Monday, May 18, 2009

Seni dan Bakti: Dari KB ke Kuantan

Bersama 11 orang panel Seni Halus memurnikan HSP SS

Assalamualaikum / Good Day.....

Sudah agak lama tidak memberi khidmat dan sumbangan pada Bahagian Perkembangan Kurikulum (BPK) terutamanya yang berkaitan dengan seni.
Hampir setahun aku menyepi atau disepikan.
Tak kisahlah.
Lagipun, dalam masa itu banyak juga sumbangan yang telah aku berikan kepada Bahagian lain yang berkaitan dengan seni secara khususnya.
Bila sahaja menerima fax menjemput aku ke KB dari 18-21 Mei, untuk menghadiri Mesyuarat Pemurnian Huraian Sukatan Pelajaran (HSP) SV Tingkatan 4 dan 5 Sekolah Seni (SS), aku jadi teruja.
Walaupun masih terasa lelah dengan persiapan dan persembahan Choralsical, jemputan ini tidak harus dilepaskan.
KB hanya dua jam setengah perjalanan dari rumahku lagipun SS merupakan entiti yang sangat dekat dihatiku.
Selama ini aku terlibat juga secara tidak langsung dalam pembinaan Kertas Dasar SS serta terjemahannya, pemilihan/temuduga murid-murid SS, Kajian Minat Murid SS, Pembentukan SPI SS bersama LPM, SP Tingkatan 1-3 dan kini SP bagi Tingkatan 4 dan 5.
Jika ingin tahu serba sedikit mengenai SS, sila taip SS di kotak Search Blog kat atas.
Bagaimana situasi SS kini?
Setelah berlaku perubahan dan pengstrukturan semula organisasi KPM, keterlibatan aku dalam SS mula berkurangan.
Itu isu lain. Biarkanlah begitu.
Dalam sesi kali ini, banyak perbincangan dilakukan untuk memastikan kandungan HSP menepati kehendak kurikulum SS dan selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan serta Falsafah Pendidikan Seni.
Cadangan agihan modul mengikut minggu juga dibahaskan berdasarkan tajuk, isi kandungan dan tempoh.
Kurikulum Seni Visual yang mengandungi 3 jurusan ( Seni Halus, Komunikasi Visual dan Reka Bentuk) dibahagikan pula kepada beberapa mata pelajaran.
Jurusan Seni Halus:
i. Lukisan
ii. Apresiasi dan Pengurusan Seni
iii. Seni Halus
Jurusan Komunikasi Visual
i. Lukisan
ii. Apresiasi dan Pengurusan Seni
iii. Komunikasi Visual
Jurusan Reka Bentuk
i. Lukisan
ii. Apresiasi dan Pengurusan Seni
iii. Reka Bentuk
Banyak sebenarnya ilmu baru yang boleh dikutip melalui perbincangan sertas perbahasan seperti ini.
Majlis Ilmu begini memang sangat-sangat aku nantikan.
Selain dari bertemu rakan, kenalan baru dan lama, aku juga berupaya menjana minda agar lebih akademis.
Ketelitian dalam menetapkan isi, fakta dan maklumat dalam HSP perlu bagi memastikan anak didik tidak mendapat ilmu yang songsang.
Panel yang dilantik tidak boleh semberono atau tangkap muat demi menjaga kualiti kurikulum yang akan digunapakai oleh beberapa generasi anak didik kita.
Tugas ini memang berat.
Jika ada kesilapan yang dibuat, ia akan melibatkan satu generasi anak bangsa.
Aku amat bimbang tetapi sentiasa berdoa agar ianya dihindari.
Selepas ini, pada petang 21 Mei aku akan bergegas ke Hotel Seri Malaysia, Kuantan bagi menghadiri satu lagi Mesyuarat dan Kursus Kerja Kursus PSV bersama hampir 80 orang guru PSV dari seluruh negeri Terengganu.
Sesungguhnya, bagi aku selagi khidmat diperlukan aku akan cuba berikan yang terbaik dan termampu.
Jarak dan ruang boleh dikompromi.
Ada kalanya kita tidak punya kudrat atau tak berupaya mengatasi hakikat.
Keinginan serta komitmen yang tinggi mengatasi segala, waima terpaksa mengharungi lebuhraya beratus kilometer menyeberangi negeri.
Andainya pengorbanan seperti ini masih lagi tidak dihargai, ianya adalah sesuatu yang sangat malang.
Apa perasaan anda jika ianya terjadi pada diri anda?

Beib akan terus berbakti demi ...
...anak bangsa sendir I
sambil membuat ama L
sebagaimana yang dituntut dalam Isla M
salah satu yang ditinggalkan selepas mati ialah: ILMU

No comments: