Tuesday, April 20, 2010

...Asah Bahasa Tentu Mahir...


Assalamualaikum / Good Day.....

Sejak akhir-akhir ini, terdapat banyak gesaan serta desakan untuk memulih dan memperbaiki keupayaan penguasaan dalam Bahasa Inggeris (BI) dikalangan murid sekolah dan pelajar institusi pengajian tinggi. Kemerosotan ini makin ketara sejak kebelakangan ini.

Memang akan mengambil masa untuk diimplimentasikan segala program dan perancangan dan tentu sahaja mengambil masa untuk melihat kesannya.

Penekanan terhadap Bahasa Malaysia sebagai Bahasa Kebangsaan dan salah tanggap mengenai penguasaan BI ( tidak patriotik dan bahasa penjajah), ramai yang enggan dan tidak menunjukkan minat untuk mempelajari bahasa tersebut.

Dalam era yang serba maju dan canggih ini pun, masa yang lama diperlukan untuk menyedarkan rakyat peri pentingnya mempelajari BI.

Bagi ibu bapa yang berada dan memandang masa depan anak sebagai sesuatu yang sangat bermakna dan penting, mereka sanggup menghantar anak-anak mereka ke luar negara untuk belajar di sekolah yang menggunakan BI sebagai bahasa perantara.

Ada yang menghantar anak-anak mereka ke international schools dan tidak kurang juga yang berulang alik melintasi Tambak Johor untuk bersekolah di seberang sana.

Ada pelbagai cara yang boleh diambil untuk mepertingkatkan penguasaan BI seperti menambah waktu pembelajaran BI di sekolah serta melengkapkan makmal bahasa.

Salah satu cara yang aku rasa berkesan ialah melalui kaedah immersion di mana murid belajar dalam suasana penggunaan BI berleluasa atau digunakan sepanjang masa.

Dengan cara ini murid dapat mengasah penggunaan BI dan lama-kelamaan akan mahir melalui kaedah hands-on atau kontekstual.

Kita amat sedar bahawa Bahasa Mandarin digunakan secara meluas di SJKC, Tamil di SJKT dan BM di SMK biasa.

Oleh kerana kita mempunyai pelbagai sekolah yang memenuhi berbagai keperluan dan penggunaan bahasa, kita juga boleh mengadakan sekolah yang menggunakan BI sebagai bahasa pengantar sebagaimana yang telah pernah wujud sebelum 1974 dahulu.

Aku juga merupakan produk dari sekolah berpengantar BI atau English medium.

Tidaklah mustahil ia boleh dimulakan dengan tahun 1 dalam masa yang terdekat sebagai pengganti Dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) yang akan dimansuhkan mulai 2012.

Dengan bermulanya dasar Memartabatkan Bahasa Malaysia dan Memperkukuh Penguasaan Bahasa Inggeris (MBMMBI) yang akan dilaksanakan pada 2012, diharap murid-murid kita akan kembali menguasai bahasa lingua franca ini.

Bahasa Malaysia tetap kekal dan merupakan mata pelajaran wajib di sekolah-sekolah ini.

Bukankah ini salah satu cara untuk mengurangkan ibu bapa dari menghantar anak-anak mereka ke luar negara di samping menghalang aliran mata wang keluar negara dengan begitu mudah?

Beib sedar peri pentingnya....
penggunaan BI dalam semua ba B
ia juga dapat meningkatkan esteem dir I

* seorang teman suka sangat kata, "watever" bila terlalu marah.
kini ia tak kedengaran lagi...hilang..lenyap....

2 comments:

cbm.. said...

tidak lenyap..tetapi muhasabah diri..
kekal abadi sepanjang hayat..

BEiB said...

kalau itulah yg dihajati
terpaksa hormati dan takkan diganggu
selamat bermuhasabah diri...
moga makin kenal erti hidup ini...
dan segala ingatan terpahat diminda dan jiwa...