Sunday, May 3, 2009

Aku Balik Bertemu Mak...

Tak ada yang lebih membahagiakan dari berada disisi Mak

Assalamualaikum / Good Day.....

Dah 2 haghi balik.Bila balik Aloq Madi, mesti pi raun kampong. Tengok tengok kot-kot ada buah kayu. Yang ada sekeliling ghumah arwah Pak ialah pokok pelam. Macam-macam jenih sampai aku pun tak tau spesies apa. Yang aku tau, kait dengan galah atau tengalong (baling) dengan kayu.
Mak dok gadoh sangat sughuh pi ambik buah pelam yang dok mengendoh di pokok. Aku ni pulak jenih penyegan nak kluaq ghumah. Aku suka dok peghap mengadap laptop.
Tapi bila Mak kata,'hang pi laa ambik buah pelam noo, wak balik kat anak-anak hang", aku dah tak boleh ingkaq peghentah.
Mak sughuh...kena buat. Hat tu dia ajaq kat aku daghi aku kecik lagi.
Oghang kata "Jangan derhaka kat Mak".
Daghi ghumah KakCik ( Kak Bibah- Kak aku), kami naik kheta 2 km pi ghumah arwah Pak. MunaAqila, anak penakan, ikut sama.
Mak pghusah sungguh kalau pasai nak bagi kat anak cucu.
Dia kelaeh yang elok.
Bila sampai, tudiaa...nalaa punya banyak. Menghendoh buah. Aku caghi galah buluh, kait yang mana yang masak. Yang ghendah aku pulaeh dengan tangan ja.
Ghupanya, buah pelam, mempelam, mangga, pauh atau mango ni banyak jenih.
(Teman baik dari Klate maghah sangat kalau sebutan pelam sengaja dibunyikan macam 'anu' lelaki. Sedangkan orang Klate panggil pelam dengan sebutan pauh...hehehe..jangan maghah noo)
Mengikut wikipedia, Manga, katanya beghasai dari perkataan Portugis dan Malayalam.Nak tau lagi baca sini.
Aku kenai bebeghapa jenih ja..Harumanis, Sala, Chokanan,Nam Dok Mai dan Raja. Ada yang asai daghi Peghelih dan Siam tapi dah mola ditanam di Kedah.
Yang aku tau kerajaan negeghi Kedah becadang nak peluaeh tanaman pelam ni.
MB Kedah kata nak galakan ghakyat tanam pelam dalam kawasan ghumah masing-masing. (Bernama 30April 2009)Rujuk sini.
Jabatan Pertanian akan bagi benih dan tolong bagi khidmat nasihat.
Tu dah baguih.
Mak aku kata pokok pelam ni pun Jabatan Pertanian yang bagi dekat 20 tahun dulu. Arwah Pak yang tanam. Hasilnya, anak cucu yang ghasa.
Dengaq ceghita, ada 11 jenih mempelam. 79 jenih baka tempatan dan 32 daghi luaq negagha berjaya dihasilkan di Kedah.
Amerika Syarikat banyak beli mempelam yang siap diproses.
Tu dah kigha hebat tu..oghang Amerika beli pelam Kedah..hehehe..
Amacam? Kita pakat-pakat tanam pelam, juai kat oghang putih?
Jom.....kita jayakan program ni supaya Kedah yang juga negeghi Jelapang Padi boleh capai matlamat jadi "Holland of the East".
"Sebagai sebuah negeri yang telah mempunyai competitive advantage dalam sector pertanian, saya percaya melalui usaha berterusan bagi menjadikan Kedah modern commercial scale agriculture and agrobased region seperti yang telah digariskan dalam RMK9 negeri Kedah akan mampu muncul sebagai The Holland of the East. Tiada yang mustahil bagi mencapai matlamat ini jika kita semua bertekad untuk bekerja keras dan menggembeleng segala potensi yang kita miliki bagi menjadikannya kenyataan."
Petikan ucapan YAB MB Kedah (rujuk sini)

Mak dok pilih kapaeh. Hati Mak juga seputih kapaeh.

Dalam pada dok pghusah pasai buah pelam Mak dan lagi sughuh kait kapaeh. Dia suka kapaeh. Dulu masa Mak mai ghumah aku dia tanam sepokok tapi dah kena tebang sebab anai-anai makan pghedu pokok. Baca sini.
Mak akan kumpoi dan simpan sikit-sikit sampai boleh diisi dalam bantai.
Bantai kapaeh sedap tidoq...lembut.
Tu lah Mak. Dia dengan dunia nostalgik dia.
Aku, Anak Lelaki Mak Aku akan tetap ingat kat Mak.
Hangpa pun jangan lupa kat Mak.
Ada peluang balik la tengok, jumpa Mak.
Jangan dok ingat nak tidoq sedap jaa...
Pesan buat teman yang nak pindah ghumah atau yang beli set bilik tidoq baghu, belilah bantai bulu itik, kekabu atau kapas. Sedap tidoq. Bukan apa, takut lenguh oghang sebelah...hehehe...
Kita stop sini dulu ek...?
kalau tak berkenaan...
Abaikan!

Beib takkan puaeh balik jumpak...
...orang yang disayang apatah lagi kalau hanya beberapa ja M
rasa macam nak duduk sebelah sampai bila-bil A
nak melekat celah ketia K

2 comments:

aliadijamina said...

salammmmmmmm......
wah bestnyaaaaaa tengok cgu beib balik kampung...saya dok tunggu2 jugak ni nak balik kampung...

arsaili said...

salam..susah nya nak paham..kapeah tu binatang apa?