Monday, October 18, 2010

Paris Selepas London...

berada di kaki ET yang setinggi 324 m

Assalamualaikum / Good Day.....

Bila sahaja berpeluang menjejakkan kaki ke negara pembuat kereta Peugeot, aku merasa sangat teruja. Teringin rasanya melawat ke kilang membuatnya, tetapi apakan daya, masa yang amat singkat tak membolehkan aku mencapai impianku.

Yang ada dalam benakku ialah merasa french fries original, dari negara di mana nama kentang goreng diperolehi. Itu pun aku masih was-was kerana tidak pasti samada ianya digoreng secara 'halal'.

Akhirnya, kilang peugeot tidak dilawati, french fries tidak dirasai.

Namun begitu, sesuatu yang 'wajib' dilawati dan dinikmati tidak akan aku lepaskan iaitu ikon global negara ini dan salah satu struktur yang paling dikenali di dunia.
Eiffel Tower!

menaiki Eurostar dari Ashford International di Kent
ke main Paris terminus di Gare du Nord dengan kelajuan 300km/jam...mengujakan.

Sebenarnya, berada di negara ini sudah cukup membuatkan aku terpesona. Tidak lepas dari fikiran, penyajak/penyair, penulis, pelukis yang prolifik dan... Mona Lisa. Juga gaya seni bina Peranchis yang unik.

di depan muzium terbesar di dunia The Louvre Palace and the Pyramid
yang siap dibina pada tahun 1989.

Menikmati suasana dan pemandangan kota raya Paris dari dalam VW Transporter tidak menjemukan. Bersimpang siur di Avenue des Champs-Elysees dan melintasi Arc de Triomphe sangat mengujakan.


Melihat sekeliling panorama dan mengimpikan sesuatu yang indah dan romantik membuatkan aku sebak sendu. Inilah kota yang dikenali sebagai Kota Gemerlapan dan Cinta. Bersantai bersama tersayang tentu sahaja amat mengujakan.

Warga Paris yang dianggap romantik dan penuh bergaya sibuk dengan urusan peribadi. Pelancong dari pelusuk dunia pula sibuk mengambil gambar kenangan.

Paris tidak menggerunkan. Aku berasa selamat dengan kawalan keselamatannya yang rapi. Sepanjang hari berada di kota ini aku mampu menyelinap bagai warganya tanpa dihirau.


Meninjau monumen bersejarah, seni bina bangunan yang unik dan muzium seni yang terkenal di Paris, aku sangat kagum. Mau sahaja terus-terusan berjalan dan menjelajah. Tidak ada kota di dunia yang mempunyai bangunan seperti Paris. Unik dan menarik.

antara jalanraya yang terkenal di dunia

Penjelajahan pertama kali ke Paris merangkumi lawatan ke mercutanda atau 'landmark' yang menarik. Melihat dengan mata sendiri bagaikan satu mimpi. Ya...mimpi boleh juga menjadi kenyataan, dengan izinNya.

Paris mengujakan aku. Seni bina yang mempunyai nilai estetik, kepelbagaian budaya serta pemuliharaan warisan membuatkan aku jatuh cinta pada Paris. Tidak cukup dengan masa yang ada untuk meninjau semua daerah di Paris. Seperti juga di London beberapa hari sebelum ini, kunjungan ke tempat-tempat pelancongan ini terasa singkat dan padat. Tidak pernah puas.

InsyaAllah...panjang umur murah rezeki aku akan datang lagi untuk menikmati cinta di kota ini yang teguh dan tinggi melangkaui Eiffel Tower.

teringin nak bawa balik sebuah peugeot 207.
Kecil molek.

Beib sangat teruja dengan Kota...
...Cinta dan berhara P
dapat kembali dengan penuh ras A
teruja dan geta R
mengisi impian indah di hat I
selagi ada nafa S
* teringat lagu SJK...teringin...moga Allah Makbulkan.

4 comments:

cbm.. said...

moga Allah melindungi hati hambaNya..

BEiB said...

yaa...itulah harapan dan doa semua Muslimin..
moga cbm dilindungi jua...
aaaminn...

cbm.. said...

LSP..d.a..

BEiB said...

PSL..d.a.juga