Thursday, April 30, 2009

Anak Lelaki Mak Akur....

Rumpun buluh untuk buat kail dan tempat aku dan kawan-kawan bermain meriam tanah

Assalamualaikum / Good Day.....

Aku balik kampung lagi.
Panggilan Mak tak mampu aku ingkar.Bila Mak telefon supaya aku balik tengok dia, aku tak membantah. Aku berusaha untuk balik bertemunya.
Inilah satu-satunya Mak aku. Ori lagi!
Terasa baru lagi aku balik kampung. Namun, bila disebut balik kampung aku jadi sangat teruja.
Rujuk sini.
Seperti biasa perjalanan selama 7 jam terasa sekejap kerana yang menanti ialah Mak.
Penat dan letih memandu terubat bila dapat melihat dan memeluk yang disayang.
Memandu secara berhemah dan singgah di beberapa lokasi untuk berehat membuatkan aku lewat sampai di Anak Bukit.
Kata orang, "its better late then never"

Inilah rumah nostalgia. Ada verandah tanpa balkoni.Lain orang, lain rumah dan lain juga nostalgianya.
Rumah arwah Pak yang masih lagi baik, ditinggalkan kosong tanpa penghuni.
Aku biasanya bermalam untuk mengembalikan impian indah bersama arwah Pak.
Kembali ke kampung meredakan perasaan dan mengembalikan ingatan...
Sesungguhnya kepulangan kali ini amat bermakna. Mak dan mereka yang aku temui sentiasa ceria dan manja. Pertemuan selepas sebulan berjauhan mengeratkan lagi rasa kasih sayang. Terasa sangat tidak mahu berpisah.
Masa singkat bersama digunakan sepenuhnya dengan luahan kasih serta sentuhan sayang.
Mak......anak lelaki mu akur!
Beib tetap ingatkan yang disayangi sepanjang....
...perjalanan pulang dan kembali, siang dan malaM
rasa tersemat di dad A
kasih sayang yang tulu S
sehingga ketemu di lain ketik A

No comments: