Friday, December 7, 2007

Cuti: Cucu-Cucu Cat Comel

3 anak daraku
Assalamualaikum / Good Day.....
Dah empat hari anak-anak dara aku yang 3 orang tu pergi menziarahi Tok mereka di Anak Bukit, Kedah. Terasa juga kesunyian kerana selama ini merekalah yang sentiasa riuh rendah kat rumah.
Qaqaq, Adeq dan Acik
Biasa lah cuti sekolah, mereka perlukan masa untuk pergi berlibur. Oleh kerana aku dan Kak Wan (KW) ada urusan kerja dan tidak berkesempatan membawa mereka pergi bercuti, maka inilah masanya untuk mereka melawat dan bersama Tok mereka.
Biasanya kalau aku yang 'out station' aku tak terasa macam ini kerana aku bersama rakan-rakan. Lagi pun, berada di tempat yang berbeza.
Tapi, bila berada di rumah dan melintasi bilik-bilik mereka serta mendapati mereka tiada, rindu pun menyelinap ke kalbu.
Yang ada di rumah hanya KW, Abang dan aku. Abang dengan PC dia dalam bilik selain dari mengadap TV. Cuma KW dan aku sahaja yang ke hulu dan ke hilir dalam rumah mengemas dan menjalankan aktiviti seharian.
Lain daripada itu, aku keluar ke Laman memeriksa tumbuhan, 'water pump' air terjun dan memberi makan ikan koi.
Bosan juga tak ada mereka untuk disakat, bergurau dan bersembang. Ikan-ikan koi seperti tak berselera kerana Adeq tidak ada untuk memberi makan. Itulah hobi Adeq. Memanggil ikan-ikan koi dengan nama masing-masing sambil memberi 'palet'.
Adeq( disedut dari laman Friendsternya)
Acik, biasalah asyik mengadap TV dan melayari laman Friendster nya.
Qaqaq, yang sedang bercuti, memang relaks sepenuh masa macam Abang juga. Tugasannya hanyalah memasukkan kain baju dalam mesin basuh, menyidai dan memungut yang telah kering. Selain dari itu memasak serba sedikit dengan tunjuk ajar mama dia.
Walau apa pun, pemergian mereka menziarahi Tok amat menggembirakan Tok.
Dah 3 malam kami berhubung melalui YM dan melihat wajah masing-masing melalui webcam, terubat juga rasa rindu.
Mak pun gembira kerana 3 orang cucu jauhnya ada disisi selain dari 3 yang sentiasa bersama di sana. Mak amat berbesar hati dan teruja kerana ke enam-enam cucu perempuannya telah mengambil inisiatif untuk mengecat rumah peninggalan arwah Pak.
Acik sedang mengecat rumah Tok
Aku pun tumpang gembira kerana anak-anak daraku melakukan sesuatu yang berfaedah dan bermakna bagi pihak aku untuk Mak, Tok mereka.
Moga Mak terus bahagia dengan sumbangan anak cucu Mak.
Beib tak sabar nak jumpa anak....
yang sedang bercuti bersama nend A
sambil mengecat rumah TokWa N
turut membuat Tok gembir A
hasil sumbangan cucu dan ana
K

6 comments:

mad redo1 said...

ni yang boleh mencetuskan kata-kata: "aku tengok mung, mung tengok aku, alih-alih masuk tido..."

hehehe... hopefully the trio will be in His care always...

Beib said...

hehehe....pi mai pi mai tang tu...
Thanks....hopefully the AKes also will be in HIS care...

arsaili said...

salam kena bersedia utk itu...eheheh bila anak membesar akan one by one meninggalkan sarang...

© Oshun/EM Muhammad/Nadia Emarele Muhammad said...

Comey nya anak dara mu... ngeh... haiii... ramai ler peminat bila dah besar sikit nanti... huhu. Orang tinggal kat WKH bukan nak jalan kat Ganu tapi nak risik anak-anak dara Beib dan Kak Wan lerr... ngeh ngeh ngeh.

Beib said...

arsaili....waiting for the moment..2 left,2 more to go...memang adat..last last Mak Ayah berdua kembali...

Beib said...

OD ni ada ada jer...kalau niat gitu, bayaran sewanya berganda...heheheh