Monday, July 28, 2008

Ditakdirkan jumpa Qadir

MH1326 bersama Abdul Qadir di tempat duduk 20 A
Assalamualaikum / Good Day.....
Memilih tempat duduk dalam kapal terbang kadang-kadang satu perjudian juga. Maksud aku, adakalanya mendapat jiran yang peramah dan kadangkala sebaliknya.
Penerbangan pagi dari KLIA -KT dua hari lepas menemukan aku dengan Abdul Qadir dari Sudan. Beliau bersama 59 orang rakan, baru tiba dari Khartoum melalui Doha dan KL menuju ke KT. Destinasi mereka ialah Institut Teknologi Petroleum PETRONAS (INSTEP) yang merupakan salah satu dari dua pusat latihan di bawah kelolaan PETRONAS Management Training Sdn Bhd (PMTSB).
INSTEP yang kampusnya seluas 130 ekar bertempat di Batu Rakit, Kuala Terengganu. Ia bermula sebagai pusat latihan aperantis teknikal pada tahun 1981 dan dulu dikenali sebagai Institut Latihan Perindustrian Petroleum (ILPP).
Institut ini menyumbang kepada aktiviti luar negara PETRONAS dengan memberi khidmat kepada rakan kongsi luar negara seperti Premier Oil (Myanmar), PetroVietnam and Sudapet (Sudan).
Abdul Qadir dan rakan-rakan adalah pelatih muda yang dihantar untuk mengikuti latihan selama enam bulan di sini.
Perbualan selama hampir sejam dalam penerbangan memberikan aku pengalaman baru berinteraksi dengan warga Sudan yang beragama Islam ini.
Pelbagai topik yang kami bincangkan dari perihal Omar Hasan Ahmad al-Bashir, Presiden Sudan, matawang Sudanese Pound (SDP)berbanding RM, USD dan Euro dan harga laptop di Malaysia.
Di akhir perbualan, Abdul Qadir menyatakan keinginannya untuk memperisterikan orang Malaysia setelah melihat keayuan beberapa orang pramugari yang melayani kami.
Qadir...Qadir...baru 5 jam di Malaysia dah jatuh hati...
Beib gembira kerana dapat berkenalan dengan warga...
asing tanpa mengira ra S
bertukar fikiran dan menambah ilm U
tanpa ha D
meramaikan kenalan, dalam dan luar negar A
hubungan silaturrahim dapat dijali N

No comments: