Saturday, April 14, 2007

GIGI

Ubat antibiotic, ubat tahan sakit serta gauze untuk dressing yang diberikan.

Assalamualaikum...


Aku sebenarnya baru balik dari klinik gigi kat Kuala Terengganu. Hajat hati cuma nak buat 'scaling' which involves the mechanical use of a dental instrument that scrapes away bacterial plaque and calculus from the tooth.

Rupa rupanya dentist yang merawat aku mengesyorkan supaya dua gigi, first molar dan second molar, yang dah reput akibat dental caries perlu dicabut.



Dental caries, also described as "tooth decay" or "dental cavities", is an infectious disease which damages the structures of teeth (wikipedia)
Sebut saja kena cabut....adussssss....terasa ngilu dan sakitnya. Aku ni sebenarnya fobia dan trauma juga dengan dentist ( bukan dentist ni) sebab masa aku darjah enam dulu pipi aku pernah hampir tembus di gerudi oleh mesin drill. Oleh itu, a visit to a dentist is like a visit to a torture chamber.....

Aku tiba di klinik pukul 2.40 petang dan berharap dapat dirawat oleh dentist regular aku, Dr. Shamsuddin tapi dia cuti MC kata kerani kat kaunter. Doktor ganti namanya Dr. Lini. Aku teragak-agak untuk meneruskan rawatan tetapi setelah lama tertangguh aku rasa perlu diteruskan sebab kalau sakit nanti tak boleh nak cabut pulak gigi tu.
Bila masuk dalam bilik rawatan hati rasa lega sebab Dr. Lini ni rupanya masih muda,berhemah dan ramah orangnya. Kata-katanya yang lembut dan penerangannya tentang proses merawat serta kaedah scaling dan extract (cabut) membuatkan aku rasa lega dan tenang.
Setelah disuntik dengan bius sebanyak 3 jarum, aku mula terasa kebas. Sementara menantikan bius menyelinap keseluruh bahagian rahang bawah sebelah kiri, Dr. memulakan proses scaling yang mengambil masa lebih kurang 5 minit. Ngilu dan seram sejuk juga bila dengar bunyi mesin scaling tu....selepas selesai scaling aku direhatkan selama 10 minit.
Proses mencabut gigi-gigi yang rosak tu dimulakan dengan nasihat dan kata-kata lembut penuh yakin oleh Dr. Lini....

15 minit yang dilalui terasa kecut perut juga tapi keyakinan "in the safe hands of a qualified professional" membuatkan aku rasa relax dan calm.
Hampir 40 minit berada di klinik gigi menginsafkan aku bahawa kalau gigi tak berjaga inilah akibatnya. Dalam usia aku yang hampir setengah abad, kehilangan dua batang gigi memilukan juga. Mana tidaknya, gigi yang dicabut tak akan tumbuh lagi melainkan dipasang denture atau buat root canal....
Setelah selesai, aku diberikan ubat antibiotic dan ubat tahan sakit serta beberapa keping gauze untuk dressing tempat yang berlubang akibat ketiadaan dua batang gigiku. Bayarannya? RM95.00 untuk scaling dan melubangkan gerahamku.....
Beib pesan:
Jagalah gigi kita dan dapatkan rawatan berkala, 6 bulan sekali.
Kalau sakit, macam kata kebanyakkan orang,
"Ghasa macam nak tampaq aja kalau ada oghang yang buat hingaq (bising)"

ruGI
bila GI
GI
yang perGI
tak kembali laGI

No comments: