Thursday, June 18, 2009

Anak Angkat (AA) : Singapore dan Lao PDR

Lotchana (Lao PDR) dan Mei (Singapore)

Assalamualaikum/ Good day


Rupa-rupanya mengambil anak angkat (AA) mengujakan. Sesi berkomunikasi dan bersosial menambahkan ilmu mengenai pelbagai perkara. Tambahan pula anak-anak angkat yang diambil dari luar negara dan dari pelbagai latar belakang sosio budaya.
Lanjutan dari keterlibatan aku dengan program 2nd Malaysia ASEAN School Linkage,(sila rujuk sini) aku ditawarkan 2 orang AA.
Sehingga ke saat akhir aku tidak tahu siapa dan dari negara mana AA yang akan bersama famili aku selama 4 hari 3 malam.
Walaupun ditugaskan sebagai AJK Sekretariat, aku tidak diberi keistimewaan untuk memilih AA sebagaimana juga keluarga angkat yang lain.
Bagi aku, siapa sahaja yang menjadi AA akan aku terima dengan tangan terbuka.
Setelah berpengalaman menerima AA dari Indonesia dan Jepun serta pernah menjadi AA kepada keluarga di Sawahlunto, Sumatera Barat, aku menjadi semakin ghairah untuk berkongsi pengalaman dan kehidupan dengan AA dari pelbagai bangsa, adat, budaya serta agama.
Sepertimana yang telah aku nyatakan dalam entry ini meneladani apa yang disebut dalam AlQuran:

"Wahai Manusia, Kami ciptakan kamu dari laki-laki dan perempuan dan kami jadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku agar kamu saling mengenal. Sesungguhnya yang paling mulia diantaramu disisi Allah adalah yang paling takwa. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dan Maha Mengenal".
Al Hujuraat: 13

Foto kombo di atas menceritakan bagaimana perhubungan kami sefamili bersama AA dari Singapore dan Lao PDR.
Cheah Mei Sing, 35, seorang pengajar balet dari faculty of dance SOTA, Singapore menjadi AA yang periang, cool dan berhemah.
Manakala Lotchana Anoulaek, 18, pelajar seni persembahan dari Vientiane, Lao PDR agak pemalu lantaran penguasaan BI nya yang agak terhad.
Kehadiran mereka selama 4 hari memberi impak yang positif dalam keluarga kami. Hormat menghormati serta bertolak ansur dalam pelbagai perkara menjadikan kehidupan lebih menarik.
Dalam kesibukan dengan urusan seharian, dapat juga diluangkan masa untuk meraikan mereka.
Urusan peribadi yang rutin tidak dikesampingkan.
Mereka telah disediakan dengan pelbagai program menarik anjuran Homestay Teluk Ketapang dari hari pertama mereka berada di sini.
Mei dan Lotchana merupakan dua insan yang terdidik dengan hemah dan pekerti yang baik.
Panggilan 'Papa' dan "Mama" bagi kami mendekat dan mengeratkan silaturahim.
Semua AA yang kami terima memanggil kami dengan panggilan tersebut.

Perpisahan adalah adat dunia

Kemesraan dan keakraban yang terjalin dalam masa yang singkat mampu juga menitiskan airmata di hari perpisahan.
Kami terasa kehilangan bila mereka terpaksa pulang kepangkuan keluarga masing-masing setelah 3 malam bersama kami.
Jaringan perhubungan dan 'kekeluargaan' merentas sempadan usia, bangsa dan agama.
Lao dan Singapore tidak akan menjadi asing jika kami ke sana nanti.
AA ini telah berjanji dan bersedia untuk menerima kami andainya kami bertandang ke negara mereka.
Maka, 'rumah kedua' kami terus bertambah selain dari Toyogawa, Jepun, Sawahlunto serta Bukittinggi di Sumatera Barat.
Paling menarik tentang menjadi hos AA ini ialah keprihatinan kita terhadap AA yang tinggal bersama kita. Makan minum, penginapan dan kebajikannya dijaga dengan baik.
Kegagalan memastikan keselamatannya akan membawa akibat yang tidak baik dari segi diplomatik.
Sebagai ibu bapa angkat kepada AA ini, kita mestilah bersedia dari segi fizikal dan mental bagi memastikan keselesaan mereka.
Keupayaan kita mengenengahkan adat resam, budaya dan cara hidup Melayu Islam akan membuka mata dan minda AA.
Inilah masanya untuk membetulkan persepsi serong atau negatif terhadap Islam yang mungkin mereka kutip dari berita-berita yang mengelirukan.
Kitalah duta kecil yang boleh membantu serba sedikit.
Peranan itulah aku cuba mainkan.
Harapan...moga dapat memulihkan sedikit sebanyak.
Ini kisah seorang teman yang mendapat perkhabaran bahawa aku suka menjadi hos kepada AA. Dia menawarkan dirinya untuk dijadikan AA.
Katanya, "Pakcik, saya nak juga jadi AA Pakcik, boleh tak?"
"Saya jeles tengok AA Pakcik."
"Hehehehe...."
Jawapan aku....Boleh saja!
Buatlah permohonan melalui saluran yang sah..hehehe...
Aku tahu pasti dia akan gembira dan teruja bersama Pakcik ...

Beib memang suka menjadi hos kepada AA dari luar....
...negara atau tempata N
inikan pula dari Lao dan Singapor E
memberi banyak peluan G
berkenal, bermesr A
pelbagai budaya, adat resam dan lataR
menjadikan kita lebih peka tentang pelbagai negara dan bangs A

2 comments:

arsaili said...

salam..bole la hostkan saya plak..ahahahah

yea semestinya berkongsi pengalaman menjadi ia sesuatu yg menarik....

BEiB said...

Arsaili...
boleh saja...
balik dari Aussie nanti boleh mai duduk sini...
Pengalaman ialah proses pembelajaran yang terbaik...