Sunday, February 14, 2010

Perasaan Saya Lemau...

Widuri...malar segar...
Assalamualaikum / Good Day.....

Di tempat aku, Sambutan Tahun Baru Cina (TBC), seolah-olah tidak dirasai. Jiran tetangga tiada dari ras Cina. Yang ada hanya beberapa orang kenalan Cina yang tinggal agak jauh dari kawasan kediamanku. Jadi, tiadalah letupan mercun atau percikan bunga api yang aku dengar dan lihat sempena Tahun Harimau kali ini.

Paling akhir aku 'menikmati' suasana ini ialah semasa aku menyewa di No.11A, Gerbang Minden, Gelugor, Pulau Pinang pada tahun 1987-1989. Aku percaya ada lagi rakan-rakan yang tinggal di kawasan perumahan yang berjirankan ras Cina akan merasai suasana sambutan TBC yang meriah tetapi bingit. Hakikat yang perlu diterima.

Bagi aku walaupun sudah 20 tahun berlalu, namun dentuman bingit mercun masih terasa. Letupan sepanjang malam yang membuatkan aku tidak nyenyak tidur, sebagaimana yang aku rasai beberapa malam ini. Bukan kerana letupan mercun tetapi kerana 'letusan' emosi.

Dalam situasi yang sangat tertekan ini aku tidak ingin perasaan menguasai diri. Sesuatu harus aku lakukan untuk release and relief.

Oleh kerana anak-anak turut bercuti sempena TBC, aku mengajak mereka menonton persembahan atau 'gig' oleh Adi Jagat yang menjadi resident artiste di Sutra Beach Resort (SBR), Merang. Its a free and easy nite.

Adi seorang guitarist kidal yang hebat. Petikan gitar acoustic dan suaranya yang raspy, husky ala Rod Steward memukau penonton dan tetamu di resort ini.
Aku juga teruja dengan vokalnya yang mantap.

Perkenalan secara tidak formal bermula bila aku sering ke SBR untuk menghadiri mesyuarat dan sesi perbengkelan. Selalunya, apabila selesai sahaja sesi perbengkelan malam lebih kurang jam 10.30, aku akan menyandar di sofa lounge menikmati dendangan Adi. Sepoi angin malam dari Laut China Selatan dan cahaya suram di Rhu Tapai Lounge membuatkan suasana begitu santai.

Beberapa kali aku dipelawa oleh Adi untuk menyumbangkan suara, tapi aku sering menolak walaupun hati meronta. Malu segan pada teman-teman membuatkan aku menggeleng kepada Adi.

Namun kali ini aku tidak menolak. Pelawaan Adi aku sambut walaupun dia sebenarnya belum pernah mendengar suaraku. Untuk pertama kali, Widuri dan Angin Malam gaya aku, berkumandang dengan iringan keyboard Adi.

Nyata Adi berpuasa hati dan meminta aku nyanyikan Getaran Jiwa, lagu kegemaranku. Namun, oleh kerana lagu itu tiada dalam himpunan lirik Adi, aku menolak. Dua lagi tadi sudah cukup sebagai permulaan.

Qaqaq, Acik dan Adeq turut gembira menikmati persembahan dan berpeluang beramah mesra dengan Adi yang kebetulan membawa familinya bersama. Minat mereka pada muzik sentiasa aku pupuk.

Kata Henry Wadsworth Longfellow, Outre-Mer
, Music is the universal language of mankind. Benar katanya dan bagi aku ia adalah satu cabang seni yang perlu dihargai.

Muzik ialah salah satu bidang/cabang seni yang turut memperkembangkan daya intelek. Muzik juga menenangkan hati dan membolehkan kita melahirkan ekspresi diri apabila mendengarnya.

Dan malam ini, aku telah cuba release dan relief. Bak kata Berthold Auerbach, Music washes away from the soul the dust of everyday life. Cervantes pula berkata, He who sings scares away his woes.

Kendatipun, isu pokok masih berakar kuat. Entah bagaimana hendak direlaikan. Segalanya berubah dengan sekelip mata. Berubah dengan hanya satu panggilan.

Hanya Tuhan yang Maha Mengetahui.

Beib cuba bertenang dengan.....
... membaca buku dan berdia M
rasa tidak mahu digangg U
adakala lebih baik mendengar lagu sentimental atau jaz Z
sambil cuba mengekspresi dir I
agar rasa tertekan dapat diela K
* Ada kala manusia melakukan sesuatu di luar jangka.
Konspirasi dan komplot menjerat anggota sendiri.

2 comments:

Rashid said...

salam

wahh sekali sekala nyanyi tentu gempak ni beib..

Luahan segalanya pada nyanyian. Lapangkan fikiran dan dada..

BEiB said...

Rashid..
Salam,
Ya..sesekali keinginan tu timbul dan tercapai jua..
Terasa puas..