Friday, May 2, 2008

Kembara Kuching

Tak ada di tempat lain hanya di Satok, Kuching
Assalamualaikum / Good Day.....
Sejak sampai di Bandaraya Kuching pada 28 April hari tu aku tak sempat nak memasukkan entri baru sebab sibuk dan line internet sering putus-putus. Tak nak salahkan sesiapa. Cuma terkilan tak boleh nak update serta merta. Walau bagaimana pun, seronok dapat bersama kawan dan kenalan baru di sini.
Penerbangan dari KT-KLIA seperti biasa mengambil masa lebih kurang 50 minit. Cuaca baik sepanjang penerbangan. Sempat juga aku snap foto Kompleks Sukan Terengganu ( Stadium Gong Badak) yang sedang rancak disiapkan untuk penganjuran SUKMA pada 31 Mei-9 Jun 2008. Diharap kehebatan kontigen SUKMA Terengganu sama dengan hebatnya bangunan ini yang menelan belanja lebih kurang RM500 juta!
Putrajaya juga menarik dilihat dari udara sebelum pesawat mendarat di KLIA.

Dari KLIA-Kuching delay hampir 45 minit. Yang bengangnya pihak MAS tidak sedikit pun memaklumkan sebab musabab kelewatan penerbangan MH2534 itu.
Pun begitu, Alhamdulillah, aku selamat sampai. Kata orang putih, tiba "in one piece" selepas puas berangan-angan di seat 6A selama 1 jam 45 minit.Semasa di Kuching, aku menginap di Regency Rajah Court Hotel, Jalan Pending. Biliknya sederhana dan selesa. Konon ceritanya 'pending' ini berasal dari perkataan Inggeris pending yang bermaksud tertangguh, menunggu. Khabarnya jalan ini dulunya dibina separuh sahaja dan sambungannya akan dibuat kemudian dan sementara itu ia dianggap pending. Unik juga namanya.
posing nak pi meeting
Lima hari empat malam di Kuching rasanya tidak mencukupi untuk menjelajah Bandaraya yang dipenuhi bulatan atau roundabout ini. Itulah uniknya Kuching. Persekitaran yang bersih dan nyaman mempersonakan aku.
Sepanjang tiga hari dari jam 8.00 pagi sehingga 5.30 petang aku terlibat dengan mesyuarat dan moderasi penilaian kesenian. Lewat petang dan waktu malam aku bersama teman-teman keluar makan dan bersiar sekitar bandaraya. Riverside antara tempat yang menarik. Aku harap Kuala Terengganu akan dapat dimajukan seperti ini juga nanti bila siap sepenuhnya Riverside dekat Pulau Kambing.
Kami berehat pada 1 Mei sempena Hari Pekerja. Kesempatan ini diambil oleh pihak tuan rumah, Sekolah Seni Kuching, untuk membawa kami melawat Kampung Budaya Sarawak di Santubong. Perjalanan selama 50 minit menyegarkan mata dengan suasana tenteram sepanjang jalan sambil melihat gunung lagenda Santubong diliputi awan. Nampak mysterious.
Menikmati 45 minit persembahan nyanyian serta tarian pelbagai etnik Sarawak amat mengujakan. Kena datang sendiri untuk merasainya.Sejam menjenguk Rumah-rumah Melayu, Melanau, Bidayuh, Iban, Penan, Orang Ulu dan Melanau aku dan teman-teman bercadang ke Serikin di sempadan Kalimantan untuk mencuba nasib kalau-kalau pekan itu dibuka pada hari cuti umum ini. Jauh juga rupanya tempat ini. 2 jam perjalanan. Kereta yang dipandu oleh Ashari, anak jati Kuching, dipenuhi oleh cerita dan jenaka sepanjang jalan. Mungkin itu satu-satunya pengubat kekecewaan bila kami dapati pekan koboi Serikin tidak beroperasi seperti tiap-tiap hari Sabtu dan Ahad.Katanya banyak barangan seperti pakaian, hiasan, barangan dapur, cenderamata, kain, makanan eksotik, pokok hiasan, sayuran dan lain-lain dijual di sini. Kami hanya melihat gerai-gerai kosong tanpa orang dan barang. Hampa juga bila wang penuh di kocek tapi tiada barang yang boleh dibeli.
Berhenti minum sekejap di kedai kopi Porog Manak, Serikin, kami meneruskan perjalanan ke pekan Bau dan singgah di Fairy Cave (Gua Bidadari?). Mungkin kerana terlalu letih, lapar dan panas aku jadi pening. Hanya separuh jalan sahaja di dalam gua itu. Teman-teman lain mendaki dan memasuki ke beberapa ruang gua. Dingin dan menarik tempatnya.
Satu lagi persinggahan kami ialah Tasik Biru, Bau. Bekas lombong emas di tahun 1921 yang telah ditenggelami air. Warna airnya yang biru memang memukau tapi amat merbahaya kerana kandungan toksik arseniknya sangat tinggi dan boleh membunuh. Pun begitu ada legendanya yang tersendiri di tasik ini.
Selesai menjamu selera di pekan Bau kami terus pulang ke hotel, kepenatan.
Malamnya kami diraikan dengan majlis jamuan makan malam dan sesi karaoke. Aku? sempat juga 8 lagu...hehehehe...
Tapi yang paling manis ialah dapat bertemu sahabat se kampus yang terpisah selama 30 tahun!
Moga bersua lagi di lain kesempatan.
Bersama Hjh Fatimah bt. Hamid dari JPNS, ketemu semula di Pasar Satok selepas 30 tahun.
Beib seronok jika dapat pergi ...
mesyuarat atau kursu S
boleh belajar banyak perkar A
sambil bertugas boleh bersia R
melawat, melancong merata-rat A
lots of places I've toured and sa W
jadi pengalaman di hari tu A
boleh dikongsi bersama anak-ana K

ashari said...

Beib..saya cukup terhibur bila membaca cerita lewat blog kreatif you tu...kita jumpa lagi bila ada kesempatan.

This comment has been removed by the author.