Saturday, August 4, 2007

Seni, Seniman dan Pentaksiran Seni

Assalamualaikum / Good Day.....
"Seni sebenarnya merupakan sesuatu yang secara naluri wujud dan hidup disekeliling kita, sama ada kita sedar atau tidak. Perkataan "seni" amat selalu dihubungkan dengan perkataan "halus","indah","murni", "menarik","cantik", "luar biasa","abstrak","melampaui jangkauan fikir", "ajaib" dan "ghaib". Semua itu berhubung secara intim dengan kewujudannya sendiri yang berkaitan dengan kebendaan, pemikiran dan kerohanian.Maka justeru itu, seni selalunya merupakan manifestasi daripada pengalaman, keintelektualan,kebijakasanaan dan kerohanian manusia...Dari hasil seni, akan timbul kesa. Adapun kesan ini tidak sama antara seoarng audien dengan audien yang lain, bergantung pula dengan tingkat pengalaman keintelektualan, kebijaksanaan, kerohanian, minat dan penglibatan seseorang. Justeru, tidak sama apresiasi dari seorang peminat dengan seorang seniman, malah tidak akan sama apresiasi dari seorang seniman dengan seniman yang lain tentang seni. (diolah daripada Gerbang Seni Suhaimi Haji Muhammad)

Dah hampir seminggu aku tak masukkan entry baru. Bukan malas, cuma agak sibuk dengan urusan seharian yang bertubi-tubi datang. Penatnya membawa ke malam.
Kali ini cuma nak ceritakan sedikit pasal Forum Pentaksiran Pendidikan Kesenian Kebangsaan - Hala Tuju Mewujudkan Seniman yang Berilmu dan Ilmuan yang Peka Seni yang aku hadiri pada 29 -31 Julai di sebuah hotel di Johor Bharu. Forum ini adalah anjuran Lembaga Peperiksaan Malaysia (LPM), KPM yang diterajui oleh Datu Dr Adi Badiozaman Tuah. What a great gentleman he is! Bersama Pak Jamil Sulong, Pengarah Filem
dan Datu Dr Adi Badiozaman Tuah, Pengarah LPM
Menarik juga forum yang dihadiri oleh pendidik seni, pengamal, penggiat dan aktivis seni tanahair dalam pelbagai bidang masing-masing. Berbagai perkara dibincangkan terutamanya mengenai satu kaedah dan sistem pentaksiran yang sesuai untuk dijalankan bagi mata pelajaran Pendidikan Kesenian yang diajar di dua buah sekolah seni yang telah beroperasi pada 14 Januari 2007 dan "dilahirkan" ada 21 Jun 2007 di Johor Bharu dan Kuching.
Kedua-dua buah sekolah ini adalah dibawah Jabatan Pendidikan Jasmani, Sukan dan Seni, KPM dan Pn. Rawiyah Mustaffa Kamal merupakan Penolong Pengarah (Penyelaras Sekolah Seni Malaysia) bagi sekolah- sekolah tersebut.
Forum bertujuan bagi memastikan pentaksiran yang dijalankan mengambil kira perkembangan insan secara menyeluruh dan seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelektual sejajar dengan hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan objektif Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM).

Bersama Dr Hazim (LPM), Dato' Jaafar Taib (MD Creative Ent.) dan Ujang (Kartunis)

Dengan kewujudan dua sekolah seni dan mata pelajaran Pendidikan Kesenian, LPM bertanggungjawab memastikan pentaksiran yang dijalankan berkualiti dan dapat melahirkan murid yang berwibawa dalam bidang seni. Selain itu integriti, reliability and validity pentaksiran juga diambil kira.
Matlamat utama forum ini ialah untuk menjalinkan hubungan kerjasama yang erat antara pendidik seni dan penggiat seni menerusi pentaksiran dalam bidang yang semakin mendapat tempat di hati anak-anak muda sekarang. Gabungan kepakaran daripada dua kumpulan pencinta seni ini diharap akan dapat memantapkan lagi aktiviti pentaksiran mata pelajaran Pendidikan Kesenian dan seterusnya melonjakkan kecemerlangan murid dalam bidang-bidang Seni Visual, Seni Muzik, Seni Tari dan Seni Teater.

Sebagai seorang pendidik seni aku rasa forum ini amat bermanfaat bagi semua pencinta seni. Satu petanda baik dalam bidang kesenian tanahair kerana seni merupakan satu bidang yang menjadi landasan untuk memelihara warisan dan menyuburkan seni budaya tempatan. Melalui pendidikan seni, kita dapat membentuk jati diri masyarakat Bangsa Malaysia yang mahu maju mengikut acuan sendiri. Aku turut berharap pada suatu hari nanti, akan lahirlah lebih ramai seniman besar dalam bidang-bidang seni lukis, seni tampak, seni arca, seni teater, seni filem, seni sastera, seni kaligrafi, seni khat, seni muzik, seni lagu dan sebagainya.

Pertemuan melalui forum ini, para penggiat dan cendekiawan seni yang diundang dapat bekerjasama dengan pendidik seni merealisasikan harapan negara untuk menghasilkan lebih ramai seniman yang berilmu dan lebih ramai ilmuan yang peka seni bagi menjamin pemeliharaan seni warisan tempatan yang unik lagi halus nilainya, sensitif kepada persekitaran serta menjadi modal insan yang holistik.

Himpunan pendidik dan penggiat seni tanahair

Penyeri Forum, Rosnah Johari, Wafa Abdul Kadir dan Datuk Wah Idris

Nash turut serta


Jalan mesti kedepan HAFSHAM hadir sama

Pak Ngah tak melepaskan peluang untuk terlibat

Bersama Hasnol (LPM), Rawiyah MK(Penyelaras Sekolah Seni),

Dyg Mariana (Aktivis Seni Tari) dan Salehuddin Marwan (LPM)

Pengarah K Publishing SB, Novelis KhadijaH Hashim turut menyumbang



Beib cuba menjadi insan...

yang kreatif dan kriti S

melihat seni dari pelbagai ism E

mencorak ilmuan dan kesenimana N

yang punya jati dir I

2 comments:

Orked said...

Salam Beib,


menarik ye?

hebat² semua..termasuk Beib.

he he he...:)

BEiB said...

Kaj Jie....W'kumsalam..memang semua menarik, tambahan pulak Mak-Mak dan Anak-anak Dara..mereka semua 'menarik' I...ahaks!hehehe..