Friday, January 1, 2010

Azam dan Harapan


Assalamualaikum / Good Day.....

Hari ini bermulalah tahun baru. 2010 datang bersama umur yang semakin meningkat. Dalam pada itu, kita terkenangkan kejayaan yang telah kita capai sepanjang tahun 2009. Mungkin juga merasa terkilan atas kegagalan yang dilalui.

Kalau azam tahun lepas sudah tercapai, Alhamdulillah, bersyukurlah. Nikmat atau kejayaan itu sepatutnya mendorong kita untuk lebih berjaya lagi. Kita perlu fikirkan bagaimana kejayaan itu boleh diulangi dan digandakan. Kita tidak mahu ianya sekadar kejayaan yang 'fluke' (A lucky or improbable occurrence, with the implication that the occurrence could not be repeated) atau tidak sengaja, yang biasanya tidak kekal lama.

Ramai akan berbicara tentang azam tahun baru dalam seminggu dua ini. Aku masih sceptical adakah kita berazam kerana kita memang mahu berazam atau ia hanya satu ikutan. Menjadi klise saban tahun. Oleh kerana bimbang malu jika tiada azam di tahun baru maka kita pun akan nyatakan azam kita bila ditanya. Walhal, kita tidak pun duduk memikir dan merangka apakah azam kita sebenarnya. Lantaran itu, ia hanya sekadar mimpi di siang hari.

Aku juga ada azam yang tersendiri sebagaimana di tahun 2009. Baca sini dan sini. Tidaklah terlalu ambitious kerana aku juga perlu memikirkan keupayaan dan pendekatan untuk mencapai azam tersebut. Bak kata pepatah, ukur baju di badan sendiri.

Apa jua azam dan cita-cita yang hendak digapai dan dicapai tentu sahaja ada pilihan pendekatan. Bagi setiap pilihan pendekatan yang dibuat, ada bermacam-macam lagi pilihan lain yang wujud.

Meletakkan azam samalah juga dengan membuat sasaran (set target). Adakalanya ia agak sukar untuk dicapai. Pelbagai kekangan dan masalah akan timbul di sepanjang jalan untuk mencapai azam tersebut. Faktor lain yang perlu diambil kira ialah ketekalan kita mengharungi kekangan tersebut.

Azam boleh di kategorikan. Diatur mengikut tahap - jangka pendek dan jangka panjang. Dibuat jadual perlaksanaan, supaya lebih sistematik dan kemas.

Namun ada masanya setelah beberapa bulan berlalu, kita dapati azam itu tidak begitu mudah dicapai. Pelbagai kaedah digunakan, telah banyak pendekatan dicuba, tetapi masih lagi gagal. Akibatnya, ada di antara kita berhenti di tengah jalan. Kecewa, terkilan, putus asa, hampa, menggigit jari dan hancur hati.

Bila ditanya, kebanyakkan mereka akan mengatakan sudah mencuba semua kaedah tetapi masih tidak berjaya. Adakah benar semua cara telah dicuba dan diaplikasikan?

Jika benar semua telah dicuba tetapi masih juga gagal, kita perlu menerima hakikat dan bersyukur kerana itu adalah ketentuanNya. Qada dan qadar Allah tidak boleh disangkal. Kita perlu redha dan berlapang dada.

Mungkin juga kaedah kita walaupun banyak, tidak berkesan. Kita perlukan transformasi. Kita perlu guna kaedah lain yang lebih berani. ‘Dare to be different and use a completely different approach!

Jika satu cara tidak boleh digunakan, banyak lagi alternatif lain yang mungkin ada yang belum dicuba.

Sebagai seorang yang sudah mencecah separuh abad, aku sedar, aku tidak begitu berani untuk menukar cara menyelesaikan masalah. Kita tidak nafikan di umur sebegini biasanya dianggap sudah matang dan ada wisdom. Tetapi dalam beberapa isu ini tidak berlaku. Aku sudah berada di zon selesa dan ingin kekal di situ.

Keberanian untuk berfikir di luar kotak minda (thinking outside the box) adalah sesuatu yang akan merubah situasi. Kalau ini dijadikan azam ia akan merubah caragaya hidup kita. Tentu sekali ke arah yang lebih positif.

Caragaya lama lebih merujuk kepada mengulangi cara yang sama. Ulang dan ulang. Kita sekadar mengharap dengan cara yang sama itu akan mengubah hasil yang diinginkan. Ramai yang beranggapan begitu termasuk aku. Kebanyakan kemajuan dan kejayaan yang kita kecapi sekarang terjadi setelah kita sedar yang kita selalu ulangi cara yang lama dan sama. Natijahnya, kemajuan dan kejayaan terbatas.

Jika kita mencuba cara yang baru, InsyaAllah, hasil yang baik akan muncul juga.

Dengan merujuk dan melihat semula hasil azam tahun lepas, mari kita sama-sama fikirkan, adakah kita masih mahu menggunakan cara yang biasa (rutin / klise) atau beranikah kita merubah kepada sesuatu yang ‘completely, entirely different’. Benar, kita tidak pernah atau berani lakukan sebelum ini tetapi untuk azam baru tercapai, kita mesti lakukan juga.

Beranikah anda?

Aku sendiri, beranikah?

Benar kata seorang teman:
sukarnya bila terpaksa memilih.. peluang datang di kala tiada kesempatan.. kesempatan ada namun tiada keberanian dan usaha..

Selamat berjaya mencapai azam tahun 2010.
Moga tahun ini membawa lebih berkat, rahmat dan ketenangan dalam diri kita. Amin.

Beib berharap dapat mencapai...
...cita-cit A
berkecimpung dalam bi Z
sebelum bersar A
sebagaimana yang diida M

4 comments:

DrSam said...

Salam BEiB. saya berazam untuk memperbaiki kelemahan diri dan menjadi seorang yang lebih baik dari tahun yang lepas-lepas. Setuju sangat, diumur separuh pengembaraan sementara ini, mendakap perubahan suatu yang agak perit...ulang dan ulang :)

Happy New Year!

BEiB said...

Salam DrSam...
Lebih kurang sama azam kita. Memperbaiki kelemahan diri, bertambah baik/bagus dari sebelum ini.
Kata bijak pandai "the only constant is change" tapi kita masih bimbang dengan perubahan.
Walau apa pun,moga Allah perkenankan azam kita, yang baru maupun yang lama.
SELAMAT MAAL HIJRAH 1431 dan TAHUN BARU 2010.

azza_irah said...

Salam..

Semoga Azam dan Harapan mampu digapai..dengan sedikit usaha dan tawakal..

Jarang sekali peluang dan kesempatan datang serentak..
kadangkala ruang dan masa menjadi penghalang..
Dia lebih mengetahui..

Dia Pemudahcara..Penunjuk arah..tiada yang mustahil jika dengan izinNya..

BEiB said...

azza..
salam...
Ya..harapan tinggi membukit,
impian indah melangit,
Hanya doa penenang hati...
Semua dengan iziNya.