Friday, May 9, 2008

OKU dan AKU

Tekanan 65% di tapak kakiku
Assalamualaikum / Good Day.....
Aku ni sebenarnya dah lama sakit pinggang tapi masih boleh bertahan lagi. Bila Kak Wan tahu, dia syorkan aku pergi mengurut kaedah refleksologi kat seorang hamba ALLAH OKU, 7 km dari rumah kami. Aku sebenarnya agak skeptikal mengurut cara ini.
Pernah 5 tahun dulu aku pergi mengurut dengan seorang hamba ALLAH yang gunakan kaedah ini, selepas tu sakitnya ALLAH saja yang tahu. Mungkin juga kerana tindak balas urutan atau alat urutan yang digunakan iaitu sejenis kayu seperti senduk.
Bila dimaklumkan bahawa pengamal ini lain sedikit, aku bersedia untuk mencuba sekali lagi. Setelah temujanji dibuat, aku sefamili bertandang ke premisnya di Kampung Baru, Seberang Takir, KT.
Sebagai seorang graduan perakaunan lepasan UUM, Mohd Fauzi Mansor, adalah seorang insan yang bijak, petah dan cekal. Aku tertarik dengan riwayat hidupnya. Lahir sebagai seorang insan yang normal, Fauzi hilang penglihatan secara beransur-ansur semasa dia bertugas di USM sebagai Pembantu Penyelidik. Kata doktor saraf matanya bermasalah.
Dengan penuh kecekalan beliau berusaha menjadi seorang manusia OKU yang berguna pada diri, famili dan masyarakat. Lantas beliau belajar kaedah urutan ini dan telah mengamalkannya selama lebih kurang lapan tahun.
Pengalaman 8 tahun boleh mengenal pasti punca masalah penyakit
Sebagai seorang yang aktif dalam NGO seperti Persatuan Orang-Orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (PERTIS), Wilayah Terengganu dan Pertubuhan Orang Cacat Penglihatan Malaysia (SBM),Cawangan Terengganu, Fauzi begitu meyakinkan.
Banyak perkara mengenai refleksologi yang diceritakannya sehingga 1 jam 20 minit masa urutan terasa begitu singkat sekali. Aku pulang setelah 2 jam 45 minit bersamanya dari pukul 8 malam.
Malam itu, tubuhku terasa lebih segar kerana pengaliran darah bertambah baik akibat dari tekanan jari-jari mahir Fauzi di kedua telapak kakiku.
Abaikan betis dan lututku
Acik dirawat kerana masalah selera makan

Moga Fauzi bertambah rezeki merawat kami yang kurang upaya merawat diri sendiri.

Beib tetap hormati dan hargai...

kaedah rawatan kun O
yang turut memberi impa K
dalam perubatan Melay U

2 comments:

mad redo1 said...

pernah dulu sorang tukang urut tu guna screwdriver... I was screwed... sakit sungguh, lastly kena pergi kat lain pulak untuk buat rectification... hehehe...

BEiB said...

Screw driver? uih...ur really being screwed up...heheheh