Monday, July 27, 2009

Bersama Super Motivator: Motivasi dan Inspirasi

Assalamualaikum / Good Day.....

Bila pihak Yayasan Terengganu (YT) memaklumkan bahawa satu Program Motivasi Pelajar SPM 2009 akan diadakan hari ini di premis kami, aku jadi excited.
4 hari di Melaka dan 2 hari di KL menjadikan aku bagai terputus maklumat mengenai program yang telah, sedang dan akan dijalankan di premis kami.
Pagi semalam, secara tiba-tiba aku dimaklumkan bahawa tenaga aku diperlukan sebagai Pengacara Majlis (MC) program tersebut.
Aku terima jemputan itu dengan hati yang lapang dan profesional.

Bila dinyatakan bahawa Perunding Motivasi yang terlibat ialah YBhg. Dato' Dr. Hj. Mohd Fadzilah b. Kamsah (DMFK) dan akan berganding dengan seorang lagi motivator tersohor,

YM Dr. Tg. Asmadi b. Tg. Mohamad (DTA), aku jadi bertambah teruja. Hampir tidak percaya.
Tugas aku menjadi lebih mencabar bila berhadapan dengan beberapa orang kenamaan seperti YB Exco, Pengarah Yayasan Terengganu serta pegawai-pegawainya dan lebih kurang 500 orang pelajar sekolah menengah sekitar Seberang Takir. Walaubagaimana pun, I have to take it easy and try to perform the best.

Sebagai penggemar buku motivasi serta rancangan motivasi di TV dan radio, aku merasakan inilah peluang untuk berinteraksi secara langsung dengan ikon motivasi Malaysia.
Siapa yang tidak kenal dengan kedua mereka ini?
Dapat menjadi pengacara majlis mereka serta berkomunikasi dengan santai dan ceria semasa minum pagi dan makan tengah hari cukup bermakna.
Bukan senang untuk mendapat peluang bersama kedua-dua ikon ini.


Sebagai pengacara majlis, sedikit homework perlu dibuat. Segala butiran yang berkaitan dengan mereka harus dicari dan sahkan. Ini penting semasa membuka sesi dan pengenalan diri.
Biodata perlu update.
Maklumat mesti tepat.
Huraian dan penyampaian harus bersahaja.
Di waktu ini, ilmu pengacaraan dipraktikkan. Alhamdulillah semuanya berjalan lancar.
Lain-lain yang berkaitan dengan DMFK boleh dibaca di sini dan sini . Mengenai DTA boleh dirujuk di sini dan sini. Moga anda beroleh maklumat serta ilmu sebagaimana juga aku.

Tidak hairanlah kalau DMFK telah berjaya memberi sebanyak 6,000 kursus motivasi dalam perkhidmatan kepada agensi kerajaan dan swasta.
Yang menarik tentang DMFK ialah menjadikan amalan membeli 10 buah buku sebulan serta mempastikan 3 -4 buah buku selesai dibaca dalam seminggu.

Manakala DTA telah mendidik seramai 50,000 orang pelajar melalui teknik Motivasi Alihan Pelajar (MAP). Kaedah yang mempunyai strategi dan teknik yang boleh membantu pelajar menjadi cemerlang dalam pelajaran dan sahsiah.
Kalaulah aku berupaya berbuat demikian!

Tapi kata mereka, kita sebenarnya berupaya dengan kadar kita sendiri.
Semuanya bermula dari dalam. Dalam hati dan minda.
Satu motivasi mudah yang meyakinkan.
Sepanjang 4 jam ceramah mereka, aku berjaya mengutip pelbagai tips yang banyak memberi manfaat pada diri sendiri. Ada di antaranya amat mudah untuk dipraktikan dan hanya memerlukan sedikit istiqamah.

Aku amat tertarik dengan kepetahan kedua mereka memberi ceramah.
Ulasan bernas mereka mengenai isu-isu yang berkaitan pendidikan serta keibubapaan sering disulami dengan lelucon dan jenaka ringan. Unsur kecindan inilah yang melariskan mereka dalam arena atau bidang motivasi ini.
Malah kepetahan mereka mengingatkan aku akan seorang kenalan yang tidak kurang hebatnya berhujah dengan bernas dan kritis. Ada kalanya aku terkedu akan bidasan dan atur bahasanya yang menyengat.
Buat kenalan istimewaku itu, syabas!
Anda memang anak murid Munsyi Dewan yang hebat.

Seperti kata DMFK dan DTA " Kita sebenarnya hebat!"

Beib pun ingin jadi manusia....
...yang berguna, sopan dan berhema H
bukan yang sombong, angkuh, berlagak atau gedeb E
atau suka melenting marah tanpa seba B
kerana ianya takkan memberi makn A
sebaliknya mahu diingat, dikenang serta dihorma T

2 comments:

azza_irah said...

moga terus hebat..sopan dan berhemah..
pasti sentiasa diingat, dikenang dan dihormat...

BEiB said...

azza...
terima kasih..
harap begitu juga dengan azza..