Sunday, November 9, 2008

SENI yang SENI

Bersama Tn. Hj. Mohd. Zukifli Ariffin (Zolphin) dan Tn. Hj. Muhammad Suib aktivis Pendidikan Seni negeri yang turut terlibat mengendalikan pameran
Assalamualaikum / Good Day...
Dalam usaha memartabatkan seni tanahair, pelbagai cara dijalankan. Paling popular dan rapat dengan masyarakat ialah berpameran.
Sempena dengan Ekspo Pendidikan Terengganu, satu pameran karya seni guru dan pelajar telah diadakan di Terengganu Trade Centre (TTC).
Mesyuarat Gerakerja Pameran
Pameran yang dijangkakan berlangsung selama 4 hari memerlukan perancangan logistik, kos serta tenaga kerja yang padu.
Mesyuarat telah diadakan beberapa kali dalam memastikan perjalanan pameran kali ini lancar serta berkesan.
Selaku S/U, aku cuba memainkan peranan sebaik mungkin dalam mengendalikan pameran ini.
Sambutan serta kerjasama AJK Pameran Seni amat memberangsangkan dan ini memudahkan gerakerja.
Menjelaskan perjalanan persiapan pameran
Persetujuan dan kesepakatan bersama membolehkan pameran dijayakan. Walaupun ada sedikit kekeliruan tentang lokasi dan agihan booth, akhirnya dapat diatasi dengan perbincangan dan tolak ansur. Itulah professionalisme yang unggul.
Meninjau lokasi booth untuk Pameran Seni sambil mengenalpasti alat dan kelengkapan yang disediakan oleh kontraktor pameran. Kami disediakan dengan 4 booth untuk ruang pameran karya, demonstrasi dan sample/realia alat bahan seni.Ruang legar Dewan Pameran B TTC tempat berlangsungnya pelbagai pameran berteraskan pendidikan. Sambutan terhadap pameran karya seni amat menggalakkan. Kami amat berharap agar suatu hari nanti karya seni tempatan akan terus dimartabatkan sejajar dengan kemajuan sains dan teknologi.Antara yang terlibat secara langsung dalam pengendalian pameran ini ialah Wan Razali b. Wan Nawang, Riduan Ghazali dan Ahmad Puad Abdul Aziz. Mereka merupakan juga aktivis pendidikan seni di sini. Keterlibatan mereka turut menyerikan program ini.

Kehadiran YB Dato' Razali bin Ismail, Timbalan Menteri Pelajaran II, Tn Hj. Ariffin bin Hj. Embong, Pengarah Pelajaran Negeri Terengganu dan lain-lain pegawai dari JPNT telah menyerikan lagi pameran ini. YB Dato' Razali Ismail turut menyaksikan demonstrasi catan oleh Ghazali Che Mat dan kemudiannya dihadiahkan sebuah catan landskap karya beliau.
Kedua-dua mereka amat tertarik dengan bakat semulajadi yang ditunjukkan oleh Ghazali. Palitan dan stroke beliau berjaya memukau penonton dan hadirin. Dengan ketekunan dan kesungguhan yang tinggi karya dapat disiapkan dalam tempoh masa yang singkat.

Demonstrasi cetakan blok teknik woodcut oleh beberapa orang pelajar berjaya menarik minat ramai pengunjung. Teknik yang bermula di negara China kuno telah berkembang ke Jepun dan Eropah. Bacaan lanjut di sini.
Beberapa contoh hasil kraf ukiran kayu turut dipamerkan. Ini merupakan karya pelajar untuk peperiksaan SPM di mana calon dikehendaki menyiapkan folio dan artifak. Masa yang diberikan untuk menyiapkan tugasan ini ialah selama 6 bulan.
Turut sama menyumbangkan tenaga dan bakat ialah Wan Khairuddi yang membuat demonstrasi batik canting dan catan cat air.

Yang paling mengujakan ialah catan akrilik yang dihasilkan oleh Ghazali Che Mat di atas. Melihat sahaja catan ini aku terkenangkan kampung halamanku.
Gunung Keriang yang terletak di belakang rumah arwah Pak sentiasa menggamit aku pulang. Lihatlah fotonya dalam entry ini dan ini .
Di kaki gunung ini terdapat Muzium Padi yang dibina dengan harga RM24.7 juta.
Anda perlu pergi ke sana untuk menghayati catan mural yang sangat realistik yang menggambarkan suasana dan proses menanam padi di Kedah.
Apa pun, pameran ini dianggap berjaya membuka mata masyarakat sekitar tentang keindahan seni.
Beib percaya ramai yang teruja melihat hasil ...
karya yang diilhamkan peluki S
dalam pelbagai ism E
samada arca, cetakan, grafik, kraf atau cata N
kerana ia adalah ekspresi dir I

2 comments:

azza_irah said...

kagum..dengan bakat, hasil seni dan ketekunan mereka..

juga kagum..dengan komitmen cikgu..siang malam utk pastikan sumenya berjalan lancar..wlpun mata merah2..

BEiB said...

Terima kasih...
kekaguman dikongsi...
bakat ditonjolkan untuk dihayati bersama.
Komitmen adalah sikap professional, menjalankan tugas tanpa mengira waktu dan lupa kepentingan diri..
Sama seperti pendidik khas...syabas jua...