Sunday, December 13, 2009

Pertemuan: Sekian Lama

1980 - dah besar panjang semuanya kini

Assalamualaikum / Good Day.....

Cuba bayangkan setelah 25 tahun berpisah. Banyak perubahan yang semestinya berlaku. Fizikal, mental, emosi, sosial dan nilai hidup.
Itulah gambaran pertama yang menyelinap di minda.

Bila jemputan untuk bertemu dan meraikan sempena Reunion Jubli Perak (25 Tahun SESMA84 - pelajar SESMA lepasan SPM 1984), aku jadi kaget dan teruja. Tidak dapat nak dibayangkan bagaimana rupa bentuk bekas pelajar aku yang terpisah sekian lama.

Pelawaan melalui mesej, panggilan telefon dan catatan di Facebook tidak boleh diabaikan. Aku amat hargai jemputan ini.

Aku sedang menghadiri mesyuarat penting di KL sehingga hari ini. Oleh kerana segalanya selesai dengan jayanya, ahli panel mesyuarat dilepaskan satu hari awal. Ruang inilah yang membolehkan aku hadir untuk meraikan majlis ini.

Dalam pada itu, ada satu lagi urusan yang amat mendesak yang terpaksa aku harungi. Namun, dengan hati yang amat berat, aku terpaksa lepaskan kerana kekangan logistik dan ruang masa. Terkilan sebenarnya, amat terkilan. Pilihan dan peluang yang bertembung sebagaimana yang dicoretkan di sini. Hanya jutaan maaf dan ampun yang mampu aku pohonkan. Harap dimengertikan.Walau bagaimanapun, aku sangat yakin akan tiba peluang lain, dengan kuasa Allah.

Lihatlah saiz masing-masing
Pertemuan dengan bekas pelajar yang rata-rata berusia 42 tahun amat mengujakan. Kebanyakkanya sudah berkeluarga dan berkerjaya hebat. Bermustautin di serata ceruk negeri hasil didikan yang sempurna. Tahniah untuk semua.

Pertama kali bersua setelah 25 tahun berpisah merupakan saat yang sayu dan nostalgik.

Bekas anak murid sudah menyamai dan melebihi guru dalam profesion juga berkeluarga. Zuriat lebih ramai dari bekas guru sendiri. Lihatlah bagaimana takdir dan masa menentukan kehidupan. Perubahan yang tak terjangka dan di luar kotak minda.

Mendengar celoteh dan pengkisahan sewaktu di alam persekolahan 25 tahun dahulu menjentik nostalgia. Segalanya masih segar dan jelas. Ingatan seorang teman sebagaimana yang aku catatkan dalam entry semalam terbukti kebenarannya.

Masa adalah sesuatu yang amat bernilai malah lebih berharga dari emas permata. Masa adalah nyawa walaupun Einstein mengatakan bahawa time is relative.

Kata bijak pandai enjoy the moment. Aku cuba ingati dan nikmati detik-detik indah 25 tahun yang lalu bersama mereka ini. Alangkah syahdu bila membandingkan mereka dahulu dan kini. Perbezaan yang sangat ketara. Usia dan masa merubah segala.

Peluang untuk bertemu yang datang sesekali begini tidak harus dilepaskan. Walaupun terpaksa mengorbankan satu lagi urusan yang tidak kurang pentingnya.

Moga pertemuan ini akan menjalinkan silaturrahim yang lebih erat antara bekas guru dan pelajar.

Untuk penganjur Reunion Jubli Perak 25 Tahun SESMA84, aku ucapkan SYABAS dan TAHNIAH.

Buat bekas-bekas pelajar, aku doakan kesihatan dan kesejahteraan agar dapat berbakti kepada agama, bangsa dan negara.

Kadang-kadang terfikir, setelah 30 tahun aku di sini (KT) baru terjadi pertemuan yang simbolik dan nostalgik. Ia berlaku ketika usia makin meningkat dan segalanya berada di tempatnya.

Ketentuan Allah tiada siapa yang dapat menyekat. Allah berikan apa yang kita perlu bukan apa yang kita hendak. Dia sebaik-baik pengatur.

Beib terharu dengan layanan bekas-bekas pelajar...
...yang tidak mengira pangkat atau statu S
menjalankan aktiviti ONE for ALL and ALL for ON E
dalam suasana sangat harmoni S
membuat persiapan siang dan mala M
agar majlis sempurna dana ceri A

No comments: