Tuesday, April 21, 2009

Sedangkan lidah lagi tergigit.....


Assalamualaikum / Good Day.....

Dua insan yang mempunyai idea yang berbeza boleh menyebabkan perbalahan dan pertengkaran. Inilah situasi di mana seseorang itu selalu memikirkan bahawa dia mempunyai konsep yang betul manakala yang seorang lagi juga berpendapat dia juga demikian.
Kedua-duanya akan cuba mengatasi kepandaian (outsmart) antara satu sama lain sehingga salah seorang berjaya.
Pecakapan pun bagaikan bertih. Pantas memintas dan bijak berhujah.
Ayat dan istilah mengalahkan peguam.
Egokah keduanya?

Ini ialah konflik yang berkaitan dengan pegangan dan kepercayaan. Tiada dua manusia yang serupa. Kita sebenarnya unik; bukan sahaja dari segi fizikal, malah mental dan emosi.

Banyak ketikanya pendapat dan pandangan kita tidak sehaluan dengan orang lain. Jadi, bagaimanakah manusia dapat menghalang konflik begini dari belaku?

Komunikasi ialah kunci untuk mengatasi kesangsian dan salah faham (misunderstandings).

Kita patut bagi orang lain tahu apa yang ada dalam minda kita. Jangan biarkan mereka tertanya-tanya atau meneka.

Ada insiden di mana sepasang insan yang hampir berpatah arang berkerat rotan dalam perhubungan tetapi apabila dibincang kembali dengan rasional dan matang, punca utamanya hanyalah silap komunikasi (miscommunication).

Satu tindakan yang bijak dan wajar. Cari sendiri punca isu berkenaan.

Perhatikan senario yang biasa kita hadapi— Sedikit silap faham (misunderstanding) dengan teman mengenai sesuatu perkara, yang kadang-kadang amat remeh, akan membuatkan kita berasa tidak selesa, terganggu dan hilang tumpuan semasa menjalankan tugas, bermesyuarat, bersama ketua atau rakan-rakan. Kita akan menjadi serba salah.

Jika kita memendam emosi yang terganggu itu di dalam benak dan jiwa, kita akan menjadi murung, sedih, pedih, geram dan segala macam perasaan yang berbaur.

Malahan merajuk atau 'majuk' seperti yang sering disebut oleh kenalan saya.

Kita mungkin memikirkan bahawa dengan mengatakan 'tak per lah', ' biarkanlah','apa-apa ajer lah', ' nak buat guaner', 'ikut suka awak la', 'whatever', merupakan jawapan peleraian untuk silap faham dan miscommunications ini tanpa menyedari bahawa isu ini mungkin akan menjadi lebih parah.

Silap faham ini boleh menimbulkan perasaan negatif dan jika tidak ditangani dengan berkesan akan membawa kepada perasaan marah, sakit hati, dendam (resentment), pengasingan (alienation) dan perpisahan (separation).

Kita kadang-kadang tertanya-tanya bagaimanakah sesuatu perhubungan itu menjadi tidak betul, silap atau bermasalah?

Sebab utamanya ialah, kita gagal berkomunikasi dengan jelas, betul dan bermakna (failure to communicate clearly), satu situasi miscommunication akan membawa kearah salah faham dan salah tanggap.

Miscommunication dan kegagalan menyelesaikan isu biasanya akan melibatkan perasaan yang terluka dan gelodak emosi. Ini seterusnya akan menjurus kepada salah menyalah, mencari kesalahan, marah, mempertahan atau membela diri (defensiveness), serangan 'menyekik' - tanya orang Kelantan atau orang Terengganu maksudnya, (sengaja menyakitkan hati atau sinis), justifikasi, merasa dimangsakan, memberi alasan dan sebagainya.

Kesan himpunan dari ketidakupayaan berkomunikasi dengan berkesan akan menyebabkan ketidakselesaan dan emosi terluka dalam perhubungan.

Akibatnya, kita akan hilang perasaan iklas serta luhur yang datang dari hati nubari yang amat penting dalam perhubungan yang sihat dan subur.

Kita akan rasa seolah-olah terhumban dalam kancah emosi yang tak menentu sambil mengharapkan ianya akan menjadi lebih baik.

Kita juga cuba memisahkan antara hubungan peribadi (personal) dengan hubungan profesional, disamping mengharapkan aspek emosi terpelihara.

Yang pastinya, masalah ini sering berlaku dalam semua jenis perhubungan —miscommunication, isu-isu yang sukar diselesaikan, salah tanggap, marah, kecil hati, perasaan ingin mempertahankan diri, dsb.— semuanya akibat dari perhubungan yang dianggap gagal. Ianya amat memeritkan serta menyakitkan mental, emosi dan fizikal.

Manusia sanggup berbelanja wang yang banyak untuk perkahwinan, perniagaan, bercuti serta membeli apa sahaja peralatan yang dimimpikan kecuali untuk satu perhubungan yang mesra.

Selalunya kita akan beranggapan bahawa, ‘Kita orang dewasa dan kita tahu bagaimana untuk berkomunikasi.”

Kenyataannya ialah, ramai orang yang sebenarnya tidak tahu berkomunikasi dengan berkesan!

Kita membayar harga yang mahal akibat dari kejahilan kita. Kegagalan dalam perkahwinan, famili yang bercerai-berai, perniagaan yang gagal, kepedihan emosi dan stres, yang seterusnya mengakibatkan masalah kesihatan fizikal - tekanan darah tinggi, ulcers, serangan jantung, strokes, migraine dan berbagai lagi.

Ini tidak sepatutnya berlaku. Ada rahsia dan strategi yang boleh kita pelajari bagaimana untuk megendalikan satu perhubungan yang suci dan berkualiti samada personal atau profesional, yang tidak diajar dimana-mana sekolah.

Rahsia dan strategi ini sebenarnya tidak mahal tapi berharga.

Ianya boleh di pelajari melalui pengalaman serta pemikiran yang waras dan wajar. Kata bijak pandai, " kita perlu belajar dari pengalaman. Pengalaman adalah guru yang sejati".

Ayuh! sedikit common sense akan menyelamatkan kita dari terjerumus ke kancah perselisihan faham yang menyakit dan memeritkan.

Aku serik mengalami situasi begini.

Aku mahu melihat wajah chubby dan cute terpampang di depan mata.

Aku ingin terus senyum serta respons dengan matang dan kecindan.

Aku sayang pada perhubungan ini....

Communication is a gift. Use it wisely for everyone's advantage.

Beib harap komunikasi dan hubungan akan sentiasa kekal.....
....mesra serta akra B
tidak diganggu gugat oleh apa jua angkar A
saling sayang menyayang I
moga tercapai hasrat dan kehenda K
* ada yang nak kena sekeh ni?

4 comments:

Anonymous said...

memang ada yang nak kena sekeh...

ILA said...

Wahhhh..penuh makna di sbalik entry ini..
Sapekah yg 'chubby & cute'itewwww??
aikk..tiba2 pulak diriku 'terperasan'muahahahah!!

btw..ila tak penah buat pak beib marah rightttt????
ermm..cuma ada penah termisssunderstanding cikit jerrr..:p

arsaili said...

salam..good sharing...moga kita dapat memperbaiki diri

arsaili said...

selamat hari guru, moga terus cemerlang