Friday, May 15, 2009

Dari pedalaman penuh dengan pengalaman....

Sebagai JK Pengurusan Meja Makan VIP
aku diamanah untuk memastikan
Y. Bhg. Dato' Hjh. Norizan Bapoo Hashim, TKPPM

dan En. Razali Daud,
Timbalan Pengarah Pelajaran Terengganu
berada dalam keadaan selesa dan
santai.
Assalamualaikum / Good Day.....

Seperti yang dinyatakan dalam entry bertajuk
Aku, Guru: Menjunjung Budi
yang boleh dibaca di sini, aku menerima tiga orang pendidik angkat dari Kelantan, Johor dan Pahang.
Program yang julung kali diadakan ini ialah untuk memberi peluang kepada guru-guru yang berkhidmat di kawasan pedalaman merasai suasana sambutan Hari Guru Ke-38 Peringkat Kebangsaan secara langsung yang akan diadakan di Taman Tamadun Islam, Pulau Wan Man, Kuala Terengganu pada 16 Mei 2009.
Majlis Perasmian Program Lawatan Guru Pedalaman dan Menjunjung Budi KPM dirasmikan oleh Y. Bhg. Dato' Hjh. Norizan Bapoo Hashim, TKPPM.
Walaupun jarak usia agak dekat untuk ditakrifkan sebagai anak angkat kecuali seorang, kami saling berkongsi pengalaman berkaitan dengan pendidikan.
Masing-masing punya cerita dan pengalaman tersendiri yang tidak dimiliki oleh orang lain.
Pengalaman mereka mengajar dan mendidik anak-anak orang asli dan anak-anak di pedalaman Pahang adalah sesuatu yang unik bagi aku.
Selama 30 tahun mengajar, semua itu tidak pernah aku lalui dan aku pasti tidak ramai yang lain turut mengalaminya.
Dua hari satu malam adalah masa yang amat singkat untuk berkongsi sepenuhnya pengalaman perit getir, suka ceria di alam pendidikan.
Masa yang terhad itu kami penuhi dengan cerita dari pengalaman masing-masing.
dari kiri: Cg. Hj. Nordin Miskam, Cg. Mustapha Awang, Cg. Zaitullah Hamzah

Cg. Nordin Miskam dari Johor dan cg. Mustapha Awang dari Kelantan merupakan pendidik yang mengajar anak-anak orang asli manakala cg. Zaitullah yang mengajar di SK Gusai, Hulu Tembeling, Pahang mendidik anak-anak orang kampung pedalaman.
Menurut cg. Zaitullah, untuk sampai ke sekolahnya terpaksa menaiki bot penambang selama 5 jam mengharungi Sungai Tembeling sejauh 150 km. yang kadang-kadang berarus deras serta berjeram.
Terdapat lima sekolah rendah di Hulu Tembeling iaitu Sekolah Kebangsaan (SK) Kampung Pagi, SK Kuala Sat, SK Bantai, SK Mat Daling dan SK Gusai.SK Gusai adalah sekolah yang paling jauh.
Ada berita dan foto yang boleh dilihat di sini , sini dan sini.
Menceritakan pengalamannya bertugas di SK Gusai menjadikan aku merasa amat bersyukur dengan apa yang aku ada dan alami.
Dengan hanya 48 orang murid serta 15 orang guru, SK Gusai yang tersergam ditebing Sungai Tembeling merupakan SKM (Sekolah Kurang Murid).
Kalau dahulunya murid dikelompokkan dalam 3 kelas, kini mereka diagihkan mengikut tahun/tahap masing-masing dari Tahun 1 hingga Tahun 6.
Menurut Zaitullah, kampung tradisional di Gusai dihuni oleh lebih kurang 200 orang yang mencari rezeki sebagai penoreh getah, pencari hasil hutan dan bekerja sendiri di kampung.
Bekalan elektrik disediakan tetapi sering terputus akibat perkara yang tidak terduga oleh kita.
Seekor monyet atau beruk yang bergayut pada kabel dan terkena kejutan elektrik akan menyebabkan bekalan tergendala beberapa hari. Kakitangan TNB terpaksa bertungkus lumus mencari bahagian kabel mana yang rosak dan perlu dibaiki. Inilah di antara kesulitan yang dihadapi oleh warga Gusai.
Masa dahulu telekomunikasi hanya bergantung kepada telefon solar. Kini katanya, telah dibina menara pemancar telekomunikasi bagi memudahkan perhubungan dengan dunia luar.
Namun begitu, kemudahan lain masih jauh ketinggalan.
Dengan hanya beberapa buah gerai makan serta hiburan yang terhad, kehidupan di sini amat menyiksakan bagi cg Zaitullah dipermulaan posting dulu.
Kini selepas 2 tahun, dia mula merasa selesa dan menerima hakikat bahawa kehidupan di Gusai adalah begitu caranya.
Bola sepak dan takraw adalah permainan di masa lapang yang mampu menghilangkan kebosanan.
Jalanraya sejauh 2 km sekeliling kampung hanya memerlukan motorsikal untuk bergerak ke sana sini. Selain dari itu, berjalan kaki adalah yang terbaik.
Life is a leisure here.
Menghayati pengalaman yang dilaluinya, aku merasa bersyukur dengan nikmat yang Allah berikan.
Hampir semua kemudahan ada di tempat kita dan aku percaya kalian juga mendapat kemudahan yang hampir sama.
Sama-samalah kita berdoa agar kegigihan dan komitmen yang ditunjukkan oleh guru yang berusia 25 tahun ini berkekalan dan dapat melahirkan anak didik serta insan yang berguna suatu hari nanti.
Begitu jugalah dengan cg. Nordin dan cg. Mustapha yang berusaha merubah nasib orang-orang asli di tempat mereka bertugas dengan ilmu pengetahuan.
Tidak terkecuali juga seorang kenalan baik yang berusaha kuat, gigih dan penuh dedikasi cuba untuk merubah cara hidup anak didiknya yang istimewa dan mempunyai masalah pembelajaran. Ini semua dilakukan melalui kaedah P&P yang khusus.
Komitmen kalian aku salute.
Bertepatan dengan tema Hari Guru tahun ini
GURU PEMBINA NEGARA BANGSA
ia jelas terungkap melalui tindakan, komitmen serta dedikasi kalian.
SELAMAT HARI GURU
...terima kasih cikgu!
Beib tetap sanjung jasa....
...insan-insan pendidik yang ulun G
tidak pernah bosan atau jem U
mendidik dan mengaja R
anak didik agar berilm U

3 comments:

amiechomel said...

maka bersyukurlah saya kerana tidak pernah melalui kesusahan mcm diorang ni. my friend pun sama mengajar sekolah orang asli di gua musang, dapat elaun hidup susah, tapi katanya bagi berapa banyak pun elaun tu tetap tak mampu membayar kepayahan yg dilalui. Salute lah kat diorang ni. Respect!!!

- Polaris Writer said...

Salaam...

A nice read indeed. Something to learn. Thanks for sharing. BTW, I got to know about this blog from my sister (Shamsiah at Farmasi Fajr). Do update more often, insyaAllah.

azza_irah said...

setiap guru melalui kepayahan/cabaran/kegetiran yang bukan sedikit sebenarnya dengan lokasi/persekitaran/pelanggan yang berbeza. itulah sebenarnya yang menerbitkan rasa kagum dan hormat dalam diri sesetengah insan apabila memandang individu yang bernama ckgu.

selamat pulang dari KL...
memang anda dan group CS antara yang terhebat..