Monday, April 23, 2007

Ikan Bakar


Sedang menikmati isi ketam...Adus...

Assalamualaikum...
Maaflah dah seminggu aku tak buat 'entry' dalam blogku ini sebab berada di luar daerah. Kata orang penggunaan internet ni global, boleh diakses dan dilayari di mana-mana, have to think twice tho'. Semasa bermesyuarat kat sebuah hotel di Jalan Tun Seri Lanang, Melaka pihak urusetia mesyuarat memohon agar akses internet dibekalkan kepada kami. Pihak hotel ada menyediakan talian tetapi tak boleh digunapakai walaupun untuk 'dail up' ....
Terkejut juga di zaman teknologi canggih ICT ini, dan di hotel 3 bintang yang kami huni, yang mempunyai rangkaian di seluruh negara malah hampir keseluruh dunia, namun servisnya lambat dan lembab. Apa maknanya 'glokal'?....
Nak cari CyberCafe disekitar tempat penginapanku pun tak sempat kerana agenda mesyuarat agak padat dan ketat, terpaksalah bertahan sampai balik rumah untuk memuatkan entry ni..... Apa nak buat?....
Aku ke Melaka dari 16 -19 April 2007 kerana menghadiri mesyuarat kementerian. Selama di sana aku ada hubungi Bro Rickywan dan berhasrat untuk bertemu namun Bro semacam tak nak jumpa aku je.....Takpa lah mungkin dia agak malu atau sibuk dengan tugasan harian dan tak yakin untuk bertemu dengan orang yang dia tak kenali sepenuhnya.....Mungkin lain kali ya Bro?
Selain dari tempat-tempat bersejarah yang menarik di Melaka tempat lain yang harus dikunjungi ialah gerai/restoran ikan bakar.
Ikan Bakar is a Malaysian dish of fish or other forms of seafood grilled using charcoal. The word literally means "burnt fish" in Malay. Usually the meat is marinated (with spices and sometimes sambal belacan) and then grilled; sometimes with a banana leaf between the seafood and hotplate. Some of the popular forms of seafood besides fish include squid (sotong) and stingray. (wikipedia)
Menikmati ikan bakar di tengah malam merupakan satu kemestian kalau tidak pun 'kegilaan' bagi pengunjung ke sana. Kita boleh ke Telok Mas, Alai atau Umbai. Aku berkesempatan ke Telok Mas menikmati nasi lemak dengan ikan pari bakar, cencaru bakar serta ketam masak tomato(?) Aduh....nikmatnya..... Sedap juga makan nasi tengah malam.....

Sedapkan makan ketam cicah sos?

Beib kata:

Kalau pergI
ke Melaka, jangan lepasKAN
peluang mencuBA
ingat! tak payah bertengKAR
mana-mana tempat pun ok..........

1 comment:

Amnie Azman said...

Ish ish makan tak ingat dunia =)