Sunday, September 6, 2009

Aku mungkin penakut tapi bukan pengecut..


Assalamualaikum / Good Day.....

Kalau tak dipecahkan ruyung, manakan dapatkan sagunya.

Kita mungkin tidak sedar bahawa ada perkara yang menjadi lebih teruk sebelum bertukar menjadi baik. Ada pendapat yang mengatakan:

"Revolusi tidak akan berlaku jika perut kita penuh. Orang yang biasanya kenyang akan menjadi malas macam ular sawa, berlingkar santai, lali dalam kebuncitan. Kita harus menjadi lapar dan kebuluran untuk membolehkan sesuatu revolusi berlaku."

Dalam perkataan lain, terdesak, tertindas dan tertekan. Benar atau tidak kenyataan itu bergantung kepada situasi dan emosi.

Bagi kebanyakkan kita, jika ekonomi bagus dan mempunyai dana yang mencukupi, kita tidak akan bersungguh untuk melakukan perubahan. Kita perlu berada dalam situasi terdesak baru kita mula mengangkat tangan dan bersuara untuk menuntut perubahan. Oleh itu, kita kadang kala tidak kisah atau peduli serta bimbang walau apa pun yang berlaku waima pada ekonomi kita.

Sekiranya ekonomi merudum...?

So what?

Tetapi ironisnya, bila terjadi sahaja situasi begitu barulah kita hendak melakukan sesuatu. Reaksi biasa kita. Sudah terhantuk baru terngadah.

Kita sebenarnya hendak mencari cahaya baru, masa depan yang cerah. Tetapi sebelum datangnya suria baru, kegelapan akan melanda dahulu. Mahu tidak mahu, kita mesti sama-sama lalui saat kegelapan dengan tabah dan yakin. Hanya selepas kita melalui kegelapan, kita akan dapat melihat sinar baru.

Harapan baru.

Lihat senario ini:

Seorang ibu menangis terisak-isak bila dimaklumkan oleh pihak berkuasa bahawa anaknya yang ke empatnya terbunuh di medan perang. Bila dinyatakan betapa kesalnya mereka di atas kehilangan anaknya, ibu itu menyatakan bahawa dia menangis bukan kerana anaknya telah gugur di medan perang tetapi kerana dia tidak lagi mempunyai anak lelaki untuk di serahkan sebagai pejuang.

Ya, tiada ibu yang sanggup kehilangan anak. Tetapi jika matlamat itu murni dan lebih penting dari diri sendiri, maka kehilangan semua anak sekalipun lebih bermakna dalam mencapai hasrat dan cita-cita.

Ramai di antara kita yang takutkan pergolakan dan kecelaruan. Aku juga takut, tetapi kalau terpaksa, aku akan harungi juga . Itu bukannya bererti aku berani tetapi sebenarnya penakut. Bukan keberanian, tetapi ketakutan yang membuatkan aku buat apa yang aku buat.

Aku sebenarnya takut dan bimbang dengan apa yang akan berlaku seterusnya. Aku takut jika tidak dilakukan sesuatu kita akan musnah. Ketakutan akan berlakunya sesuatu dimasa depan menyebabkan aku sanggup menghadapi apa saja yang datang sekarang demi mencapai matlamat yang dicita-citakan.

Ya, aku seorang penakut tapi aku bukan pengecut!

Ketakutan inilah yang menyebabkan aku bimbang jika aku tidak melakukan sesuatu sekarang. Orang yang berani akan berkata, datanglah apa sahaja, dia akan hadapinya. Tetapi penakut seperti aku akan berkata bahawa aku tidak sanggup menghadapi masa depan yang gelap atau sengsara lantaran itu, aku akan melawan untuk merubah halatuju sejarah.

Jika ini menyebabkan kekalutan, keberantakan, kecelaruan maka aku akan hadapi. Lagi pun kalau dibiarkan, lambat laun ia akan berlaku juga, hanya menanti masa sahaja dan kalau aku hanya menanti saat-saat itu, aku tidak akan dapat menyelamatkan apa-apa sebab ianya sudah runtuh dan musnah. Dengan cara ini, kalau ia runtuh sekarang, sekurang-kurangnya ada juga sedikit benda yang boleh diselamatkan.

Betul juga pendapat yang mengatakan:

We must first destroy to be able to build.

Sebelum kita tanam pokok, kita perlu potong atau tebang dan bakar hutan. Kemudian barulah kita dapat menanam tumbuhan sebagai makanan untuk menyelamatkan umat manusia. Sesiapa sahaja yang membaca kitab suci akan sedar bahawa Tuhan juga memusnahkan sesuatu supaya manusia dapat hidup lebih baik di masa depan.

Kaum Nabi Noh, Nabi Luth, Firaun dan Abrahah contoh yang jelas. Tuhan juga memusnahkan untuk dibina semula. Dan jika itu baik bagi Tuhan maka ia juga baik bagi kita, manusia, hambanya.

Aku pada ketika tertentu amat takut akan kemusnahan, keruntuhan dan kehilangan. Aku bimbang sangat-sangat.

Aku takut kehilangan kasih sayang yang telah terjalin. Rasa sepunya yang mendalam, keinginan untuk memiliki serta terus bersama. Dalam takut, aku sanggup ambil risiko...

Ironiskan..?

Aku buntu...

...walaupun aku seorang penakut dan pengalah, aku bukan pengecut...

PadaNYA aku berserah

Beib tahu semua orang ada rasa...

... begini biarpun sering mengaku hebat dan kua T

kerana ini adalah sifat lemah manusi A

yang tiada siapa mampu tola K

kau dan juga ak U

kerana sesungguhnya Allah lebih heba T

2 comments:

azza_irah said...

Hargailah bila berdua,
sayangi bila bersama,
maafkan bila terluka,
rindui bila berjauhan,
fahami bila keliru,
nasihati bila terleka,
ingati bila sunyi,
inilah erti sebuah kasih sayang..

sms ini dan sebegini seringkali bertandang ke hp sy.

namun kadangkala ada waktu dan ketikanya ia tidak lagi relevan dan praktikal dengan emosi dan situasi semasa.

kerana..
kehilangan itu kadangkala lebih baik dan bermakna..bila saja rs punya dan memiliki itu sudah tidak lagi spt biasa..
rutin harian tidak lagi punya makna..

BEiB said...

terima kasih...
ada kalanya..
sesuatu rutin dihalang oleh musaqqah yang tak mampu dielak...
kata-kata di atas kalau dihayati dan diaplikasikan tentu sahaja membahagiakan kedua-dua pihak...
kesabaran dan persefahaman amat perlu..