Wednesday, January 20, 2010

Acik: Belajar Terus Maju

Acik... reserved tetapi berbakat

Assalamualaikum / Good Day.....

Setelah mendapat keputusan PMRnya lebih kurang sebulan yang lalu, Acik amat berharap agar dapat meneruskan pelajarannya ke Sekolah Menengah Teknik (SMT). Nak jadi arkitek, katanya. Kerjaya yang aku cita-citakan dulu.

Keputusan PMRnya memberansangkan dengan hanya 2 mata pelajaran di bawah tahap A.

Tahniah Acik!

Alhamdulillah. Aku bersyukur. Dia telah mencuba sebaik mungkin. Tiada kekurangan. Itu rezeki dari Allah.

Semalam keputusan permohonannya ke SMT diperolehi. Dukacita. Dia agak terkilan. Sebagai seorang yang bertanggung jawab, aku perlu ikhtiarkan sesuatu untuknya.

Rayuan telah dihantar ke Bahagian Pendidikan Teknik dan Vokasional, KPM. Menanti keputusan selanjutnya memang mendebarkan. Kata orang waiting is painful. Aku takkan biarkan begitu. Usaha patut digandakan.

Aku mengatur temujanji dengan Pengetua SMT. Sekolah ini berdekatan dengan kediamanku. Hanya 2km jaraknya. Kami bertemu petang tadi. Perbincangan berjalan lancar dan mesra. Rayuan bertulis dan lisan diajukan. Dokumen dan butiran lengkap, serta memenuhi syarat. Rayuan diterima. Surat tawaran akan dikeluarkan segera. Alhamdulillah!

Aku pulang dengan senyuman gembira kerana berjaya memenuhi hasrat Acik. Dia akan mendaftarkan diri di SMT Terengganu (SMTT) pada 27.01.2010.

SMTT, Alma mater - a school, college, or university which one has attended or from which one has graduated - seorang kenalan terletak bersebelahan dengan Sekolah Menengah Sains Sultan Mahmud (SESMA), sekolah mula-mula aku mengajar pada tahun 1980. Sedikit coretan di sini.


Berita gembira ini membuatkan Acik sangat teruja. Acik bercita-cita untuk tinggal di asrama dan aku yakin dia akan berusaha sebaik mungkin untuk dirinya dan kami. Aku mahu dia buktikan bahawa dia juga berkemampuan dan hebat seperti orang lain.

SMTT sebagai sebuah entiti yang unik diharap dapat merobah caragaya Acik. Ilmu yang dikutip di sana nanti akan dimanfaatkan pada masa depan sebagaimana dimanfaatkan oleh bekas-bekas pelajar yang terdahulu.

Moga quotation yang dikirimkan oleh temanku ini dapat memberi inspirasi pada kita semua.

The difference between school and life.
In school, you're taught a lesson and then given a test.
In life, you're given a test that teaches you a lesson..


Selamat belajar dan berjaya.
Terus Maju... Acik!

Beib doakan yang terbaik untuk...
...semua anak-anak pap A
hidup biar berpelajara N
menjadi panduan di duni A
dan akhirat kela K

2 comments:

azza_irah said...

Tahniah utk achik..

SMTT..
penuh kenangan menggamit jiwa..

utk Achik..

..every accomplishment starts with the decision to try..

BEiB said...

Azza...
Terima kasih b/p Acik.
Moga Acik juga akan mengikut jejak senior2 terdahulu. Menjadi insan.
Graduat dengan memori yang sarat.
"Its worth a try before you die"