Thursday, May 13, 2010

Pengakuan: Sungguh Letih...


Assalamualaikum / Good Day.....

Sudah lama aku bergelumang dengan dunia pendidikan. Semakin terasa makin burn out. Yang dihadapi setiap hari menjadi rutin yang tidak tertanggung lagi.

Dalam pada itu, ada juga rutin yang baru 2 tahun usianya telah kembali menjadi normal. Maksudnya, tidak menjadi rutin lagi. Sudah hilang dan lenyap sedikit demi sedikit. Semua atas kehendak dan desakan. Terima dan redha sahajalah dalam perit pedih.

Kita tinggalkan urusan peribadi di atas dan berbalik pada kerjaya yang mulai pudar enthusiasm atau keterujaannya. Semua ini disebabkan dek tugasan yang kadang-kadang di luar bidang dan keutamaan.

Telah diumumkan baru baru ini satu jawatankuasa, yang dikemudikan oleh KPPM Tan Sri Alimuddin Mohd Dom, dan dianggotai oleh beberapa wakil dari pelbagai kesatuan guru untuk meneliti sungutan dan rungutan guru yang dibebani oleh pelbagai tugasan diluar bidang utama atau core bussiness mereka iaitu mengajar/mendidik.

Agak melegakan bila Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin, merasakan bahawa ada asas pada sungutan guru-guru ini. Beliau sendiri mahukan jawatankuasa itu mengenalpasti masalah dan membuat cadangan bagaimana untuk memperbaiki kerjaya perguruan di negara ini dalam masa 2 bulan.

Aku, sebagai seorang pendidik sangat berbesar hati di atas inisiatif ini. Amat berharap ianya akan melenyapkan rasa terkilan dikalangan guru. Kami, para pendidik, sememangnya menantikan satu cadangan dan rumusan yang workable dan positif.


Sebagai seorang guru yang suka berkongsi ilmu dengan murid, aku merasa sangat bangga bila dapat melakukan sesuatu tugasan dan projek bersama murid sambil berinteraksi dengan mereka.

Walaubagaimana pun, sejak akhir-akhir ini, aku turut dibebani dengan pelbagai paper work. Banyak borang yang terpaksa diisi dan laporan perlu dikemaskinikan.

Adakalanya paper work yang kurang atau tidak relevan yang mengganggu dan menyebabkan fokus untuk mengajar dan mendidik terabai.

Kerja-kerja perkeranian begini sebenarnya patut dilakukan oleh kerani atau pembantu tadbir. Benda-benda beginilah yang membuatkan aku dan mungkin guru-guru lain merasa keterujaan untuk mengajar berkurangan. Mengecewakan jika guru-guru yang berdedikasi mulai hilang minat untuk mendidik angkara bebanan perkeranian yang makin berlambak.

Dilahir dan dibesarkan di kampung, aku 'tersangkut' dalam alam pendidikan bila menerima tawaran ke Maktab Perguruan pada tahun 1978.

Tiada bantahan dari ahli keluarga bila aku menjadi seorang guru, malah dipandang tinggi oleh orang-orang kampung pada waktu itu. Jaminan kerja dan penghormatan menjadikan aku bersemangat demi agama, bangsa dan negara.

Bila ditempatkan atau posting di sebuah Sekolah Berasrama Penuh (SBP) di Kuala Terengganu, aku menjadi sangat teruja. Pastinya tempat baru membawa kepada pengalaman baru.

Permulaaan yang memberangsangkan. Mengajar murid-murid yang terpilih. Murid-murid yang kelihatan 'simple' dan sangat menghormati guru-guru mereka.

Mereka tidak perlukan tusyen sebagaimana hari ini. Sumber ilmu pengetahuan dan cara mereka menyelesaikan masalah hanyalah melalui guru di sekolah.

Sebab itulah hubungan guru-murid baik dan akrab. Aku boleh perhati dan catatkan perkembangan murid-murid yang berada di bawah pengawasan aku. Kami, guru-guru, sangat bermakna dalam membentuk personaliti dan karektor anak murid pada waktu itu. Aku bangga dengan hubungan itu.

