Sunday, May 16, 2010

Pendidik: Satu Luahan


Assalamualaikum / Good Day.....

Aku sudah 30 tahun bergelumang dalam alam pendidikan. Luahan ini mungkin datang pada masa aku sangat tertekan dengan isu emosi, situasi dan kerjaya.

Aku cuba jadi rasional dalam lengkongan emosi yang tak keruan. Terlalu peribadi sebenarnya. Biar aku simpan dan aku leraikan sendiri. Kata orang 'sendiri buat sendiri tanggung'.

Merenung kembali kerjaya sebagai pendidik atau guru, dan membandingkan dengan kerjaya profesional yang lain, aku terasa bagai dianaktirikan. Mungkin keluhan dan luahan ini menggambarkan apa sebenarnya.

Selain dari tugas dan beban kerja yang berat sebagai guru, aku juga ingin memaparkan persekitaran dan suasana kerja yang agak kurang selesa berbanding dengan jabatan kerajaan yang lain yang mempunyai suasana kerja yang lebih baik.

Kebanyakkan jabatan kerajaan termasuk hospital dan balai polis pada masa ini telah dilengkapi dengan pendingin hawa sedangkan guru masih berbakti dalam bilik darjah yang panas dan merimaskan.

Pendidik lelaki yang memakai tali leher terpaksa menahan rimas dan panas kerana cuaca tidak memihak kepada mereka, apatah lagi jika kipas tidak berfungsi.

Walaupun ada sesetengah bilik guru yang dipasang pendingin hawa tetapi masih banyak lagi sekolah yang tidak ada. Malah ada bilik-bilik Guru Kanan tidak disediakan/dipasang dengan kemudahan ini. Sedangkan kategori mereka melayakkan mereka mendapat kemudahan ini.

Teringatkan seorang teman yang bukan sahaja tiada kemudahan pendingin hawa di bilik guru, malah meja kerja yang digunakan ialah meja kantin yang dikongsi beramai-ramai. Nasib baik kerusi yang digunakan bukan kerusi murid.

Sesuatu patut dilakukan untuk menaikkan taraf dan meningkatkan tahap self esteem rakan-rakan guru ini. Buat teman ku ini, bersabarlah. Biar kelengkapan ala kadar, tetapi pengajaran tetap hebat.

Ada juga syarat tidak bertulis yang menyatakan bahawa pendingin hawa hanya boleh dibuka selepas jam 10 pagi.


Disetengah sekolah, kipas tidak dibenarkan dipasang pada waktu pagi. Murid hanya dibenarkan memasangnya selepas waktu rehat bagi menjimatkan kos. Tentu sahaja ia sangat tidak menyelesakan untuk belajar dalam situasi yang begini.

Guru adalah golongan profesional. Dalam masa terdekat, sekolah rendah akan dilimpahi dengan pendidik yang berijazah. Mereka seharusnya mendapat layanan yang lebih baik dari ini.

Kantin atau kafeteria di sekolah kebanyakkannya tidak berapa memuaskan. Ruang atau bilik makan yang disediakan untuk guru biasanya sempit dan menyesakkan tanpa pendingin hawa.

Penswastaan perkhidmatan membersih kawasan serta bangunan sekolah dialu-alukan. Tandas dan kawasan sekolah agak kemas dan bersih walau pun masih ada lagi kekurangan dari segi peralatan/kelengkapan.

Patut disediakan juga bilik mandi khusus untuk guru. Ini amat membantu guru-guru yang mengajar PJPK atau mereka yang stay back untuk aktiviti di waktu petang.

Menyediakan hanya cubicle sebagai tandas amat mengecewakan.

Setahu aku, kebanyakkan staf kerajaan disediakan dengan alat tulis atau stationery. Ini tidak berlaku dalam bidang pendidikan terutamanya pada guru. Guru menggunakan banyak pen dari golongan lain tetapi tidak dibekalkan.

Dewasa ini, kebanyakkan sekolah menggunakan white board menggantikan papan hitam/hijau tetapi hanya dua batang marker diberikan kepada guru di awal tahun. Marker, biasanya hanya bertahan selama seminggu. Jika habis, refills atau marker baru harus dibeli sendiri.

Walaupun ia kelihatan remeh, namun guru terpaksa mengeluarkan perbelanjaan sendiri berbanding dengan staf kerajaan yang lain.

Selain daripada itu, aku merasakan bahawa guru adalah kaki tangan kerajaan yang kurang mendapat peluang untuk kenaikkan pangkat. Ramai yang berganjak bukan mengikut merit tetapi berdasarkan time-base.

Tidak dinafikan KPM telah mula mengorak langkah membuka peluang untuk kenaikkan pangkat melalui kaedah fast track seperti Guru Cemerlang serta guru yang mengajar di Tingkatan Enam. Namun ratusan ribu lagi guru masih tersadai menanti masa untuk time-base.

Masih ramai lagi guru-guru senior tersekat dan beku di jawatan dan kategori yang disandang untuk beberapa ketika. Ini kerana tiada kekosongan jawatan. Apa yang mampu dibuat hanyalah menahan perasaan disamping bertungkus lumus menyelesaikan pelbagai tugas akademik, ko-akademik serta perkeranian.

SELAMAT HARI GURU.

Beib adakalanya terkilan, namun tetap memilih dan kekal sebagai...

...pendidik kerana ingin berjasa kepada semua oran G
mencurahkan ilm U
yang ALLAH anugerahkan melalui tunjuk aja R
moga bila mati nanti ilmu yang dimanfaatkan itu akan menjagak U

*ada insan yg bila ia sangat marah akan menjerit memanggilku .... cg.habibbb!!

4 comments:

amiechomel said...

kalau ini satu post di Facebook, saya dah tekan "Like"...

sangat setuju dgn cikgu habib!

BEiB said...

amie...
Terima kasih...
sebut LIKE saja pun cg Habib suka dah..heheh..

cbm.. said...

cg habibbbbbbbb!!!!

BEiB said...

cbm....
dah lama tak dengar panggilan macam tu.
entah bila akan dengar lagi...
mungkinkah maut akan menjemput dulu, baru dengar panggilan/raungan itu?
Waktu itu...cg Habib sudah tiada lagi, yang mendengar hanya diri yg memanggil...
tak dapat bayangkan saat itu...