Friday, October 12, 2007

Seni dan Raya

Mengetuai panel pembinaan instrumen
Assalamualaikum / Good Day.....
Dalam kesibukan Muslimin membuat persiapan Hari Raya, aku sekali lagi dijemput menghadiri satu mesyuarat di Putrajaya bermula dari 8 Oktober hingga 11 Oktober.
Agenda mesyuarat berkaitan dengan pembinaan item kurikulum bidang kesenian di Sekolah Seni Malaysia (SSM).
Mesyuarat yang dipengerusikan oleh Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia, En. Abdul Ghafar bin Mahmod melibatkan empat orang tenaga pengajar Seni termasuk aku, seorang pegawai dari EPRD, seorang dari PPK dan Penyelaras SSM dari JPJS.
Mesyuarat ini bertujuan mengenalpasti beberapa isu yang berkaitan dengan pengoperasian SSM. Antara objektifnya ialah:
1. Kearah pembentukan Kurikulum Kesenian SS yang lebih efektif dan diterima pakai hingga peringkat antarabangsa
2. Melihat sejauhmana keberkesanan kurikulum Kesenian dan P&P kepada murid murid-murid dan guru SSM.
3. Mendapatkan cadangan untuk penambahbaikan bagi setiap pengkhususan bidang kesenian dengan pengurusan dan pelaksanaan yang mantap pada masa depan bagi kurikulum kesenian.
4. Melihat persediaan terhadap minat, bakat dan kemampuan murid dan guru terhadap komponen-komponen SSM.
Mungkin agak teknikal bagi semua. Mudahnya, kami diamanahkan untuk menyiapkan satu instrumen kajian bagi guru dan murid SSM dalam mengenalpasti tercapainya objektif di atas.
Pening juga dibuatnya.
Dalam masa tiga hari, aku sebagai ketua panel, terpaksa memastikan item-item instrumen siap untuk digunapakai dalam pemantauan yang akan kami kendalikan mulai dari 21- 24 Oktober 2007 di SS Johor Bahru dan SS Kuching.
Alhamdulillah...berkat kerjasama En. Rafaie Ismail (Seni Teater),Pn. Ridzlina Riduan (Seni Muzik) dan Cik Thoh Hui Chin @ girlie (Seni Tari) kami berjaya menyiap dan memurnikan instrumen yang dikehendaki...Terima kasih geng!
Sampai sahaja aku di Lapangan Terbang Sultan Mahmud jam 4 petang tadi, aku disambut oleh isteriku, KakWan dan semua anak-anakku. Abang dan Qaqaq baru sahaja pulang dari KL jam 2.30 petang untuk menyambut Aidilfitri.
Majlis berbuka puasa meriah dengan kehadiran semua ahli famili dan makanan western pilihan mereka.

Acik menanti giliran

Adeq tak sabar nak berbuka

Mama dengan gelas besarnya

Abang dan Qaqaq dengan gaya masing-masing
Sambutan Hari Raya Aidilfitri tahun ini akan lebih meriah di LamanNyaman kami, walaupun hanya bermula pada Raya ketiga. Pada pagi Jumaat kami akan bertolak balik kampung di Anak Bukit, Kedah menyambut Aidilfitri disana bersama Mak dan ahli keluarga yang lain.
Kampung Alor Madi, Anak Bukit akan menyaksikan kepulangan kami sefamili. Yang pasti, kubur arwah Pak akan kami ziarahi....
Beib akan terus cuba memartabatkan....
seni melalui amanah dan tuga S
memastikan lengkap semua it E m
dilaksanakan dengan berkesa N
penuh minat dan dedikas I

2 comments:

Rozie said...

beib...
seni lukis mcm mana? tak termasuk dalam senarai ker?

BEiB said...

Seni lukis merupakan sebahagian kecil dari komponen Seni Halus.Walaupun begitu,ia amat penting dan memang terdapat dalam kurikulum SS.
Terima kasih rozie atas minat dan perihatin sdri.