Apa yang perlu dibuat di zaman itu hanyalah mengajar dan mendidik disamping mengenali anak-anak murid sebaik mungkin. Jika pun ada paperwork, ianya sangat minima.

Berbanding dengan murid sekarang, mereka lebih terdedah dan sangat berpengetahuan malah menjadikan mereka lebih egoistik. Harapan dan kehendak mereka juga lebih tinggi.

Antara tugas yang makin ringan kini ialah penyediaan soalan ujian dan peperiksaan. Waktu dahulu, ini merupakan sesuatu yang agar sukar tetapi kini komputer, internet serta teknologi multi media terkini sangat membantu dan memudahkan.

Mungkin ada yang bertanya, "Gembira menjadi guru?".

Bila aku mula mengajar dulu, gajinya agak rendah tetapi aku tetap gembira. Kini, pendapatan lebih baik, sepatutnya bertambah gembira, tetapi tidak begitu.

Kerja-kerja perkeranian yang terpaksa dibuat menjadikan aku bertambah tertekan. Sebagai guru PSV dan BI banyak persediaan, perancangan dan semakan yang mesti dibuat.

Selain daripada itu, banyak deadlines yang mesti dipatuhi. Semua pihak, termasuk jabatan pelajaran, pejabat pelajaran daerah, ibu bapa, pengetua, rakan sekerja dan murid meletakkan harapan yang sangat tinggi.

Sebagai salah seorang pentadbir sekolah, kehidupan menjadi semakin stress.

Pelbagai program akademik, dokumentasi dan sistem fail perlu dipantau.

Dalam usia menjangkau setengah abad, semakin hari terasa semakin stress, risau dan mencabar.

Tanggung jawab yang bertambah menyebabkan aku sering bertanya pada diri, "Boleh bertahan lagi ke sampai tahun depan?"

Teringat teman guru yang kembali menemuiNya semasa bertugas. Disyaki stress dan tension akibat bebanan tugas yang menimbun.

Ada juga yang mengidap kanser. Pernah aku terdengar dan terbaca bahawa sembilan dari sepuluh pesakit yang menjalani chemotherapy di hospital ialah guru. Menggerunkan!

Adakah ini akibat dari stress dan tension?

Adakalanya, aku terfikir tentang murid-murid aku yang punya muka 'blank', terutamanya yang lemah dalam akademik.

Apakah yang ada dalam kotak fikir mereka bila mereka terpaksa belajar BI? Relevan dan pentingkah bagi mereka?

Bagi sesetengah mereka, BI seolah-olah sesuatu yang sangat asing. Aku terkadang rasa semacam buang masa mengajar mereka. Ada yang tidak langsung peduli samada lulus atau gagal dalam ujian dan peperiksaan. Kenapa harus habiskan 11 tahun belajar BI dari Tahun 1 sehingga Tingkatan 5 jika membuat ayat-ayat mudah dalam BI pun tak boleh?

Kenyataan yang mesti diterima.

Murid zaman ini terpaksa belajar terlalu banyak mata pelajaran. Ini sangat membeban serta mencabar mereka yang lemah.

Golongan ini perlu ditempatkan di sekolah vokasional yang boleh mengajar mereka tentang kemahiran hidup. Mereka ini sangat ramai, oleh itu kerajaan perlu membuka lebih banyak sekolah seperti ini.

Sekurang-kurangnya mereka ini akan menjadi pekerja mahir dan kita tidak perlu lagi mengimport dari negara luar.

Sejak akhir-akhir ini, aku terasa macam bekerja sebagai kerani kerana banyak masa dihabiskan untuk paperwork dan bukan untuk akademik per se.

Dengan bilangan murid seramai 30 hingga 40 orang bagi setiap kelas, kita perlu tahu kaedah pengurusan kelas yang efisyen. Bukan senang hendak mengendalikan murid-murid yang sebegini. Ramai guru-guru muda dan baru gentar bila menghadapi situasi begini.

