Thursday, May 21, 2009

SENI: KB- KT- Kuantan

Fasi dan peserta tekun menjalankan tugas

Assalamualaikum / Good Day.....


Selesai dengan tugasan bersama BPK di KB aku terpaksa bergegas ke Hotel Seri Malaysia, Kuantan dengan pit stop sekejap di Gong Badak,KT. Itu pun untuk menukar pakaian.
Dari 21 - 23 Mei aku terpaksa hadiri Mesyuarat/Kursus Kerja Kursus Kajian Rekaan Seni Visual dan Kertas 3 STPM.
Memandu selama 2 jam setengah dari KB ke KT dan meneruskan perjalanan ke Kuantan lagi 4 jam adalah sesuatu yang memenatkan tapi tidak seletih memandu balik ke Anak Bukit.
Namun, demi tugas dan amanah ia harus dipikul dengan penuh komitmen.
Kali ini aku hanya menjadi pemerhati. Tugas sebagai pengacara majlis sudah beralih tangan. Pelapis perlu dicari, pengganti harus dilatih.
Pembentangan mengenai tugasan Kajian Rekaan Seni Visual (KRSV) dijalankan oleh mereka yang dilantik sebagai Pentaksir Kawasan dan Negeri.
Aku cuma hadir sebagai fasilitator dan membantu mana yang perlu. Kehadiranku pun untuk sehari semalam sahaja sebab aku punya komitmen lain pada hari sabtu.
Memerhatikan kesungguhan peserta dalam menghasilkan bahan contoh atau artifak serta portfolio KRSV untuk pelajar, meyakinkan aku bahawa hasil kerja KRSV akan mencapai tahap yang diharapkan.
Peluang bermesyuarat dan berbengkel sebegini juga memberi ruang pada guru-guru PSV dari seluruh negeri untuk berjumpa serta bertukar pandangan dan pendapat mengenai mata pelajaran PSV dan SV serta isu-isu yang berkaitan.
Diharapkan agar kumpulan-kumpulan kecil yang ditugaskan untuk menyiapkan modul dan contoh karya dapat menyelesaikan tugasan masing-masing dengan jayanya.
Janganlah jadi seperti apa yang disebut:

A Committee is a group of people who individually can do nothing,
but
as a group decide that nothing can be done

Fred Allen ,American Comedian, 1894-1956)

atau menjadi seperti:

A committee is a group of the unwilling
chosen form the unfit, to do the unnecessary.


Aku yakin tiada perkara yang diabaikan, Semua aspek diambil kira, guru dan pelajar, demi merealisasikan kejayaan dalam KRSV.
Kata seorang teman, tugas dan tanggungjawab yang diamanahkan harus dipikul dengan cekal dan tekal.
Mau dibahaskan?

Beib yakin dengan peranan...
... yang dimainkan oleh semua oran G
samada perserta kursus atau J.U
dalam menyiapkan bahan bantu mengajaR
bagi memastikan semua pelajar mendapt A sat U

No comments: