ke pantai, gunung dan gu A
hmm...jika tak sempat, kena datang sekali lag I

6 comments:

azza_irah said...

uikss...offer ..
nakkkkk....
hiks..

ILA said...

"Begitu juga dengan Kodak bagi semua jenis filem fotografi. Pampers bagi semua jenis diapers atau lampin pakai buang bayi. Mee Maggi untuk semua jenis/jenama mee segera.
Jahilnya kita!"

BAEKKKK!! AKAN BERUBAHHH:D

BEiB said...

azza:
tawaran terhad...
Jangan LepaSkan Peluang..
kiut gitu...heheh

BEiB said...

Ila:
Baguslah...
Berubah untuk kemajuan dan kejayaan..
Saya juga ingin berubah.
Jom kita...!
CHANGE FOR THE BETTER

aliadijamina said...

Salam cikgu Beib...maaf tak berpeluang berjumpa cikgu hari tu.

BEiB said...

alia...
tak pa takdak rezeki kali ni...
lain kali kot..?
kita selalu jugak pi sana...
Salam buat famili.