Saturday, September 13, 2008

Berpiknik buka puasa?

Mencari diri
Assalamualaikum / Good Day.....
Sesekali berbuka puasa ala picnic seronok juga. Malah, memberi pengalaman baru pada aku sefamili.
Semasa menunaikan umrah di bulan Ramadan pada tahun 2003 kami sempat menyaksikan orang-orang Arab berbuka puasa di tepi pantai di Jeddah mengadap Laut Merah.
Sesudah berbuka mereka terus menunaikan solat maghrib samada di tepi pantai tersebut atau di Masjid Terapung(Floating Mosque) yang berdekatan. Mungkin ini sesuatu yang pelik di tempat kita, tetapi tidak di sana.Bila mendapat tahu bahawa di Masjid Kristal, Pulau Wan Man diadakan solat berjemaah Maghrib, Isyak dan Terawih, kami terasa ingin ke sana.
Berbekalkan popia goreng, tamar, murtabak dan beberapa gelas air jagung kami mencari tempat duduk yang strategik di tepi laluan atau waterfront bersebelahan sungai Terengganu.
Angin petang terasa nyaman. Air sungai tenang. Langit biru. What a perfect location.
Bila tiba waktu berbuka, kami sama-sama menjamah juadah seadanya. Hanya kami satu famili sahaja yang berada di laman Masjid Kristal tersebut beratapkan langit petang dan berlantaikan cow grass .
Azan maghrib berkumandang dari minaret Masjid Kristal bukan pada waktu berbuka tetapi ketika solat maghrib hendak ditunaikan. Selesai berbuka selama sepuluh minit kami bergegas mengambil wuduk untuk menunaikan solat.
Selain dari Imam, makmum yang ada hanya 10 orang termasuk aku. Namun keheningan berada di dalam masjid yang berhawa dingin mengkhusyukkan lagi solat kami.
Sementara menantikan solat Isyak dan Tarawih aku sempat photo shoot di sekitar masjid. Sambil memetik shutter release button aku memikirkan tidak berbaloi rasanya masjid yang gah yang dianggarkan berharga RM200 juta ini hanya dipenuhi oleh 6 saf semasa solat sunat Tarawih.
Walau bagaimanapun, kami sefamili telah sekurang-kurangnya mengimarahkan masjid. Pengalaman berbuka puasa, solat dan moreh di sini patut dirasai oleh penduduk sekitar. Ia amat berharga. Percayalah!
Masjid Kristal di kala senja
Menanti waktu berbuka puasa
azan maghrib untuk berbuka datang dari beberapa masjid dan surau sekitar dan tidak dari Masjid Kristal
Menjamah makanan yang dibawa
Lampu chandelier yang menarik
Solat sunat sebelum Terawih
Moreh kueteow dan teh O
Sinaran bulan penuh di puncak kubah Masjid Kristal
Lampu di Jambatan Sultan Mahmud meninggalkan cahaya dipermukaan Sungai Terengganu

Beib dan famili teruja berbuka puasa di laman Masjid....
yang gah dan canti K
sambil menghayati alam sekita R
nyaman serta berser I
melihat pemandangan lua S
serta menunaikan sola T
di dalam masjid yang harga berjut A
moga jemaah bertambah dan terus keka L

No comments: