Sesekali keluar ke kawasan kampung melihat suasana dan masyarakat di sana memang seronok. Situasi yang nyaman dan tenang selalunya memberi ilham baru dalam diri.
Lingai,dalam daerah Batu Rakit merupakan satu kampung tradisional yang masih kekal dengan adat dan budaya Melayu Terengganu.
Dusun buah-buahan dan kebun getah menjadi latar bagi kampung ini. Redup, sejuk dan nyaman.
Di kampung ini jugalah aku berpeluang meneropong spesies burung Great Hornbill bersama Anuar Abdullah Mc Afee setahun yang lalu. Boleh di baca di sini dan di sini.
Lawatan singkat ke tapak rumah cikgu Asri Muhammad membuka mata dan rasa.
Yang aku temui ialah sejarah dan warisan.
Nostalgik dan sentimental.
Alu dan lesung.
Orang desa atau kampung pada zaman dahulu memiliki lesung dan alu untuk menumbuk padi. Padi, yang kebanyakannya ditanam sendiri, ditumbuk untuk dijadikan beras. Dikatakan beras hasil tumbukan ini, jika ditanak, rasanya sangat enak.
Padi yang dituai dan sudah kering dijemur itu dimasukkan ke dalam lesung sambil dipukul atau hentak dengan menggunakan tongkat kayu bernama alu. Dari hentakkan alu yang kompak itu, dihasilkan bunyi.
Menurut orang dahulu, lesung dan alu bukan sekadar untuk menumbuk padi. Lesung dan alu juga menjadi alat musik yang penting.
Di Perlis, ia dikenali sebagai Alu Bunyi. Popular di kalangan masyarakat petani atau agraris dan biasanya dilakukan ketika sedang mengerjakan sawah.
Lesung dan alu yang biasanya digunakan untuk menumbuk padi, dijadikan alat muzik yang mengluarkan bunyi dan irama yang khusus.
Yang menariknya, lesung dibuat dari kayu yang sudah tua manakala alu diperbuat dari kayu muda.
Tradisi unik ini biasanya dijalankan sewaktu selesai mengambil padi. Di waktu itu, emping dan ringgi ditumbuk.
Selain dari menjadi hiburan, acara menumbuk emping ini juga
berfungsi memangggil 'semangat padi' (roh padi) yang dipercayai dapat menghalau musuh padi seperti tikus, ketam dan burung yang sering merosakan tanaman padi.
Selain dari unsur magis, lesung dan alu turut dikaitkan dengan sosiobudaya rakyat. Situasi di mana masyarakat berhubungan, serta berinteraksi sosial.
Dalam pandangan masyarakat kuno, lesung dan alu menggambarkan nilai kesuburan. Nilai kesuburan tak hanya meliputi persoalan pertanian, tetapi kesuburan pada diri manusia (reproduksi).
Lesung dipresentasikan sebagai unsur yoni (perempuan) dan alu sebagai lingga (lelaki).
Kerana sacred atau suci, orang dewasa biasanya melarang anak-anak duduk di atas lesung. Larangan juga berlaku bagi perempuan yang datang bulan.
Apa sebabnya? Wallahuaklam..
Aku sebenarnya datang untuk mengambil rumput karpet yang hadiahkan oleh cikgu Asri dan tidak ada kena mengena dengan alu dan lesung.Tapi, bila terlihat alu dan lesung lama tersadai di bawah pokok mempelam, terasa macam ada perasaan nostalgik dalam diri.
Masa di Anak Bukit dulu, lesung yang biasa aku gunakan selain lesung dan alu seperti ini ialah lesung kaki atau lesung hindik. Rujuk sini.
Walau apa pun, alat tradisional ini berfungsi dengan berkesan mengikut arus zamannya.
Kini, aku kutip balik tinggalan zaman dan akan aku abadikan di sudut LamanNyaman sebagai ingatan nostalgik.
Kalau lah boleh aku ingin....
...dream... that makes all things possible..
...hope... that makes all things work...
dan membawa aku pulang ke era itu.
Tapi bak kata seorang teman:
......Kita berada dalam situasi mustahil...
Kami sama-sama akur dan menerima bahawa ianya adalah hakikat...
Lesung tidak lagi digunakan...
yang tinggal kini hanyalah lesung pipit.....
Beib sentiasa ingat peranan lesung dan...
...kehidupan semasa zaman remaj A
tempat di mana sanak saudara bergau L
menumbuk padi dan emping yang kemudian ditampi dengan nyiru U
tempat di mana sanak saudara bergau L
menumbuk padi dan emping yang kemudian ditampi dengan nyiru U
1 comment:
salam
DEkat mana saya boleh dapat lesung ini untuk beli
Post a Comment