Saturday, October 6, 2007

Dah bayar zakat fitrah?

Menyerahkan bayaran zakat fitrah kepada amil yang dilantik Assalamualaikum / Good Day.....

"Dan dirikanlah kamu akan sembahyang serta keluarkanlah zakat dan taatlah kepada Rasul supaya kamu beroleh rahmat".

Surah An-Nur (ayat 56)

Dah nak hampir penghujung Ramadan dah. Ada lagi perkara penting yang perlu diselesaikan sebelum kita meninggalkan Ramadan AlMubarak, ia itu, Zakat Fitrah.

Semalam, surau di kawasan perumahan aku telah mengadakan majlis berbuka puasa. Tiga ekor kambing dan sepuluh ekor ayam disediakan untuk ahli jemaah dan jemputan. Surau AlMuttaqin, memang selalu mengadakan majlis-majlis seperti ini. Tahun lepas kami makan daging rusa dan kambing. Tahun ini, tuan punya rusa tak mahu jual sebab rusanya tu bunting. Mungkin tahun depan kot.

kaum ibu sibuk menyediakan jamuan
Majlis ini juga sempena tamatnya kami bertadarus pada malam Nuzul Quran tempohari. Lega rasanya bila selesai menjalankan aktiviti yang dituntut dalam bulan Ramadan ni.

Tadarus bersama sahabat-sahabat

Selesai solat tarawih, aku dan beberapa orang sahabat turut melaksanakan tugasku sebagai seorang Muslim dengan membayar zakat fitrah kepada amil yang turut hadir di majlis berbuka puasa.

Bayaran yang aku telah buat ialah sebanyak RM 33.00 sahaja dengan kadar RM5.50 seorang. Tanggungan aku ialah seramai enam orang.


Ambillah (sebahagian) dari harta mereka menjadi sedekah, supaya dengannya engkau membersihkan mereka (dari dosa) dan mensucikan mereka (dari akhlak yang buruk), dan doakanlah untuk mereka, kerana sesungguhnya doamu itu menjadi ketenteraman bagi mereka, dan (ingatlah) Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui."

Surah At Taubah:103

Bila dah buat bayaran zakat fitrah awal-awal, maka yang tinggal hanyalah menghabiskan puasa yang ada 6 hari sahaja lagi.

Jangan lupa bloggers Muslim sekalian, kewajipan kena laksanakan. Nanti raya tak lengkap...

Dari ayat-ayat di atas, amat jelas tentang kewajipan berzakat dan sesiapa yang mengingkari atau meragui kefarduannya, maka ianya terkeluar dari agama Islam. Sejarah telah membuktikan bahawa Khalifah Abu Bakar telah memerangi orang-orang yang mengingkari membayar zakat. Mereka yang kaya dan berada juga harus menyedari bahawa wujudnya hak orang-orang fakir dan miskin di dalam harta yang mereka miliki.

Beib cuma nak pesan supaya selesaikan zakat...
andai kata tidak dibuat, tiada maa F
fardu yang tidak boleh diingkar I
lagipun bukan susah nak keluarkan zaka T
kita harus seda R
ia adalah hak insan fakir, miskin dan pap A
kita hanya meminjam dari ALLA H

3 comments:

mad redo1 said...

kewajiban yang belum ditunaikan, biasanya akan dibuat pada malam raya, insha-Allah...

Juezura said...

kewajipan ini telah zura serahkan kepada adik lelaki zura. Duit fitrah utk zura dan mak sekali..

mad redo1 said...

dah tunai dah kewajiban jap tadi... Alhamdulillah...