Tugas yang makin banyak tidak memberi ruang untuk aku menjadi mentor membantu guru-guru muda dan baru di sekolah.

Ramai di antara mereka yang tiada pengalaman dan perlu dibimbing tetapi oleh kerana ramai guru senior terikat dengan tugas-tugas perkeranian, ini tidak dapat dijalankan. Potensi serta tahap konfiden mereka terabai.

Ada diantara mereka yang seolah hilang panduan dan perlukan masa yang lama untuk menyesuaikan diri. Bagi guru generasi lama, mereka lebih tabah dan cekal.

Walau pun lulusan institusi pengajian tinggi, ramai yang kurang kemahiran berkomunikasi. Bagi yang terlibat dengan PPSMI, ada yang kurang kompeten dengan penggunaan bahasa.

Sesekali aku termenung sendirian memikirkan betapa menjadi guru di waktu ini memerlukan tenaga yang amat banyak.

Aku tahu ramai murid-murid aku yang menghormati dan admire selama aku mengajar mereka. Hubungan aku dengan mereka juga bagus. Aku baik dalam tegas. Sikap kecindan serta jenaka merupakan asetku. Tetapi aku tidak akan tolerate sikap dan sifat kasar atau kurang sopan mereka.

Untuk mereka, aku sentiasa bersedia secara mental dan emosi. Pengetahuan yang mendalam dalam isi mata pelajaran yang hendak diajar juga perlu. Ini semua membolehkan aku mendapat reaksi yang positif dari mereka.

Perlu aku nyatakan bahawa aku merasa kembali muda bila dikelilingi mereka.

Sebenarnya, mengajar bukanlah menjadi masalah tetapi tugasan diluar bidang pengajaran dan pembelajaran yang menyebabkan aku serta ramai guru lain tertekan.

Tiada apa yang balasan yang diharapkan dari murid-murid ini melainkan mereka membesar dan berjaya dalam hidup.

Pesanan pada bakal guru dan guru-guru muda. Jadilah guru yang komited, berilmu dan bersedia untuk menjalankan tugas yang diamanahkan.

Sentiasa ingat bahawa jika kita mahukan anak-anak kita diajar oleh guru yang baik, maka jadilah guru yang baik kepada anak-anak orang lain.

Dalam pada itu, aku makin terasa untuk bersara awal kerana bebanan tugas bukan mengajar yang makin bertimbun...

Buat mereka yang akan berkhidmat bertahun-tahun lagi, selamat menjalakan tugas dengan penuh dedikasi.

Untuk teman pendidik, bebanan tugas dan karenah rakan sekerja kita asingkan agar kita dilihat lebih profesional. Dengki irihati golongan tertentu kita kesampingkan.
Biar berapa banyak tugas yang diberikan, kita hadapi dengan tekun.

Gunakan kemahiran menggunakan ICT sebagai advantage kepada kita untuk P&P, walaupun ada yang terhegeh-hegeh, tanpa usul periksa, mengacum kepada pentadbir, "ramai cikgu yang asyik berblog dan melayan facebook".

Rumusan aku ialah, "If you are not competent in ICT, just shut up! You are only pure sour grapes."


SELAMAT HARI GURU

Beib makin terasa beban menjadi..
... pendidik waktu sekaran G
banyak tugasan lain yang kena buat selain dari mengadap buk U
yang sepatutnya dibuat pembantu pentadbi R
semua ini menjadikan aku letih,les U
*sentiasa hormati dan sayangi insan guru hinnga ke sana...

2 comments:

cbm.. said...

setiap kisah tak pernah dipisah..
setiap patah bersama melangkah..

moga hingga ke sana..insyaAllah..

BEiB said...

cbm..
kisah dan patah seiringan...
dalam diam menahan rasa...
Allah jua yang tahu segala...
doa dan iltizam kekal dan cekal hingga ke sana...